بسترهای مناسب تبلیغات
گروه گوناگون
در گذشته، روزنامه، مجله، رادیو و تلویزیون، از بسترهای مهم تبلیغات در سراسر جهان بهشمار میرفتند. آگهیدهندگان، مبالغ قابلتوجهی هزینه میکردند که کسبوکار خود را در این رسانهها معرفی کنند. با ورود اینترنت به زندگی افراد و گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال، استراتژیهای تبلیغاتی و بازاریابی، تغییرات چشمگیری پیدا کرد. بسیاری از گروههای تبلیغاتی و بازاریابان، گروه هدف خود را تغییر داده و از رسانههای سنتی (تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات) به سمت ابزارهای دیجیتال و اینترنت حرکت کردند. در سالهای اخیر، تلفنهای همراه هوشمند به جزئی جداییناپذیر از زندگی افراد تبدیل شدهاند. در واقع این ابزار تا حد قابلتوجهی جایگزین بسیاری از رسانهها شده است. براین اساس کارشناسان تبلیغات، توجه بسیاری به تلفنهای همراه هوشمند داشته و برنامههای تبلیغاتی خود را از طریق این ابزار به مخاطبان ارائه میکنند. همچنین آگهیدهندگان تمایل بیشتری دارند تا محصولاتشان جهت تبلیغ از این رسانه معرفی شود. باتوجه به گسترش استفاده از تلفنهای همراه هوشمند، پیشبینی تبلیغات جهانی براین است که تا سال 2020 آگهیدهندگان بیش از 72میلیارد دلار برای تبلیغات در تلفنهای همراه هزینه کنند. آنطور که در بسیاری از گزارشها گفته شده، اپلیکیشنهای تبلیغ و بازیهای موبایلی به کسبوکارها فرصت میدهند تا در معرض دید میلیونها نفر قرار گرفته و برند خود را معرفی کنند. همچنین، تبلیغات موبایلی بیش از هر روش تبلیغاتی دیگر کسبوکار را به مشتریان نزدیک میکند و روشهای ارائه آمار دقیق، تجزیه و تحلیل مسیر بازاریابی را تسهیل میبخشد. پس از موبایلها بهنظر میرسد تلویزیون در میان سایر رسانهها همچنین تاثیر خود را در جذب مشتریان داشته باشد، چراکه طبق پیشبینیهای صورت گرفته در سال 2020، آگهیدهندگان حدود 6.9میلیارد دلار جهت معرفی محصولات خود از تلویزیون هزینه خواهند کرد. آنطور که گفته شده، تبلیغات تلویزیونی یکی از جامعترین تبلیغات برای کسبوکارها و برندهای مختلف معرفی شده است. مخاطبان تلویزیون بسیار زیاد هستند و در شبکههای معروف و در میان یک برنامه پرمخاطب، تبلیغ میتواند به بیش از ۵۰درصد مردم یک کشور نمایش داده شود. در این بررسی، تبلیغات محیطی رتبه سوم را در میزان محبوبیت بین مخاطبان به خود اختصاص دادهاند. ابزاری مانند بیلبوردها در تبلیغات محیطی بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه بهحساب میآیند؛ رسانهیی که میتواند پیام آگهیدهنده را به موثرترین شکل به مخاطب منتقل کند. براین اساس، گفته شده که تبلیغات محیطی نیز در کنار سایر رسانهها در میان مخاطبان و آگهیدهندگان محبوبیت داشته و پیشبینی میشود تا سال 2020، حدود 3 میلیارد دلار صرف آگهی در این رسانه شود. همچنین در این گزارش، پیشبینی شده تا سال 2020 حدود 2.1میلیارد دلار، آگهیدهندگان برای تبلیغ کالای خود در سینما هزینه کنند و نزدیک به 1.1میلیارد دلار نیز صرف تبلیغات در میان برنامههای رادیویی شود. در بسیاری از گزارشها، اشاره شده که باتوجه به افزایش کاربران تلفنهای همراه هوشمند و لپتاپ و تبلتها، کاربران کامپیوترهای خانگی کاهش قابلتوجهی یافتهاند. براین اساس، افراد کمتری نیز با این ابزار از اینترنت استفاده میکنند. بنابراین طبیعی به نظر میرسد که هزینه تبلیغات در اپلیکیشنهای نصب شده بر کامپیوترهای خانگی رشد منفی داشته باشد. آنطور که در این گزارش گفته شده تا سال 2020 هزینهیی که آگهیدهندگان صرف معرفی محصول خود از طریق کامپیوترهای خانگی میکنند، حدود منفی 2.4میلیارد دلار خواهد داشت. در سالهای اخیر در بسیاری از گزارشها، خبر از پایان زندگی روزنامههای کاغذی مطرح است. آنطور که گفته میشود، به نظر میآید که روزنامههای کاغذی در آیندهیی نزدیک در سراسر جهان منقرض شوند. همچنین خبرها حاکی از آن است که تعداد تیراژ مطبوعات دچار رکود شده و درآمد آنها از تبلیغات کاهش یافته است؛ بهخصوص اینکه اقبال عمومی به سوی اینترنت فزونی یافته و از طریق شبکههای اجتماعی از بهروزترین اخبار مطلع میشوند. در تازهترین گزارشها نیز، پیشبینی شده تا سال 2020 هزینهیی که آگهیدهندگان برای معرفی محصول خود در رسانههای کاغذی میکنند، به میزان قابلتوجهی کاهش خواهد یافت. گفته میشود که در دو سال آینده، هزینه تبلیغات در مجلات منفی 4.6میلیارد دلار و در روزنامهها حدود منفی 7میلیارد دلار باشد. طبق بسیاری از گزارشها، صنعت رسانه در تلاش است با این واقعیت کنار بیاید که تنها نسلهای قدیمیتر هنوز به خواندن روزنامه و گوش دادن به رادیو یا حتی دیدن اخبار شبانگاهی میپردازند، اما نسل جدید رفتار دیگری دارند؛ آنها اخبار را پس از اینکه 12 ساعت آنلاین بوده، کهنه خواهند یافت.