پروازهای عبوری از کشور 12 درصد رشد کرد
رجوع به آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نشان میدهد، با وجود تمام حواشی ایجاد شده تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد داشته و این رشد تقریبا در تمام ماهها پایدار بوده است. در همین زمینه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 1396 نسبت به سال 95 حدود 12درصد افزایش یافت. به گزارش ایرنا، از این شرکت، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 96 به بیش از 426 هزار و 684سورتی رسید که بهطور متوسط روزانه بیش از یکهزار و 168 پرواز عبوری انجام شده است. آمارها حاکی از انجام 382 هزار و 162 سورتی پرواز عبوری در سال 95 از آسمان ایران بوده که تعداد آن نسبت به سال 94 حدود 11درصد رشد داشت. در اسفند ماه سال 96 تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران با کاهش 5.8درصدی از 31 هزار و
993 پرواز به 30 هزار و 126 مورد رسید. براساس گزارش گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در فروردین ماه سال 95 تعداد پروازهای عبوری در آسمان ایران 31هزار و 948 سورتی بوده در حالی که در فروردین ماه 96 به 33 هزار و 151 مورد رسید. همچنین در شهریورماه سال 95 تعداد پروازهای عبوری در آسمان ایران به 33 هزار و 239 مورد رسید در حالی که در شهریورماه سال 96 تعداد آن به 40 هزار و 257 سورتی رسیده بود. در بهمن و اسفندماه سال 95 تعداد این پروازها بهترتیب به 31 هزار و 32 و 31 هزار و 441 پرواز افزایش یافت، اما در بهمن و اسفند ماه سال گذشته تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به ترتیب به 31هزار و 994 و 30 هزار و 126 سورتی رسید. ناگفته نماند که براساس مقررات بینالمللی هر پرواز عبوری از آسمان هر کشورش به نسبت ماندگاری در آسمان و وزن هواپیما مکلف است مبلغی را به شرکت فرودگاهها بپردازد. اطلاعات همه طرحهای پروازی توسط سیستم عوارض عبوری پردازش شده و با کمک دادههای دریافتی از مرکز کنترل و با نسبتی از وزن هواپیما و مسافت طی شده روی فضای ایران، مقدار عوارض آن محاسبه میشود. در سالهای اخیر وقوع برخی تحرکات نظامی در منطقه سبب شد که به علت ثبات و امنیت آسمان ایران شرکتهای هواپیمایی در جهان برای انجام پروازهای خود فضای ایران را برای عبور مطمئن خود انتخاب کنند. جنگ داخلی اوکراین و سرنگونی پرواز شماره 17 هواپیمایی مالزی بر فراز این کشور باعث شد ایرلاینها در پروازهای آسیا به اروپا سراغ مسیرهای جایگزین بروند که آسمان ایران هم بخشی از این مسیرها بود که باعث افزایش تعداد این پروازها از آسمان ایران شد. تنش میان کشورهای عربی حوزه خلیجفارس و قطر و بستن مسیرهای هوایی کشورهای خود به روی هواپیماهای قطری در خرداد ماه پارسال نیز سبب شد تا این شرکتها مسیر ایران را برای ارتباطات بینالمللی انتخاب کنند. براساس آمار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 1393 با رشد 53درصدی روبهرو شد و این رشد در سالهای 94، 95 و 96 به ترتیب 27، 11 و 12درصد افزایش یافت.