جاسوسی «گوگل» از کاربرانش
هات هاردویر|
در هفتههای اخیر انتشار اخباری در مورد نقض گسترده حریم شخصی کاربران فیسبوک باعث جلبتوجه افکار عمومی به تخلفات فراوان این شبکه اجتماعی شده است.
اما اگر تصور میکنید تنها فیسبوک در حال جمعآوری انبوهی از اطلاعات کاربران و فروش یا انتقال آن به شرکتهای ثالث است، کاملا در اشتباه هستید.
گوگل و سایتها و شرکتهای زیرمجموعه آن اطلاعات بسیار بیشتری را در مقایسه با فیسبوک از میلیاردها نفر در سراسر جهان در اختیار دارند و لذا باید در قبال مردم بسیار مسوولانهتر عمل کنند؛ این در حالی است که هنوز اطلاعات چندانی در مورد نحوه مدیریت دادههای کاربران توسط این شرکت در دسترس نیست. بر اساس گزارشی که نخستین بار در نشریه انگلیسی سان به چاپ رسیده، میزان اطلاعاتی که گوگل از هر کاربر جمعآوری میکند آن قدر زیاد است که با استفاده از آن میتوان ۵۶۹۵۵۵ هزار صفحه کاغذ آ۴ را پر کرد. اگر این تعداد کاغذ روی هم قرار بگیرند، ارتفاع کل آنها بالغ بر ۵۸ متر خواهد شد. جمعآوری این اطلاعات هم از طریق موتور جستوجوی گوگل و هم از طریق خدمات نقشه گوگل، جی میل و یوتیوب صورت میگیرد. گوگل با استفاده از ابزار مختلف خود تقریبا همهچیز را در مورد کاربرانش میداند؛ از جمله اینکه آنها چه زمانی خانه را برای رفتن به محل کار ترک میکنند، چه زمانی به منزل میرسند، کجا میروند، روزانه از چه وسایل حمل و نقلی استفاده میکنند و غیره. بر اساس بررسی نشریه سان اطلاعاتی که گوگل هر دو هفته یک بار از کاربرانش جمعآوری میکند ۲۳۷۳۱ صفحه کاغذ آ۴ را پر میکند. از این اطلاعات برای نمایش آگهیهای مرتبط با علائق و سلائق افراد استفاده میشود تا هر کاربر تنها محصولات تبلیغاتی را که به آنها علاقه دارد، مشاهده کند. گوگل تمام اطلاعات مربوط به وبسایتهای مورد بازدید هر کاربر را هم در صورت استفاده از مرورگر کروم جمعآوری میکند.