مزایای اجرای طرح «تاپ»
معاون، آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای طرح تاپ باعث نزدیکی و ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه با هدف اشتغال پایدار میشود. به گزارش شاتا، برات قبادیان در حاشیه بیست و ششمین همایش بینالمللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه سمنان افزود: تاپ مخفف طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است. او طرح تاپ را شامل 2 بخش عرضه و تقاضا ذکر و خاطرنشان کرد: بخش عرضه هر نوع نیاز جامعه و مردم را شامل میشود که در بخش تقاضا با همکاری دانشگاه و صنعت آن نیاز برآورده میشود و راهکاری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در کنار اشتغال آفرینی است. او با بیان اینکه نتیجه ارتباط دانشگاه و صنعت در طرح تاپ ایجاد واحدهای کوچک نظاممند و مبتنی بر علم در داخل واحدهای تولیدی با بهرهگیری از جوانان دانشگاهی است، افزود: در این مسیر حضور دانشمندان دانشگاهی باعث تولید کالای دانش بنیان میشود. قبادیان با اشاره به اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب یک یا 2 سال را صرف پایان نامه خود میکنند، بیان کرد: در طرح تاپ، این دانشجویان به عنوان پایان نامه، حل مشکل یا رفع نیازی از جامعه را در قالب دانش بنیان یک کالا در واحد صنعتی دنبال میکنند. او تصریح کرد: در این مسیر کیفیت کالا نیز افزایش مییابد و با علمی شدن مسیر تولید، قیمت تمام شده نیز کاهش مییابد و 2 مشکل بزرگ چرخه تولید برطرف میشود. قبادیان بااشاره به اینکه با اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار از دانشجویان و نخبگان علمی به عنوان نیروی انسانی دانشپایه بهره گرفته میشود، گفت: از سوی دیگر استادان دانشگاه به جای سفر به خارج از کشور، فرصت مطالعاتی خود را میتوانند برای حل مشکل یا تولید کالایی بر مبنای علمی در یک واحد تولیدی صرف کنند. قبادیان با بیان اینکه در قالب طرح تاپ دوره پسادکتری صنعتی قابل تعریف است، بیان کرد: دانشآموختگان دکتری در این طرح میتوانند به جای رفتن به دنبال شغل، یکسال را در یک واحد تولیدی برای علمی تولیدکردن یک کالا صرف کنند و در بسیاری موارد نیز در آخر جذب واحد تولیدی میشوند. او یادآور شد: تجربه نشان داده است حدود 90 درصد از دانشمندانی که دوره پسادکتری خود را در صنایع میگذرانند در واحدهای تولیدی ماندگار میشوند، زیرا اثرگذاری بیشتری دارند و از طرفی، صاحبان صنایع به دنبال نخبگان هستند. قبادیان با اشاره به روند رو به رشد فناوری در جهان اظهار کرد: در شرایط کنونی با توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی بر کسی پوشیده نیست برای تحقق این شعار باید قیمت کالای ایرانی بهینه شود تا رقابتپذیری داشته باشد و از سویی کیفیت آن نیز افزایش یابد. او تاکید کرد: افزایش کیفیت و بهینه کردن هزینه تولید کالا با هدف حمایت از کالای ایرانی، تنها از طریق دانش بنیان کردن تولید میسر میشود. به گفته او، دانشگاهها باید فعالیتشان نیاز محور تعریف شود، یعنی از سوی صنعت نیازی مطرح شود و دانشگاهیان از مسیر علمی به رفع آن نیاز بپردازند که این مسیر کوتاهترین راه برای تبدیل علم به کالاست.