بدهی ۸ هزار میلیاردی سازندگان خودرو به قطعه‌سازان

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۳۵

فرهاد بهنیا دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به ثابت ماندن قیمت قطعات اظهار کرد: طی 3سال گذشته شاهد افزایش سالانه ۲۰-۱۵درصدی قیمت مواد اولیه و دستمزدها بودیم درحالی که قیمت قطعات در این مدت ثابت مانده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به عدم پاسخگویی شورای رقابت تصریح کرد: با افزایش تورم طی مذاکراتی به شورای رقابت پیشنهاد شد که یا قیمت خودرو افزایش یابد یا قیمت مواد اولیه به 3سال قبل بازگردد که متاسفانه پاسخ دقیق و روشنی از سوی شورای رقابت دریافت نشده است.

وی با اشاره به موانع دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی بیان کرد: با شروع سال جدید و افزایش قیمت ارز و کمبود آن در کشور، تولیدکنندگان برای تهیه ارز مورد نیاز برای خرید برخی از مواد اولیه با مشکلات عدیده‌یی مواجه شدند و حتی مصوبه دولت برای ارز ۴۲۰۰تومانی نیز به دلیل قوانین سخت موجب دسترسی به ارز مورد نیاز نشده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به قیمت‌گذاری ناصحیح از سوی شورای رقابت اظهار کرد: روش قیمت‌گذاری شورای رقابت بر مبنای دلار ۴۲۰۰تومان است که با توجه به موانع موجود برای دریافت آن عملا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تاکنون دریافتی نداشته‌اند و برای تامین ارز به بازار‌ آزاد مراجعه می‌کنند.

بهنیا با بیان اینکه بازار رقابتی به افزایش کیفیت کمک می‌کند، گفت: زمانی که شورای رقابت توانایی کنترل قیمت مواد اولیه داخلی را نداشته باشد باید قیمت‌گذاری را به تولیدکننده قطعات و خودرو محول کند تا بازار شرایط رقابتی مناسبی پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود که تحقق این موضع می‌تواند موجب کاهش قیمت خودرو در برخی از مدل‌ها شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به کمبود منابع مالی برای تولیدکنندگان اظهار کرد: مواد اولیه داخلی مانند فولاد، مس و صنایع پتروشیمی در بورس ارائه می‌شود که از لحاظ قیمت تفاوت چندانی با بازار بورس جهانی ندارد و به دلیل کمبود نقدینگی تولیدکننده مجبور است همین مواد اولیه را با قیمت بالاتر از واسطه‌ها خرید کند.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود منابع غنی اولیه در کشور، خام‌فروشی به شکل گسترده ادامه دارد و منابعی که می‌تواند در خدمت تولیدکنندگان قرار گیرد تا با تبدیل آن به کالا‌های با ارزش افزوده، افزایش یابد به شکل خام‌فروشی به بازار‌های جهانی ارائه می‌شود. بهنیا با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات مشکلات فراوانی را برای قطعه‌سازان به وجود آورده است، تاکید کرد: میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حدود ۸ هزارمیلیارد تومان است که فشار مضاعفی را بر تولیدکنندگان وارد می‌کند و بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور به فعالیت با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود کرده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در سال ۹۲ موجب کاهش تولید خودرو شده است، اظهار کرد: تا قبل از اعمال تحریم‌ها در سال ۹۲ میزان تولید خودرو در کشور به یک ‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده بود که با تحریم‌های اعمال شده و خودداری خودروسازان اروپایی از تامین قطعات برای ایران تولید خودرو در کشور کاهش یافت.

بهنیا با بیان اینکه صنعت تولید قطعات خودرو در مسیر خودکفایی است، گفت: به طور میانگین بسته به نوع خودرو ۶۰ تا ۹۵درصد قطعات آن در داخل کشور تامین می‌شود و فقط قطعات محدودی مانند بخشی از ترمز ABC و قطعات‌های تک وارد کشور می‌شود. وی با بیان اینکه واردات قطعات از چین به دلیل تحریم‌ها افزایش داشته است، تصریح کرد: در پی تحریم‌های بین‌المللی بسیاری از تولیدکنندگان اروپایی از تامین قطعات برای ایران خودداری کردند و در این فضا تولیدکنندگان چینی توانستند صادرات به ایران را افزایش دهند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه کیفیت خودرو‌های داخلی بسیار بالاتر از خودرو‌های چینی است، ادامه داد: خودرو‌های چینی به دلیل کیفیت پایین نمی‌تواند جای خودرو‌های ایرانی را بگیرند و به دلیل قطعات ضعیف و عدم خدمات‌دهی مناسب بسیاری از مصرف‌کنندگان را با مشکل مواجه کرده است. وی با بیان اینکه با افزایش قیمت ارز کفه ترازو به نفع صادرکنندگان برمی‌گردد، اظهار کرد: به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید در کشور افزایش نرخ ارز مشوق خوبی برای تولیدکنندگان است تا بتوانند با افزایش صادرات در بازار‌های بین‌المللی حضور داشته باشند.

بهنیا در پایان گفت: سیاست غلط شورای عالی رقابت می‌تواند موجب تعطیلی واحد‌های قطعه‌سازان شود و باید با تاملی صحیح به سمت بازار آزاد و رقابت رفت تا شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.