شاخصهای جدید برای افزایش حقوق معلمان
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از در نظرگرفتن شاخصهای جدید برای افزایش حقوق معلمان از «کار پژوهشی» تا «تدریس موقت» در سال ۹۷ خبر داده است؛ شاخصهایی که با توجه به وضعیت نامناسب معیشتی معلمان و رویکرد سنتی نظام آموزشی کشور، ممکن است به سرنوشت طرحهای آموزش حین خدمت که تنها برای افزایش اندک حقوق و بدون نتیجه برگزار میشد، منجر شود.
مهدی نوید ادهم در این باره گفت: آن چیزی که در گذشته و چند سال قبل اجرا شد، براساس «قانون خدمات مدیریت کشوری» بود که در آنجا کارمندان به ویژه معلمان را به چند طبقه تقسیم میکرد و برای ارتقای فرایند فعالیت آنها تدابیری اتخاذ و تسهیلاتی فراهم آورد. آن چیزی که در آموزش و پرورش اجرا شد، تاثیر بسیار مثبتی در مجموعه آموزش و پرورش داشت و در زمان خودش قابل تقدیر بود. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: اما آن چیزی که در سند تحول تحت عنوان «رتبهبندی معلمان» نام برده میشود، طرح دیگری است که بر مبنای آن نظامی طراحی کنیم، تا هر نیرویی که وارد آموزش و پرورش میشود؛ از زمان ورود تا زمان خروج مراحل رشد و ترقی خود را به صورت قانونمند سپری کند؛ این نظام جدا از آن مسیر اداری است که معلم بطور طبیعی با سنوات خدمتی خود از امتیازاتی برخوردار میشود.
نوید ادهم در تکمیل صحبتهای خود افزود: اساس فاز دوم رتبهبندی این است که بیش از عنصر سنواتِ خدمت، عنصر «کارایی» و «اثربخشی» معلم برای قضاوت در ارتقای رتبه معلم مبنا قرار گیرد؛ اگر معلمی کار پژوهشی یا تدریس موقتی داشت برای بهینهسازی تعلیم و تربیت کاری جدی کرد و صلاحیت عمومی و تخصصی او ارتقا پیدا کرد از امتیازات مادی و معنوی برخوردار خواهد شد. او با بیان این مطلب که از منظر سند تحول، ما طرح رتبهبندی را اینچنین میبینیم، به ایلنا گفت: در حال حاضر این طرح، طراحی شده و بخشی برای کسب مجوز و تامین منابع مالی در اختیار دولت قرار گرفته است و انشالله اگر منابع تامین شود و مجلس هم همراهی کند، زمینه اجرا فراهم خواهد شد. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه معلمان نمیتوانند وارد نظام رتبهبندی شوند، خاطرنشان کرد: الزاما همه معلمان از مواهب و امتیاز این طرح برخوردار نیستند؛ مگر کسانی که تلاش مضاعف دارند و خدمات بهتر و برتری را به دانشآموزان و نظام تعلیم و تربیت ارائه میدهند.
نوید ادهم درباره مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش گفت: جلسه آخر شورا هفته گذشته برگزار شد و در این جلسه، کلیات اهداف جدید دورههای تحصیلی مبتنی بر مفاهیم سند تحول به تصویب رسید که در جلسه آینده نهایی خواهد شد.
او اضافه کرد: یکی از گامهای تحولآفرین بسیار موثر، همین تصویب اهداف جدید دورههای تحصیلی است؛ این اهداف براساس ساحتهای 6گانه سند تحول بنیادین، برای 4 دوره ابتدایی و متوسطه تصویب شده و در هر ساحتی هدف ویژهیی پیشبینی شده است.