تعریف توسعه براساس منابع آب

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۷۶

 

ایرنا   وزیر نیرو با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌های تاثیرگذار بیان کرد: برنامه‌های توسعه کشور براساس وضعیت اقلیمی جدید و کم‌آبی نیازمند بازنگری است.

اردکانیان با اشاره به اینکه 25درصد آب شیرین ما در شبکه توزیع هدر می‌رود، 2 میلیارد مترمکعب فاضلاب خام در پهنه آبی کشور رها می‌شود، کشت ممنوعه ادامه دارد و بهره‌وری در بخش کشاورزی پایین است، گفت: این مسائل در کنار کم‌بارشی به وضعیت بحرانی کشور در زمینه منابع آب و انرژی دامن می‌زند.

وزیر نیرو با بیان اینکه مدیران صنعت آب و برق در کنار مردم و در یک طرف میز هستند و آن سوی میز مساله پایدارسازی منابع آب و انرژی قرار دارد، گفت: با اصلاح بدمصرفی می‌توانیم با وضعیت کم‌آبی سازگار شویم.  رضا اردکانیان روز شنبه در ارتباط ویدیویی با همایش روابط عمومی‌های صنعت آب و برق کشور در تبریز

با اشاره به اینکه اسفند سال گذشته مصوبه تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی توسط هیات دولت مصوب شد، اظهار داشت: نقش روابط عمومی در پیاده‌سازی سیاست‌های معطوف به مدیریت مصرف و تقاضا بارز است.  وی اعتمادسازی بین مردم و سازمان‌ها را از وظایف روابط عمومی‌ها دانست و گفت: دوران فعالیت صرف تبلیغاتی روابط عمومی‌ها سپری شده است.  وزیر نیرو با بیان اینکه بدون تقویت اعتماد عمومی نمی‌توانیم انتظار همراهی مشترکان را با برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا داشته باشیم، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها با ارتقای سواد آب و انرژی مصرف‌کننده‌ها می‌توانند گام‌های مثبتی در مسیر همراه‌سازی عمومی بردارند.  اردکانیان با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته به تقویت زیرساخت‌های تامین منابع آب و انرژی توجه شده و سواد عمومی در این حوزه با کم‌توجهی مواجه شده است، گفت: در صورت ارتقای سواد عمومی در برهه‌های کم‌آبی و محدودیت تولید انرژی نیازی به استفاده از روش‌های خاص مدیریت مصرف نخواهد بود.  وزیر نیرو با بیان اینکه موضوع آب و برق فرابخشی و نیازمند مشارکت سایر بخش‌هاست، بیان کرد: در صورت افزایش 10درصدی بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی بسیاری از نگرانی‌های مصرف در بخش‌های شرب و صنعت هم رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید بعد محلی آب و انرژی را مورد توجه قرار دهند، افزود: مساله آب در اصفهان و مازندران و همچنین موضوع برق در خوزستان و اردبیل متفاوت است. اردکانیان، اصلاح اطلاعات نادرست در زمینه آب و برق را هم یکی از وظایف روابط عمومی‌ها دانست و گفت: از طریق شبکه‌سازی از نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توان برای همراه‌سازی عمومی تلاش کرد.