ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۷۹

تامین ارز همراه رانندگان از طریق ۵ بانک عامل

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی، ساز و کار و تصمیمات لازم جهت تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها و رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌یی از سوی بانک مرکزی به تصویب رسید.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌یی، عبدالهاشم ‌حسن‌نیا اظهار کرد: موضوع ارز بخش حمل‌ونقل بین‌المللی از دو منظر یکی مسائل شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و نحوه انتقال و دریافت ارز ناشی از کرایه‌های حمل و غیره و دیگری نحوه تخصیص ارز همراه رانندگان کالاهای صادراتی اقدام شد و جزو نخستین سازمان‌های کشور بود که توانست ساز و کار مشخص برای تخصیص ارز در بخش حمل‌ونقل را تدوین و به تصویب بانک مرکزی برساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در بخش ارز همراه رانندگان پنج بانک عامل که عبارتند از: بانک‌های ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان برای انجام این امور انتخاب و طی بخشنامه‌یی از سوی بانک مرکزی ساز و کار لازم در این زمینه ارائه شد.

او ادامه داد: نخستین راهکار تامین، انتقال و پرداخت ارز به رانندگان کامیون‌های ایرانی به منظور خروج از کشور بر اساس مسافت و هزینه‌های مترتب است.  به گفته حسن‌نیا راهکار دیگر این است، ‌چنانچه متقاضی برای سفر قبلی ارز دریافت کرده باشد، تامین، ‌انتقال و پرداخت ارز بابت سفر جدید منوط به حصول اطمینان از مسافرت راننده به خارج از کشور بابت ارز دریافتی است.

این مقام مسوول درباره مفاد این توافقنامه اظهار کرد: بر اساس بند یک تامین و انتقال ارز بابت کرایه حمل کالاهای وارداتی در صورتی که ثبت‌سفارش کالای مربوطه به نام بانک عامل صادر شده و بهای کالای پرداختی شامل کرایه حمل نباشد، پس از انجام ثبت خدمت، ارائه صورت‌حساب کرایه حمل و نسخه‌یی از بارنامه/راهنامه و با رعایت مفاد بخش دوم مجموعه مقررات ارزی بلامانع است.

تولید ۴ لنج صادراتی طی 6 ماه

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از صادرات 4 فروند لنج فایبرگلاس صیادی و باری ساخته شده توسط کارگاه‌های شناورسازی این استان به مقصد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد. به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ‌الله‌مراد عفیفی‌پور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از تولیدات داخلی در سال ۹۷ و برنامه‌های حمایتی دولت در این خصوص اظهار کرد: با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تمهیدات صورت گرفته توسط سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها روند واردات شناورهای سنتی شامل لنج‌های چوبی و فایبرگلاس باری و صیادی متوقف شده بلکه هم‌اکنون این استان به جایگاه مهم صادر‌کننده این شناورها در منطقه خلیج‌فارس نیز دست یافته است.   وی افزود: در نیمه دوم سال ۹۶، دو فروند لنج فایبرگلاس باری و صیادی به ترتیب به طول ۵۶ متر و 25.5 با نظارت کارشناسان اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در داخل استان تولید و به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر شد.  عفیفی‌پور اضافه کرد: در سال جاری نیز کار ساخت دو فروند لنج باری فایبرگلاس به طول ۳۳ متر به پایان رسیده و این شناورها هم‌اکنون در مرحله طی شدن فرآیند صادرات به کشورهای همسایه جنوبی ایران قرار دارند.  مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: شناورهای تولید شده در کارگاه‌های لنج‌سازی استان هرمزگان مطابق با قوانین و مقررات و تحت کلاس رده‌بندی موسسات ایرانی تولید و صادر می‌شوند.

عفیفی‌پور یادآور شد: استان هرمزگان با بهره‌مندی از ۶۰ کارگاه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبرگلاس، فلزی و آلومینیومی یکی از قطب‌های سازنده شناورهای دریایی در کشور محسوب می‌شود که این شناورها با نظارت کارشناسان مجرب و متخصص سازمان بنادر و با رعایت استانداردهای بین‌المللی تحت کلاس‌های موسسات رده‌بندی ایرانی تولید می‌شوند.