توصیههای لاریجانی به افشانی
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با سیدمحمدعلی افشانی شهردار جدید تهران دیدار و گفتوگو کرد. افشانی چند روز پیش نیز با حسن روحانی رییسجمهور نیز دیدار کرده بود.
به گزارش ایلنا، رییس مجلس در این دیدار گفت: یکی از این موضوعات هوای تهران است که قانون لایحه هوای پاک در این راستا در مجلس تصویب شد و شرایطی را برای کارخانهها و حملونقل قرار داد، از اینرو اگر شهرداری پشت اجرای آن نایستد، دستگاهها آن را اجرایی نمیکنند.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید برای هوای تهران برنامهریزی داشته باشد، ادامه داد: هزینهیی که برای آلودگی هوای تهران پرداخت میشود، چه هزینههای فوری مانند تعطیلات و چه هزینههای پنهان همانند ایجاد برخی بیماریها بیش از هزینههایی بوده که برای آلودگی باید خرج شود.
لاریجانی اظهار کرد: در زمینه گسترش مترو، توسعه حملونقل عمومی، برقی کردن موتورسیکلتها و کارخانههایی که اطراف تهران وجود داشته و آلودگی زیادی دارند و سوخت منازل، شهردار تهران باید جلساتی برای چارهاندیشی و رفع مشکلات برگزار کند که در این راستا مجلس حتما از شهرداری تهران حمایت میکند.
رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه بحث ترافیک و حملونقل نیز یکی از مباحث مهم دیگر برای شهر تهران است، ادامه داد: باید در این دو بخش بازنگریهایی صورت گیرد، چرا که حجم حملونقل با مترو کم بوده و سهم حملونقلهای دیگر بیشتر است، از اینرو اگر سرمایهگذاری در بخش مترو افزایش یابد، میتوان از حجم ترافیکی کاست که این موضوع باید در اولویت قرار گرفته و برنامه جامعی برای بحث ترافیک تدوین شود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر بحث درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران است، ادامه داد: تا حدی بحث فروش فضای شهر برای اداره و کسب درآمد معنا داشت، اما موضوع فروش فضای شهر بدون اصول انجام شده، چرا که در برخی خیابانهای تنگ عمارتهای ۳۰ طبقه بنا نهاده شده که برای کشور مشکل ایجاد میکند، از اینرو شهرداری تهران باید برای این بخش انضباطی در نظر گرفته و راههای دیگر برای کسب درآمد در نظر گرفت.
رییس قوه مقننه با بیان اینکه یکی از موانع برای رونق ساخت و ساز در تهران مبلغ اولیهیی بود که برای ساخت دریافت میشود، یادآور شد: میتوان این مبلغ را تقسیط کرد تا ساختمانسازی به صورت معقول و با برنامهریزی صحیح رونق بگیرد و درآمدی پایدار برای شهرداری ایجاد شود، اما روز نخست که پروژه ساختمانسازی کلید میخورد، نیازی به دریافت مبلغ کلان نیست.
لاریجانی شهرداری تهران را از قبول مسوولیت سایر دستگاهها به عنوان مدیریت شهری بر حذر داشت و افزود: در حال حاضر همه به دنبال این هستند که مدیریت یکپارچه شهری وجود داشته باشد. نیازی نیست که بار شهرداری تهران بیش از این شود، چراکه شهرداری تهران مشکلات فراوانی دارد و باید بر رفع این مشکلات اهتمام بورزد. مدیریت یکپارچه شهری در برخی کشورها مفید است، مابقی دستگاهها باید هزینههای خود را پرداخت کنند تا شهر تهران اداره شود و اوضاع شهر سروسامان یابد.
گرانیگاه تعادلی کشور
شهردار تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه مجلس باید از شهرداری تهران حمایت کند، گفت: امیدوارم تمام کسانی که دلشان به حال کشور میسوزد، به شهرداری تهران کمک کنند تا انتظار نسبی مردم برآورده شود، چرا که تهران گرانیگاه تعادلی کشور است.
وی با اشاره به طرح موضوع مدیریت یکپارچه شهر تهران در جلسه هماندیشی شورا افزود: در این جلسه به اعضای شورا اعلام کردم که در این بخش با آنها همراهی نمیکنم، چرا که دستگاههای دولتی حاضر به واگذاری وظایف خود به شهرداری نیستند و اگر وظایف خود را به شهرداری واگذار کنند، منابع مرتبط با آن را در اختیار شهرداری قرار نمیدهند.
افشانی با بیان اینکه مجلس باید برای ایجاد درآمد در بحث اصلاح قوانین به شهرداری کمک کند، یادآور شد: این کسب درآمد باید بدون ایجاد فشار به مردم انجام شود.
شهردار جدید تهران با تاکید بر اینکه اولویت نخست کاریام کاهش آلودگی هوای تهران است، افزود: سال گذشته مدارس شهر تهران حدود ۳۰روز تعطیل بودند که باید در این راستا فکری به حال آلودگی هوای شهر تهران کرد.
حملونقل کارکرد دوجانبه دارد، اگر حملونقل عمومی تقویت شود، آلودگی هوا کاهش یافته و به تناسب از حجم ترافیک کاسته میشود، چرا که در حال حاضر اتوبوسهای گازوییلسوزی وجود دارند که در هر ۱۰۰کیلومتر ۶۷ لیتر مصرف میکنند که اگر این اتوبوسها گازسوز شوند، آلودگی هوا کاهش مییابد.
افشانی با تاکید بر اینکه باید از قالب صرف حرف زدن خارج شویم تا مردم باور کنند که دولت، مجلس و شهرداری به دنبال ایجاد تحول در شهر تهران هستند، تصریح کرد: در بحث توسعه مترو باید تعداد واگنها افزایش یابد تا تاخیر مردم در ایستگاهها کاهش یابد که در این راستا مناقصهیی برای ۶۳۰ واگن انجام شده که در حال نهایی شدن است و این اقدام بین شرکت چینی و واگنسازی تهران به صورت مشترک انجام میشود.
وی با بیان اینکه هیچ یک از ساختمانهای بافت فرسوده با زلزله ۶ریشتری سرپا نمیماند، افزود: بحث مقاومسازی ساختمانهای شهر به عنوان یک اولویت در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که در این راستا باید برای ساختمانهای مهم شهر، شناسنامه فنی صادر شود. زمانی که در نوسازی مدارس کشور ایفای مسوولیت میکردم، برای مدارس کشور شناسنامه فنی صادر کردیم که ۱۰۰هزار مدرسه شناسنامه فنی داشته و به صورت آنلاین روی سایت قرار دارند. وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان متولی مسکن شناسنامه فنی برای ساختمانهای تهران به ترتیب اولویت صادر کند، اما اگر وزارت راه این اقدام را انجام ندهد، شهرداری در صورت حمایتهای مالی این اقدام را انجام میدهد.
افشانی با بیان اینکه در حال حاضر صدور پروانه ساخت ساختمانها تقسیط شده است، اظهار کرد: این تقسیط به گونهیی است که با سود ۱۵درصدی در ۳۶ ماه یا ۵۰ ماه پرداخت میشود، حتی اگر فردی وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد، زمان بازپرداخت میتواند بیشتر شود.
وی با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تبصره ۵۴ قانون بودجه سال ۶۲ دولت را مکلف کرده بود که بهگونهیی عمل کند که ظرف مدت ۳ سال، شهرداریها به خودکفایی برسند که در این راستا شهرداریها در ابتدا به خوبی عمل کردند، اما زمانی که بحث تجمیع عوارض مطرح و روی آن کلمه مالیات بر ارزش افزوده گذاشته شد، همه فکر کردند که مالیات بر ارزش افزوده پول دولت است و به مرور سهم شهرداریها را کاهش دادند.
شهردار تهران با بیان اینکه از سال ۸۹ به بعد سهم دولت ۶۷درصد و سهم شهرداری ۳۳درصد شد، گفت: شهرداری تهران پیشنهادی مبنی بر اینکه سهم دولت و شهرداری ۵۰درصد مساوی شود، مطرح کرده است.
در حال حاضر آخرین روزهای بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی است، به کمیسیون اقتصادی پیشنهاد شود که سهم شهرداریها حداقل ۴۰درصد شود که این قدم بزرگی برای شهر تهران و رفع مشکلات این شهر است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه بخش محدودی از پسماند تهران به صورت صنعتی و با رعایت اصول زیست محیطی مدیریت میشود، اظهار کرد: باید چارهیی برای دفع این پسماندها اندیشیده شود که در این راستا میتوان اقداماتی انجام داد که این پسماندها با حمایتهای دولت به برق تبدیل شود، بنابراین باید گاز به قیمت نیروگاهها در اختیار این شرکتها قرار گیرد که البته در قانون بودجه سالانه گنجانده شده، اما باید به صورت پایه دایمی شود.