تخفیف ایران به تزانزیت ریلی ازبک‌ها

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۱۰۴

وزیرراه و شهرسازی در سفری 3 روزه به ازبکستان، با وزیر ساختمان و شهرسازی این کشور و استاندار بخارا دیدارکرد. دراین سفر درباره راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و ازبکستان مذاکراتی انجام شد وتفاهم اولیه برای تبادل مجوز تردد کامیون میان ایران و ازبکستان انجام شد. همچنین مقرر شد ایرانی‌ها برای انتقال محصول پنبه ازبکستان به بنادر جنوبی ایران تا ۴۰درصد تخفیف دهند.  عباس آخوندی در حاشیه این دیدار گفت: روابط دو کشور در حوزه ریلی بسیار خوب است و برای انتقال محصول پنبه این کشور به بنادر جنوبی ایران تا ۴۰درصد تخفیف می‌دهیم.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی، آخوندی اظهارکرد: در این سفر راه‌های توسعه ارتباطات هوایی، ریلی و زمینی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، البته در حوزه حمل‌ونقل ریلی ارتباطات بسیار خوبی بین ایران و ازبکستان وجود دارد و برای حمل محصولات این کشور به جنوب ایران تخفیف‌های بسیار خوبی حتی تا ۴۰درصد برای محصولاتی مانند پنبه نیز درنظر گرفته‌شده است.  آخوندی از اعمال تخفیف قابل‌توجهی برای حمل ریلی محمولات نفتی خریداری‌ شده از جانب ازبکستان خبر داد و گفت: امیدوارم خط آهن ازبکستان از ترمز به مزارشریف و هرات هر چه سریع‌تر برقرار و مسیر دیگری برای ارتباط ریلی با ازبکستان ایجاد شود.   وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: راه‌آهن ایران از سمت خواف وارد افغانستان شده و به‌زودی به هرات متصل می‌شود در مقابل ریل ازبکستان نیز تا مزارشریف پیشروی داشته و فقط اتصال مزارشریف تا هرات باقی مانده است.  این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به همکاری ازبکستان، بانک توسعه آسیایی و افغانستان یادآور شد: برنامه‌ریزی خوبی از سوی این کشورها و نهاد مالی آسیا انجام شده و ایران از این بابت بسیار خشنود است و امیدواریم به‌زودی برنامه‌ها عملیاتی شود.  آخوندی با اشاره به مذاکرات انجام ‌شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌یی طی سفر به ازبکستان نیز بیان کرد: امیدواریم شرایط حمل‌ونقل جاده‌یی بین دو کشور آسان‌تر از گذشته شود و این آمادگی در ایران وجود دارد که امکانات لجستیکی در بنادر شهید رجایی، امام‌خمینی(ره) و شهید بهشتی ایران به متقاضیان ازبکستانی داده شود.  وزیر راه و شهرسازی مذاکرات دو کشور در زمینه حمل‌ونقل هوایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم پروازهای مستقیم بین تهران و تاشکند هرچه سریع‌تر آغاز شود.  او ادامه داد: سالانه حدود ۱۰ میلیون گردشگر ایرانی به‌ترتیب اکثریت به کشورهای ترکیه، گرجستان، ‌روسیه و سایر کشورهای جهان از طریق هوایی و زمینی سفر می‌کنند؛ اما این در حالی است که مردم ایران شناخت بیشتری از شهرهای بخارا، سمرقند، تاشکند، ترمز نسبت به شهرهای ترکیه دارند.

 راه‌اندازی پروازهای مستقیم

مشاور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی که آخوندی را در این سفر همراهی می‌کرد، از ارائه پیشنهادهای ابتکاری برای رونق گردشگری میان دو ملت ایران و ازبکستان خبر داد و گفت: در این دیدارها با ابراز امیدواری برای رشد این حجم تجارت متقابل به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و ازبکستان به عنوان یک پیش‌نیاز اصلی مورد تاکید قرار گرفت.  امین ترفع ادامه داد: سفر مستقیم و بدون واسطه تجار دو کشور یکی از نخستین دستاوردهایی است که پس از سفر آخوندی به ازبکستان شاهد آن خواهیم بود.  او همچنین اعلام کرد: آنچه در مذاکرات مقامات دولتی و محلی از اولویت بالایی برخوردار بود لزوم به خدمت گرفتن امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقلی دوطرف از قبیل برقراری پرواز مستقیم به شهرهای تاشکند، سمرقند و بخارا برای نزدیکی بیش از پیش ارتباطات تجاری و فرهنگی دو ملت ایران و ازبکستان بود.  تبادلات تجاری ایران و ازبکستان در سال میلادی گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان بسیار پایین‌تر از ظرفیت‌های طرفین است.  به گفته ترفع، زمینه‌سازی برای رونق تجارت، کلیدی‌ترین عامل برای ارتباطات حمل و نقلی در شیوه‌های مختلف ریلی و جاده‌یی است که هر دوطرف در ملاقات‌ها و مذاکرات متعدد خود به آن اشاره و تصریح کردند.  او همچنین اعلام کرد: ارائه پیشنهادهای ابتکاری برای رونق گردشگری میان دو ملت از اساسی‌ترین اهداف سفر سه روزه وزیر راه و شهرسازی کشورمان به ازبکستان بود که قطعا زمینه‌ساز رونق تجارت در بخش‌های خصوصی و افزایش تعاملات سیاسی و حمل و نقلی در بخش حاکمیتی خواهد بود.

 تفاهم اولیه برای تبادل مجوز تردد کامیون

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی از تفاهم اولیه برای تبادل تعداد نامحدود مجوز تردد کامیون میان ایران و ازبکستان خبر داد و گفت: مذاکرات برای الحاق ازبکستان به کریدور شمال-جنوب در دستور کار قرار دارد.  رضا نفیسی افزود: در این مذاکرات اهم مشکلات طرفین در این بخش ونحوه توسعه روابط حمل‌ونقلی جاده‌یی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  او ادامه داد: حذف عوارض ورودی از ناوگان جاده‌یی یکدیگر با هدف کاهش هزینه‌های جابه‌جایی کالا بین دو کشور و ترانزیت از قلمرو یکدیگر، چگونگی افزایش تردد جاده‌یی ناوگان ازبکی به ایران، مسائل مربوط به تردد کامیون‌های دو طرف از مرز‌های جاده‌یی و همچنین هزینه‌های پرداختی توسط رانندگان ازجمله مواردی بود که در مذاکرات مطرح شد.  نفیسی همچنین از انجام دور دوم مذاکرات مربوط به اصلاح موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌یی سال ۱۳۷۲ خبر داد و گفت: هیات ازبکی به سرپرستی دهقان‌اف رییس آژانس حمل و نقل جاده‌یی جمهوری ازبکستان با پیشنهادات طرف ایرانی مبنی بر مبادله سالانه تعداد نامحدود مجوز تردد برای کامیون‌های دو طرف و مبادله تعداد مشخصی پروانه تردد معاف از عوارض ورود به‌صورت اصولی موافقت کرد و پیش‌نویس پروتکل اصلاحی در این خصوص تنظیم و آماده مبادله شد.