دست داشتن «هواوی» در افشای اطلاعات کاربران «فیسبوک»
نیویورک تایمز|
گزارشهای جدید نشان میدهد که شرکتهای چینی همچون هواوی و لنوو به اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک دسترسی داشتهاند. برخی شرکتهای چینی نظیر هواوی و لنوو در رسوایی شرکت و شبکه اجتماعی فیسبوک دست داشته و به حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی داشتهاند. البته این در حالی است که هواوی ذخیرهسازی و نظارت بر دادههای فیسبوکی را تکذیب میکند.
پس از آنکه نیویورک تایمز از برنامه فیسبوک برای اشتراکگذاری اطلاعات کاربرانش با دست کم ۶۰ شرکت تولیدکننده پردهبرداری کرد، حالا گزارشهای جدیدی که از سوی واشنگتن پست و نیویورک تایمز ارائه شده است نشان میدهد چهار شرکت هواوی، لنوو، اوپو و TCL نیز جزو شرکتهایی بودهاند که در فهرست رسوایی فیسبوک حضور داشتهاند.
فرانچسکو وارلا مدیر اجرایی فیسبوک میگوید که این چهار شرکت چینی که از آنها نام برده شده است، همگی برنامه یکپارچهیی روی محصولات خود داشتهاند که از اول توسط فیسبوک کنترل و تایید میشده است. در این میان هواوی که بیشتر از سایر شرکتها مورد بازخواست و سوال قرار گرفته عنوان کرده است که به هیچ عنوان از اطلاعات کاربران ذخیرهسازی یا سوءاستفاده نکرده است. به نظر میرسد هواوی بیشتر به خاطر اقدام دولت کنونی ایالات متحده امریکا مبنی بر احتمال جاسوسی محصولات شرکتهای چینی و همچنین احتمال درخواست دولت چین برای دسترسی به دادههای موجود روی سرورهای فیسبوک زیر ذرهبین قانونگذاران بینالمللی و امریکایی قرار گرفته است. پس از آنکه وبسایتها و رسانههای خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیسبوک در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیسبوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم کردند. این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت بهگونهیی که تعداد کثیری از شرکتها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیسبوک کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کردهاند. فیسبوک میگوید: اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخودآگاه در اختیار موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته است که از این میزان 1.1میلیون نفر از آنها اهل کشور انگلستان بودهاند. این در حالی است که پیشتر یک افشاگر به نام کریستوفر وایلی تعداد کاربرانی را که از رسوایی فیسبوک آسیب دیدهاند، ۵۰ میلیون نفر اعلام کرده بود. پس از انتشار خبر رسوایی فیسبوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکتهای کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کردهاند تا بدین ترتیب اعتراض خود را نسبت به سهلانگاری فیسبوک نشان دهند. با اینکه فیسبوک در تمام روزنامهها و شبکههای اجتماعی از همه کاربرانش در این خصوص عذرخواهی کرد و در بیانیهیی نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آنها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.