مقصد جدید کالاهای ایرانی در روسیه

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۵۰

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه از انتخاب استان «کراسنودار» به عنوان مقصد جدید کالاهای صادراتی ایران به روسیه خبر داد و گفت: این استان برای صدور کالاهای صنعتی و ساختمانی و کشاورزی مناسب است. هادی تیزهوش‌تابان در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به وسعت روسیه یادآور شد: در سال‌های گذشته بندر آستراخان به عنوان نقطه ثقل تجاری ایران با روسیه مطرح بود تا کالای ایرانی از این بندر به سایر نقاط این کشور منتقل شود اما با بررسی‌های انجام شده «کراسنودار» واقع در جنوب غرب این کشور نیز می‌تواند به عنوان مقصد بعدی تجارت ایرانیان با روس‌ها مطرح باشد. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: استان کراسنودار که شهر مهم «سوچی» هم در آن واقع شده دارای قابلیت‌های مختلفی برای تجار کشورمان به ویژه در مباحث صنعتی و ساختمانی و کشاورزی است. او همچنین به واردات عمده مواد غذایی مورد نیاز از سوی روس‌ها اشاره کرد که دلیل اصلی آن یخبندان و سردی هوا در بیشتر روزهای سال در این کشور است و گفت: همین مساله می‌تواند امکان خوبی برای توسعه کشت فراسرزمینی از سوی فعالان بخش کشاورزی ایرانی در این کشور باشد اما نیازمند تدوین قوانین و مقررات مناسب است. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه سخنان خود با اشاره به انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که اواخر اردیبهشت ماه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان به امضا رسید، افزود: باید از فرصت تجاری پیش آمده بابت پذیرش عضویت ایران در مجمع اقتصادی اوراسیا به خوبی استفاده کنیم. تیزهوش‌تابان در ادامه سخنان خود گفت: پذیرش ایران در این مجمع با پیگیری‌های مسوولان کشورمان از حدود 3هفته پیش مورد پذیرش قرار گرفته و تا چند ماه دیگر عملیاتی می‌شود. او یادآور شد: مجمع اقتصادی اوراسیا(EAEC) مجمعی بین گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است که در آن بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان عضویت دارند و ایران به عنوان ششمین عضو این مجمع پذیرفته شده است. تیزهوش‌تابان خاطرنشان کرد: استفاده از تعرفه‌های اندک گمرکی یکی از مزیت‌های مهم عضویت در این اتحادیه است که نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه و کشورهای مستقل هم سود(CIS) پایین‌تر بوده و زمینه تسهیل تجارت با این کشورها را فراهم می‌کند. او در ادامه سخنان خود تاکید کرد: برای استفاده از مزایای این مهم باید به ارتقای کیفیت محصولات، رقابتی کردن قیمت‌ها، بهبود بسته‌بندی‌ها و سایر عملیات بازاریابی برای محصولات صادراتی کشورمان اقدام کنیم به ویژه در تبلیغات کالای ایرانی اهتمام داشته باشیم. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه ابراز امیدواری کرد که برخی موانع موجود در آیین‌نامه‌های صادراتی و قوانین گمرکی همچنین ممنوعیت صدور برخی کالاها برداشته شود تا زمینه تسهیل تجارت با کشورهای یاد شده بیش از پیش فراهم شود. او با اشاره به شعار امسال بیان کرد: حمایت از کالای ایرانی فقط در مصرف داخلی آنها خلاصه نمی‌شود بلکه باید به صادرات هم توجه داشته باشیم. تیزهوش تصریح کرد: باید نگاه و باورمان صادراتی باشد و در این راستا عزم ملی داشته باشیم اما در سال‌های گذشته به ویژه با افزایش قیمت نفت شاهد سیل واردات کالا به کشور بودیم. این درحالی است که پیش از این مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایرنا درباره اینکه چرا ایران نتوانست از فرصت سیاسی ایجاد شده بهترین بهره‌برداری اقتصادی را داشته باشد، گفته بود: روس‌ها کمتر کالاهای ساخته شده مصرف می‌کنند و بیشتر به دنبال تره‌بار هستند. مهدی صادقی‌نیارکی گفته بود در حوزه عرضه سبزی و صیفی‌جات به دلیل نداشتن سیستم حمل و سورتینگ مناسب چندان موفق نبوده‌ایم.