وزارت کشور سهم بیمه کولبران را پرداخت نمی‌کند

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۸۱

زمستان سال پیش بود که به دنبال مرگ چند کولبر و انتشار خبرها و تصاویری از وضعیت کولبران شمال غرب کشور، موضوع بیمه کولبران در هیات دولت تصویب شد. این اقدام کمکی به وضعیت اسفبار کسانی بود که برای مبلغی اندک، بارهای سنگین را از مسیرهای صعب‌العبور وارد کشور می‌کردند. اما این وعده تا به حال به طور کامل عملی نشده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخورد چکشی با معابر کولبری سبب بیکاری ۸ میلیون نفر مرزنشین می‌شود.

رسول خضری با انتقاد از قطع بیمه کولبران گفت: بیمه کولبران مصوبه دولت بود، متاسفانه جای تاسف دارد که دولت مصوبات خود را هم اجرایی نمی‌کند؛ بنابراین بی‌ثباتی‌ها درسیاست‌های مورد نظر برای حل مشکل کولبران به ویژه بیمه، بزرگ‌ترین ضربه به سیاست‌های اصل سوم قانون اساسی است، طبق این اصل همه آحاد جامعه باید از مسکن، شغل، بیمه، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش برخوردار باشند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کولبران قشر کوچکی از جامعه هستند، افزود: نمی‌توان گفت که چون کولبری شغل موقتی بوده و ثابت نیست پس هیچ بیمه‌یی به آن تعلق نمی‌گیرد درحال حاضر وزارت تعاون اعتبار مورد نظر برای بیمه کولبران را اختصاص داده اما متاسفانه وزارت کشور در اختصاص سهم خود در این حوزه تعلل می‌کند. وی با بیان اینکه از درآمد کولبری 60 درصد به حساب هنگ مرزی و 40درصد به وزارت کشور اختصاص پیدا می‌کند به خانه ملت گفت: چرا وزارت کشور در اختصاص سهم خود برای اجرای بیمه کولبران شانه خالی می‌کند به طور حتم نسبت به این سیاست اعتراض‌های بسیاری وجود دارد؛ البته معابرکولبری قانون مختص به خود داشته و پیوست امنیتی دارد چون معیشت مرزنشینان به صورت مستقیم در امنیت پایدار تاثیرگذار است.

 افزایش بیکاری با برخورد چکشی

خضری تاکید کرد: برخورد چکشی با معابر کولبری تنها سبب بیکاری 8 میلیون نفر مرزنشین می‌شود همچنین 75هزار نفر ته‌لنجی نیز کار خود را از دست می‌دهند؛ ضمن اینکه اشتغال‌زایی برای یک میلیون و 900هزار نفر هم با این سیاست‌ها همخوانی ندارد، به طور حتم بیمه کولبری مصوبه دولت بوده و باید تا پایان کار اجرایی شود؛ البته معابر کولبری را هم باید به صورت تدریجی ساماندهی کرد و نمی‌توان به یک‌باره مسدود کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه سالانه برای 10درصد کولبران باید شغل ایجاد شود، گفت: البته نمی‌توان به طور کلی پیله‌وری را هم جایگزین کولبری کرد زیرا پیله‌وری از گمرک بوده و کولبری از معابر بوده و هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد؛ ضمن اینکه نمی‌توان برای حل مشکلات کولبری صورت مساله را حل کرد. اگر دولت به دنبال حل مشکل کولبران است باید هر ساله زیرساخت‌های توسعه را ایجاد کنند؛ یا اینکه 100درصد مجوز ایجاد مناطق آزاد تجاری را اختصاص دهند.