گام اساسی مترو تهران و حومه در زمینه شفافیتهای مالی و اداری
گروه بنگاهها|
استفاده از سامانههای ارتباطی یکی از راههایی است که سازمانها و نهادهای مختلف از طریق آن میتوانند شاخصهای شفافیت در حوزههای مختلف را ارتقا دهند. براساس همین اهمیت ساختاری است که رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران میگوید: شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با راهاندازی سامانههای جامع اطلاعاتی در بخشهای مختلف بهخصوص در زمینههای مالی گام مهمی برای رسیدن به هدف «شهرداری تمام شیشهیی» انجام داده است. به گزارش «تعادل» به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه، محمدجواد شیرازی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران دیروز از مترو تهران و حومه بازدید کرد و در جریان اقدامات و برنامههای این شرکت قرار گرفت. او طی این بازدید با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی بهخصوص مترو جزو اولویتهای شهرداری تهران است، افزود: مهندس افشانی شهردار محترم تهران در نخستین روز کاری خود بر اهمیت ناوگان حمل و نقل تاکید داشتند و الحمدلله اکنون کارها در این زمینه به خوبی جلو میرود و تعامل دوسویه خوبی با مدیریت شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم عزیز تهران وجود دارد. رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه وظیفه سازمان بازرسی نظارت مداوم روی ناوگان حمل و نقل شهری است گفت: هدف از این بازدیدها رسیدگی به بخشهای حمل و نقل عمومی است که شهردار محترم تهران بر آن تاکید دارد. محمد جواد شیرازی افزود: متروی تهران طبق نظر سنجی صورت گرفته در بخش حمل و نقل عمومی، بالاترین رضایتمندی را از سوی شهروندان دارد و امیدوارم که این روند رو به رشد باشد. محمدجواد شیرازی در ادامه گفت: راهاندازی سامانههای اطلاعاتی جدید در شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه کار خوبی است که در مدیریت جدید این شرکت برای ایجاد شفافیت حداکثری انجام شده است. او در پایان گفت: مردم تهران باید فعالیتهای مترو را رصد کنند و با تعامل دوسویه و ارائه انتقادات و پیشنهادات سبب رشد بیشتر این مجموعه شوند. اولویت شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه جلب رضایت حداکثری مسافران است
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه نیز در جلسهیی که در ابتدای این بازدید برگزار شد گفت: اولویت شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه جلب رضایت حداکثری مسافران است و در مدت مسوولیت اینجانب در این شرکت، ارتقای سطح سرویسدهی به مسافران، شفافسازی اقدامات مالی و صرفهجویی در جهت تامین هزینههای عملیاتی در اولویت قرار گرفته است. او با بیان اینکه شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه بهعنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی درونشهری کشور بسیار پرهزینه است افزود: در حال حاضر برخی از این هزینهها به دلیل کمبود امکانات و زیرساختها مانند نبود پایانه در خطوط 3 و 4 به شرکت تحمیل میشود. به گفته نوبخت در سال گذشته (1396) فروش بلیت حدود 20درصد هزینههای شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه را تامین کرده است و در سال جاری هم از این محل حداکثر 25 درصد از بودجه مورد نیاز مترو محقق میشود. وی تصریح کرد: مترو برای ارائه خدماتدهی مناسب به مردم نیازمند برنامهریزی و اقدام در زمینه درآمدهای پایدار و تخصیص بهموقع یارانهها از سوی دولت و شهرداری است، البته سهم دولت در بودجه مترو تهران و حومه سالهاست که پرداخت نمیشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در ادامه درخصوص برنامهریزیهای صورت گرفته در تامین درآمدهای پایدار گفت: براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور به ازای هر مسافر واگن شرکت نفت باید 9.8 سنت به مترو پرداخت کند که پرداخت آن از محل صرفهجویی انرژی است. تابهحال شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه از این فرصت قانونی استفاده نکرده بود و ما از سال گذشته با تشکیل یک کارگروه در این زمینه کار کردیم که امیدواریم بتوانیم در سه ماهه دوم سال 97 این رقم را دریافت کنیم؛ این موضوع میتواند یک منبع درآمد پایدار ارزی برای شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه باشد. او با بیان اینکه بهطور متوسط هر دو ماه یک قطار مترو تهران به تعمیرات اساسی (اورهال) احتیاج پیدا میکند گفت: باید برای خدمترسانی مناسب به شهروندان هزینه تعمیرات که بسیار هم سنگین است تامین شود که امیدواریم تخصیص این بودجه ارزی بتواند به خرید تجهیزات و قطعات تخصصی موردنیاز به ما کمک کند.
نوبخت افزود: برای تامین قطعات مورد نیاز مترو تهران و حومه اولویت اول استفاده از تامینکنندگان داخلی است اما در بخشهایی نیازمند واردات هستیم که تحریمها میتواند تاثیرگذار باشد و باتوجه به شرایط کنونی در این بخش نیازمند حمایتهای بیشتر هستیم.