نگاهی به تحولات بازار
پرداخت اینترنتی سود سهام برخی شرکتها:مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه معتقد است که برای نخستین بار و به صورت پایلوت مجمع سهامداران این شرکت امسال به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد. حسین فهیمی گفت: در حال حاضر فقط سود شرکت فرابورس ایران به صورت اینترنتی به حساب سهامدارانش واریز میشود. به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد کمی از شرکتها اعلام آمادگی کردند که مجمع سهامدارانشان به صورت الکترونیک برگزار شود، اما در سالهای آینده سامانه و فرآیندها را برای برگزاری مجامع الکترونیک آماده خواهد شد تا از ابتدای سال ۱۳۹۸ تمام ناشران بتوانند مجامع خود را به صورت الکترونیک برگزار کنند. مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه در پاسخ به اینکه در حال حاضر سهامداران کدام شرکتها میتوانند به صورت الکترونیک سود سهام خود را از شرکت سپردهگذاری دریافت کنند، گفت: در حال حاضر این امکان برای شرکت فراهم است. اگر شرکتی که درصد قابل قبولی از سهامدارانش در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند و این اتفاق مورد قبول مدیران آن شرکت نیز باشد، این امکان وجود دارد که سود آنها به صورت متمرکز و در لحظه به محض اینکه به حساب شرکت سپردهگذاری مرکزی واریز شد، به حساب سهامداران واریز شود. حسین فهیمی در پاسخ به اینکه آیا تعداد ناشرانی که در سامانه سجام ثبت نام کردهاند، قابل قبول است، گفت: بعد از برگزاری همایشی که با حضور ناشران بورسی برگزار شد، این آمار بالا رفته است. اما عدد دقیقی در حال حاضر نمیتوانم بیان کرد. گفتنی است، شرکت سپردهگذاری مرکزی اعلام کرده که از طریق سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) میخواهد کلیه اطلاعات سهامداران و ناشران را بهصورت یکپارچه ثبت کند.
بانک پایه بودن نظام تامین مالی کشور: نقش رسانهها در فرهنگسازی، شفافسازی و آگاهی به جامعه بسیار ارزنده است؛ به عبارتی دیگر رسانهها میتوانند از طریق مهندسی فرهنگ سرمایهگذاری، زمینه رشد و توسعه بورس و جهتدهی نقدینگی به سمت فضای اقتصادی را فراهم کنند. به گزارش سنا، موسی احمدی کارشناس بازار سرمایه گفت: رسانهها با ارائه اطلاعات جامع و کامل میتوانند در شناساندن هرچه بیشتر بورس اوراق بهادار به جامعه و جذب سرمایههای جدید به بازار نقش موثری را ایفا کنند. وی با بیان اینکه در سال گذشته 613 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانکها به بخشهای اقتصادی اعطا شده، گفت: ارزش تامین مالی صورت گرفته در بازارهای اولیه، ثانویه و همچنین نهادهای مالی معادل 101.4 هزار میلیارد تومان بوده که در این میان در حدود 82.9 هزار میلیارد تومان آن از محل بازارهای اولیه و ثانویه بوده و مابقی به میزان 18.6 میلیارد تومان مربوط به تامین مالی نهادهای مالی است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در مجموع بالغ بر 64.9 میلیارد تومان انواع ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه منتشر شده است که حدود 88 درصد را اوراق دولتی مشتمل بر اوراق اجاره دولتی، اوراق مرابحه دولتی، اوراق منفعت دولتی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت دولت، شهرداریها و بانکها تشکیل میدهند. احمدی با این نتیجهگیری که آمارها همچنان نشان از «بانک پایه» بودن نظام تامین مالی کشور دارد، ادامه داد: بازار بدهی با وجود توسعهیی که در سالهای اخیر داشته نیازمند توجه ویژه از سوی مسوولان اقتصادی و رسانههاست. وی با اشاره به اینکه ابزارها و شیوههای مختلف تامین مالی تنها با طراحی موثر و تبیین صحیح و به موقع، قابلیت اجرای موفق برای رفع مشکلات بنگاههای مختلف اقتصادی و پیشبرد فعالیت اقتصادی آنها را پیدا میکنند، افزود: در این میان رسانهها میتوانند ضمن ایجاد ارتباط دوسویه میان نهادهای فعال در بازار سرمایه و ذینفعان این بازار، به ویژه سرمایهگذاران زمینه همکاری بیشتر آنها را فراهم کنند. احمدی با طرح مثالی ادامه داد: بارها شاهد بودهایم که وقتی یک ابزار مالی جدید در بازار معرفی شده یا قابلیت عرضه به عموم را پیدا کرده، رسانهها ضمن ایفای بهینه نقش اطلاعرسانی خود، زمینه موفقیت آن را نیز فراهم کردهاند. این استاد دانشگاه تاکید کرد: آگاهی از شرایط موجود، اخبار، مشکلات و دغدغههای موجود که از طریق رسانهها محقق میشود و چارهاندیشی برای برطرفکردن آن، موجبات تسهیل و تسریع در بازارمحوری را فراهم خواهد آورد. احمدی اظهار داشت: تنها از طریق برقراری ارتباط موثر میان اجزای مختلف بازارهای مالی مشتمل بر سرمایهگذاران، نهادهای مالی فعال و سایر ذینفعان میتوانیم شاهد رشد روزافزون این بازار و تسهیل ارتباط میان اجزای آن باشیم. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین با توجه به تنگناهای اعتباری و وضعیت اقتصادی موجود از یکسو و نیاز بنگاههای اقتصادی، پروژهها و دولت به منابع مالی از سوی دیگر، ضرورت رشد و توسعه بازار سرمایه از اهمیتی بیش از پیش در رشد و توسعه اقتصادی برخوردار شده است.