در شهر
زبالهسوزی و تخلیه ۳۰۰ تن زباله در منطقه مسکونی
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر به یکی از مشکلات اساسی منطقه 18 یعنی زبالهسوزی اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل اصلی منطقه وجود اراضی تقیآباد است. اراضی تقیآباد، وقف خاص بوده و کسی که تولیت آن را برعهده دارد زمین را به پیمانکاران غیررسمی جمعآوری و تفکیک زباله اجاره داده است.
به گزارش ایلنا، سیدآرش حسینی میلانی افزود: این پیمانکارانِ غیرمجاز روزانه حدود ۳۰۰ تن زباله به این زمین منتقل میکنند و پس از تفکیک پسماند خشک به کارخانهها و کارگاههای خارج از تهران فرستاده میشوند. حسینی میلانی وجود منطقه تقیآباد را از نظر زیست محیطی بسیار آسیبزننده دانست و اظهارکرد: شهرداری منطقه مدام درگیر تقیآباد است. تقیآباد تبدیل به کانون اصلی زبالهسوزی شده و برخوردهای کنترلی نتوانستهاند، اثربخش باشند، متاسفانه به این علت که تفکیک از مبدا فعال نیست، حتی اگر منطقه تقیآباد از این بخش از شهر حذف شود، بخش دیگری به کانون زبالهسوزی تبدیل خواهد شد. میلانی تصریح کرد: دامداری بزرگی هم در این منطقه وجود دارد که شکایتهای فراوانی از اهالی به شورا منعکس شده است. با این حال، بوی نامطبوعی که در منطقه وجود دارد بیشتر به علت کانون زبالهسوزی تقیآباد است.
او با بیان اینکه منطقه ۱۸ دارای چندین مشکل زیست محیطی عمده است؛ گفت: یکی دیگر از مهمترین مسائل منطقه به برداشت شن و ماسه از محدوده رودخانه کن مربوط میشود که خوشبختانه در شورای چهارم پیگیریهایی در این باره انجام شده و چهار کارگاه شن و ماسه در این حوزه تعطیل شده است، طرحی هم در راستای پایدارسازی این بخش و ایجاد کاربری فضای سبز به تصویب رسیده است. رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، اضافه کرد: متاسفانه طرح مصوب شده به هیچ جا نرسیده و شرایط نابسامان این بخش همچنان تداوم دارد. لکههای اینچنینی خطرات بسیار مهمی محسوب شده و گاهی تا صد متر شن و ماسه برداشت میشود که موجب ناپایداری زمین شده است.
حسینی میلانی با اشاره به مشکلاتی که برداشت شن و ماسه برای منطقه و ساکنانش ایجاد میکند، افزود: شهرداری باید در این خصوص اقدامات ویژهیی انجام دهد، چراکه این لکهها در زمان توفان به پدیده گرد و غبار دامن زده و مردم منطقه را بهشدت تحت تاثیر قرار میدهد. اما متاسفانه طرح مصوب شورای قبلی به بنبست خورده است. این درحالی است که رحمتالله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای چهارم، بهار دو سال پیش نسبت به شرایط گودالهای معادن شن و ماسه هشدار داده و گفته بود: «گودالهای این معادن 400 هکتاری به جای 35 متر به 138 متر رسیده است» و به نظر میرسد که این مساله کماکان پابرجا بوده و عمق این لکهها تا ۱۰۰ متر هم میرسد.
حافظی همچنین عنوان کرده بود که تهدیدی جدی برای منطقه بالادستی است بهطوری که در صورت طغیان رودخانه کن و از بین رفتن دیوار حائل بین رودخانه و گودال، دامنه تخریب علاوه بر واحدهای مسکونی اطراف تا فرودگاه مهرآباد گسترش خواهد یافت.
براساس تاریخچه منطقه ۱۸ که در سایت رسمی شهرداری منتشر شده است، چند دهه پیش اکثر اراضی منطقه را باغات و مزارع کشاورزی تشکیل میداده است. اما با توسعه تهران به طرف غرب، بخشی از اراضی مذکور تحت پوشش توسعه شهری قرار گرفته است و امروز نزدیک به بیست درصد آن باقی مانده است.
سازمان املاک؛ گلوگاه تحول در شهرداری
مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: سازمان املاک امروز میتواند نیمی از کل گردش مالی شهرداری تهران را داشته باشد و امکان این را دارد که به یکی از گلوگاههای تحول در شهرداری تبدیل شود.
به گزارش مهر، فراهانی در مراسم افتتاح سامانه جامع منابع انسانی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ما بحث شهر هوشمند است و به دنبال هوشمندسازی هستیم، گفت: همه ماموریتهای شهرداری تهران باید معطوف به هوشمندسازی شهری باشد اما معتقدم که این اتفاق رخ نمیدهد مگر اینکه در سازمانهای شهرداری تهران به این امر مبادرت شود. وی ادامه داد: رفتن به سمت هوشمندسازی ضرورت است و اگر قبلا امر واجبی نمیدانستیم و ما در کنار کارهای دیگر به این امر میپرداختیم اما در حال حاضر اهمیت زیادی دارد و در زمره اولویتهای اصلی ما پرداختن به شهرداری الکترونیک است به نحوی که شفافیت را از خود شروع کنیم.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مهمترین ثمره هوشمندسازی غیر از کاهش هزینهها، سرعت دادن به امور مهم است. ما توقعات زیادی از سازمان املاک داریم زیرا سازمان املاک یک سازمان در کنار ۴۳ شرکت در شهرداری تهران نیست.
فراهانی گفت: سازمان املاک امروز نیمی از کل گردش مالی شهرداری تهران را میتواند داشته باشد و چنین توقعی از آن میرود و بخش مهمی از بودجه سالانه ما را تشکیل میدهد.
رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: به میزانی که بتوانیم در سازمان املاک تحول ایجاد کنیم و کارها را تسریع ببخشیم به همان میزان در کل شهرداری تهران میتوانیم تغییر ایجاد کنیم. در بازدیدهای مختلفی که در ۱۴ منطقه از تهران تاکنون رفتهام واقعا اعتقاد پیدا کردم اگر سازمان املاک، کارها را سرعت ببخشد بسیاری از پروژهها در داخل مناطق تسریع و گلوگاه تحول در شهر وابسته به مدیریت سازمان املاک است.
فراهانی با تاکید بر اینکه تحول در سازمان املاک اتفاق نمیافتد مگر آنکه در منابع انسانی این اتفاق وقوع پیدا کند، تصریح کرد: شهرداری تهران یک سازمان خدماتی است و خدمت محور است و در چنین سازمانهایی منابع انسانی نقش مهمی ایفا میکنند.
واگذاری سرویسهای مدارس به شرکتهای حمل و نقلی
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام کرد: سامانه پایش ناوگان حمل و نقل دانشآموزی (سپند) برای سال تحصیلی جدید از اواسط مرداد به صورت سراسری شروع به کار میکند.
به گزارش ایسنا، مرضیه حصاری با بیان اینکه طی یکسال و نیم گذشته دستورالعمل سرویس مدارس با کمک وزارت آموزش و پرورش بازنگری شد، اظهار کرد: در این دستورالعمل ناهماهنگی، کمبودها و نقاط گنگی وجود داشت که در بازنگری اخیر ضمن برطرفسازی این مشکلات، وظایف آموزش و پرورش، شهرداریها و بخشداریها تفکیک شد. وی ادامه داد: در دستورالعمل جدید مرکز صدور پروانه فعالیت سرویسهای مدارس نیز مشخص و مقرر شد که تمام فعالیتهای مربوط به این سامانه اعم از مشخصات راننده، مسیر دانشآموزان، اطلاعات شرکتهای حمل و نقلی فعال در این حوزه و... ثبت شود و این سامانه به گونهیی طراحی شده است که تنها مختص به یک اپلیکیشن خاصی نباشد و همه با رعایت چارچوب بتوانند در این حیطه فعالیت کنند. مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها با اشاره به اینکه سامانه سپند سال گذشته به صورت پایلوت در استان قزوین مورد بهرهبرداری قرار گرفت، گفت: این سامانه به صورت سراسری از امسال آغاز به کار خواهد کرد و به عبارت دیگر از مرداد ماه سال جاری امکان استفاده از این سامانه و اپلیکیشن مربوطه فراهم میشود. تا قبل از آغاز به کار این سامانه دورههای آموزشی برگزار شده تا نحوه استفاده از این سامانه آموزش داده شود. به گفته وی، در دستورالعمل جدید سرویس حمل و نقل دانشآموزی اشخاص حقیقی به صورت منفرد امکان ورود به سامانه را ندارند و حتما باید از طریق شرکت اقدام شود. یعنی باید شرکتهای حمل و نقلی مسوولیت سرویس مدارس را برعهده گیرند که مجوزشان را از شهرداریها یا سازمانهای راهداری دریافت کرده باشند زیرا برای شرکتها بار قانونی در نظر گرفته شده است و تمام مسوولیتها بر عهده شرکت است و اگر رانندهیی با مشکل مواجه شود، شرکت باید راننده دیگری را جایگزین کند. همچنین باید برای سرویس مدارس مقطع دبستان که ون یا اتوبوس است مراقب تعیین شود و این اقدامات باید توسط خود شرکت صورت گیرد.
حصاری با بیان اینکه برای کارگروه ماده 18 سرویس حمل و نقل دانشآموزان مدارس وظایف خوبی درنظر گرفته شده است، گفت: این کارگروه متشکل از شهرداری، آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان است که باید نظارت کاملی بر سامانه «سپند» داشته باشند و در صورت تخلف راننده، به مراجع صدور پروانه فعالیت گزارش دهند.