۳۰ هزار سیمکارت بهدلیل مزاحمت پیامکی مسدود شد
گروه دانشوفن|
چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخص خودش در اینستاگرام نوشت: همواره مردم از بنده در مواجهه حضوری یا در فضای مجازی خواستهاند که با پیامکهای مزاحم تبلیغاتی و فریبکاریها و کلاهبرداریهایی که در این زمینه گاهی صورت میگیرد، مقابله جدی شود. پس از آنکه در عید فطر، عدهیی با پیامک و طرح دروغ اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی، تعدادی از مشترکین را فریب دادند و آنها اجبارا عضو یک سرویس حجمی یکی از اپراتورهای تلفن همراه شدند، اکنون عدهیی دیگر با سوءاستفاده از سرویسهای ارزش افزوده اقدام به کلاهبرداری از مشترکین کردهاند.
وی افزود: در مورد قبلی، برای بیش از ۳۱۰۰ قربانی نهایی، با دستور سازمان تنظیم مقررات، مبالغ عودت داده شد. در موارد اخیر، سازمان تنظیم مقررات توقف فعالیت سرویسهای ارزش افزوده مختلف را اعلام کرد. به اپراتورها ابلاغ شده ظرف یک هفته وجوه همه مشترکیان این سرویسهای ارزش افزوده را عودت دهند و با تکمیل مستندات این شرکتها به مراجع مربوطه برای رسیدگی تخلفات معرفی شوند. وزارت ارتباطات با تاکید بر تسهیل مسیر تجارت مجاز و حمایت از آن، با مصادیق کلاهبرداری و سوءاستفادههای اینچنینی با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
از سوی دیگر مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری - نیز با اشاره به مشاهده ارسال گسترده پیامکهای تبلیغاتی با متن فریبنده از طریق پیامرسانهای اجتماعی یا سرشمارههای شخصی که کاربران را تشویق میکند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند، گفته است: برخی از کاربران با اعتماد به این پیامها، موارد درخواستی در پیامک را انجام میدهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر میشود. اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شدهاند در این باره به مشترکین اطلاعرسانی لازم را انجام دهند و همچنین به تمامی شرکتهای ارائهدهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.
بعد از پیگیریهای شکایت کاربران از پیامکهای تبلیغاتی و توضیح وزیر ارتباطات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از احتمال مسدود کردن برخی شمارهها بدون دریافت شکایت خبر داد و گفت: براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مشغول نوشتن ضوابطی هستیم تا بتوانیم یکسری شمارههای شخصی را حتی بدون شکایت هم ببندیم. برای مثال اگر بررسی کنیم که رفتار یک مشترک به صورتی است که پیامک تبلیغاتی بسیاری میفرستد، یا مکالمه صوتی ندارد، میتوانیم تشخیص دهیم که این خط در جهت اهداف تبلیغاتی فعالیت میکند.
حال با گذشت نزدیک به دوهفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مسدودسازی ۳۰ هزار سیمکارت بهدلیل مزاحمت پیامکی خبر داد و گفت: طی سه ماه گذشته با ۳۰ هزار سیمکارت شخصی ارسالکننده پیامک تبلیغاتی برخورد شد.
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به راهکارهای حل مشکل پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده اظهار داشت: مدتهاست که در حوزه پیامکهای تبلیغاتی در حال تعریف راهکار برای ساماندهی به این بخش هستیم و هماکنون با ایجاد پنل کاربری، مشترکان میتوانند پیامکهای دلخواه تبلیغاتی را انتخاب کنند.
وی گفت: از این رو سامانهیی برای اعلام شکایت برای کاربران در نظر گرفته شده و ما نیز بررسی شکایت و مسدودسازی پیامکهای ارسال شده را در دستور کار داریم. فلاح جوشقانی ادامه داد: به اپراتورها اجازه دادیم برای آنکه مردم ترغیب شوند از پنل کاربری استفاده کنند و بستههای تشویقی پیامکی ارزش افزوده را ارائه دهند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: در حوزه حل مشکل مزاحمت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده تا حد بسیار زیادی این حوزه مدیریت و کنترل شده، اما هنوز به ایدهآل نرسیده است.
فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه ارسال پیامکهای تبلیغاتی از سوی اپراتورها و با سرشماره آنها غیرقانونی است و مورد تایید ما نیست، اضافه کرد: در این زمینه به اپراتورها تذکر دادهایم؛ اگر اپراتوری خلاف این موضوع کار کند و با سرشماره خود و غیر از پیامک اطلاعرسانی حساب مشترک، پیامک دیگری به کاربران ارسال کند، تخلف بوده و ما آن را رسیدگی میکنیم.
وی در مورد ارسال پیامک تبلیغاتی از سیمکارت شخصی نیز گفت: یکی از موضوعاتی که برای جلوگیری از این مشکل انجام دادیم، محدودیت در فعالسازی بیش از ۱۰ سیمکارت به نام یک نفر است؛ به این ترتیب که خریدن سیمکارت محدودیت دارد و هیچکس نمیتواند بیش از ۱۰ سیم کارت به نام خود بزند. در این زمینه اگر با شکایت مردم در مورد سیمکارت شخصی ارسالکننده پیامک تبلیغاتی مواجه شویم، این خط را مسدود میکنیم.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: موضوع حل و ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی دارای چند بُعد است و نباید تنها مکانیسم سلبی برای این موضوع داشته باشیم، چرا که کسب و کارهای ما در این اقتصاد راهکاری جز تبلیغات برای دیده شدن ندارند و به همین دلیل به سمت پیامک هجوم میآورند.
رییس رگولاتوری ادامه داد: باید بخشهای دیگر نیز کمک کنند تا برای این کسب و کارها، راهکارهای مختلفی برای تبلیغات ایجاد شود، مضافاً اینکه در حوزه پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده، طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد مسوول مدیریت محتوای این تبلیغات است و باید به ارسالکنندگان پیامک مجوز بدهد.
فلاح جوشقانی گفت: در بخش نظارتی که مربوط به رگولاتوری میشود، ما بر اپراتورها، شمارههای شخصی ارسالکننده پیامک و سرشمارههای پیامکی نظارت میکنیم؛ به نحوی که طی سه ماه اخیر ۳۰ هزار سیمکارت شخصی ارسالکننده پیامک تبلیغاتی مسدود شد.
وی خاطرنشان کرد: هماکنون موضوع رفتارشناسی ارسالکنندگان پیامک شخصی و نیز بررسی شکایت مردم از دریافت این پیامکها انجام میشود و امیدواریم با فراگیرتر شدن پنل کاربری، شاهد کاهش شکایات مردم از پیامکهای تبلیغاتی باشیم.