بسترهای جدید تبلیغات
گروه گوناگون| در گذشته، روزنامه، مجله، رادیو و تلویزیون، از بسترهای مهم تبلیغات در سراسر جهان بهشمار میرفت. آگهیدهندگان، مبالغ قابلتوجهی هزینه میکردند که کسبوکار خود را در این رسانهها معرفی کنند. با ورود اینترنت به زندگی افراد و گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال، استراتژیهای تبلیغاتی و بازاریابی، تغییرات چشمگیری پیدا کرد. بسیاری از گروههای تبلیغاتی و بازاریابان، گروه هدف خود را تغییر داده و از رسانههای سنتی (تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات) به سمت ابزارهای دیجیتال و اینترنت حرکت کردند. در سالهای اخیر، تلفنهای همراه هوشمند، جزئی جداییناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است. در واقع، این ابزار، تا حد قابلتوجهی جایگزین بسیاری از رسانهها شده است. بر این اساس، کارشناسان تبلیغات، توجه بسیاری به تلفنهای همراه هوشمند داشته و برنامههای تبلیغاتی خود را از طریق این ابزار، به مخاطبان ارائه میکنند. همچنین آگهیدهندگان، تمایل بیشتری دارند تا محصولاتشان جهت تبلیغ، از این رسانه معرفی شود.
با توجه به گسترش استفاده از تلفنهای همراه هوشمند، پیشبینی تبلیغات جهانی بر این است که تا سال 2020، آگهیدهندگان، بیش از 72 میلیارد دلار برای تبلیغات در تلفنهای همراه هزینه کنند. آنطور که در بسیاری از گزارشها گفته شده، اپلیکیشنهای تبلیغ و بازیهای موبایلی، به کسبوکارها فرصت میدهند تا در معرض دید میلیونها نفر قرار گرفته و برند خود را معرفی کنند. همچنین، تبلیغات موبایلی، بیش از هر روش تبلیغاتی دیگر، کسبوکار را به مشتریان نزدیک میکند و روشهای ارائه آمار دقیق، تجزیه و تحلیل مسیر بازاریابی را تسهیل میبخشد. پس از موبایلها، بهنظر میرسد تلویزیون در میان سایر رسانهها، همچنین تاثیر خود را در جذب مشتریان داشته باشد. چرا که طبق پیشبینیهای صورتگرفته در سال 2020، آگهیدهندگان، حدود 6.9 میلیارد دلار جهت معرفی محصولات خود از تلویزیون، هزینه خواهند کرد. آنطور که گفته شده، تبلیغات تلویزیونی یکی از جامعترین تبلیغات برای کسبوکارها و برندهای مختلف معرفی شده است. مخاطبان تلویزیون بسیار زیاد هستند و در شبکههای معروف و در میان یک برنامه پر مخاطب، تبلیغ میتواند به بیش از ۵۰درصد مردم یک کشور نمایش داده شود.
در این بررسی، تبلیغات محیطی رتبه سوم را در میزان محبوبیت بین مخاطبان به خود اختصاص دادهاند. ابزاری مانند بیلبوردها در تبلیغات محیطی، بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه بهحساب میآیند؛ رسانهیی که میتواند پیام آگهیدهنده را به موثرترین شکل به مخاطب منتقل کند. براین اساس، گفته شده که تبلیغات محیطی نیز در کنار سایر رسانهها در میان مخاطبان و آگهیدهندگان محبوبیت داشته و پیشبینی میشود که تا سال 2020، حدود 3 میلیارد دلار صرف آگهی در این رسانه شود. همچنین، در این گزارش، پیشبینی شده که تا سال 2020، حدود 2.1 میلیارد دلار، آگهیدهندگان برای تبلیغ کالای خود در سینما هزینه کنند و نزدیک به 1.1 میلیارد دلار نیز، صرف تبلیغات در میان برنامههای رادیویی شود.
در بسیاری از گزارشها، اشاره شده که با توجه به افزایش کاربران تلفنهای همراه هوشمند و لپتاپ و تبلتها، کاربران کامپیوترهای خانگی کاهش قابلتوجهی یافتهاند. بر این اساس، افراد کمتری نیز با این ابزار از اینترنت استفاده میکنند. بنابر این، طبیعی بهنظر میرسد که هزینه تبلیغات در اپلیکیشنهای نصبشده بر کامپیوترهای خانگی رشد منفی داشته باشد. آنطور که در این گزارش گفته شده، تا سال 2020، هزینهیی که آگهیدهندگان صرف معرفی محصول خود از طریق کامپیوترهای خانگی میکنند، حدود منفی 2.4 میلیارد دلار، خواهد داشت.
در سالهای اخیر، در بسیاری از گزارشها، خبر از پایان زندگی روزنامههای کاغذی مطرح است. آنطور که گفته میشود، به نظر میآید که روزنامههای کاغذی در آیندهیی نزدیک در سراسر جهان منقرض شوند. همچنین خبرها حاکی از آن است که تعداد تیراژ مطبوعات دچار رکود شده و درآمد آنها از تبلیغات کاهش یافته است؛ بهخصوص اینکه اقبال عمومی به سوی اینترنت فزونی یافته و از طریق شبکههای اجتماعی از بهروزترین اخبار مطلع میشوند. در تازهترین گزارشها نیز، پیشبینی شده که تا سال 2020، هزینهیی که آگهیدهندگان برای معرفی محصول خود در رسانههای کاغذی میکنند، به میزان قابلتوجهی کاهش خواهد یافت. گفته میشود که در دو سال آینده، هزینه تبلیغات در مجلات منفی 4.6 میلیارد دلار و در روزنامهها حدود منفی 7 میلیارد دلار باشد.
طبق بسیاری از گزارشها، صنعت رسانه در تلاش است با این واقعیت کنار بیاید که تنها نسلهای قدیمیتر هنوز به خواندن روزنامه و گوش دادن به رادیو یا حتی دیدن اخبار شبانگاهی میپردازند، اما نسل جدید، رفتار دیگری دارند؛ آنها اخبار را پس از اینکه دوازده ساعت آنلاین بوده، کهنه خواهند یافت.