توسعه شرکت‌های خرده‌فروشی اهرم افزایش صادرات

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۸۴

 خرده فروشی به معنای فروش کالا به مصرف‌کننده نهایی است، اما نیاز است مفهوم جدیدی با رویکردی صادراتی، به نام خرده‌فروشی در خارج از کشور از طریق ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌یی عرضه محصولات ایرانی تعریف شود.

هادی محمودی در گفت‌وگو با اگزیم نیوز در این باره گفت: ایجاد شرکت های خرده‌فروشی موجبات شناساندن و بازاریابی کالاهای ایرانی را در خارج از کشور فراهم می‌کند و نقش قابل توجهی در افزایش صادرات غیرنفتی خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر خرده فروشی سازمان یافته، عامل مهمی جهت رشد کسب کارهای کوچک و متوسط است، چرا که به تولید‌کنندگان این فرصت را می‌دهد تا بر تولید کالا تمرکز کنند و نگران فروش محصولات خود نباشند.

محمودی در تشریح فرایند فعالیت خرده فروشی سازمان یافته، گفت: شعب مختلف فروشگاه‌های زنجیره‌یی در خارج از کشور، شناخت و توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد تقاضا در بازارهای بین‌المللی را برای کالاهای ایرانی برعهده می‌گیرند و به تولیدکنندگان محصولات با کیفیت صادراتی، این فرصت داده می‌شود، که فقط به تولید با کیفیت فکر کند و محصولات را مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی تولید نموده و دغدغه‌یی برای صادرات و بازار فروش در خارج از کشور، نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مجموعه فروشگاه‌هایی با مدیریت واحد هستند که سطح یک شهر، یک کشور یا چندین کشور فعالیت می‌کنند؛ این فروشگاه‌ها در خارج از کشور می‌توانند از عنوان تجاری یکسانی استفاده کنند یا در هر کشور متناسب با وضعیت فرهنگی، اقتصادی و شرایط خاص موجود درکشور میزبان، یک برند خاص تعریف کرده و تحت این نام فعالیت کنند؛ در این فروشگاه‌ها محصولات متنوعی همچون مواد غذایی و آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی، پوشاک و منسوجات، لوازم اداری و خانگی و غیره قابل عرضه است.  نخستین فروشگاه زنجیره‌یی در ایران در سال 1340 توسط اخوان کاشانی، به نام (بزرگ ایران) تاسیس شد؛ 8 سال بعد برادران خیامی، (فروشگاه زنجیره‌یی کوروش) را تاسیس کردند. در حال حاضر نیز فروشگاه‌های زنجیره‌یی بزرگی در ایران وجود دارند که پتانسیل ایجاد شعب در خارج از کشور را نیز، دارا هستند. همچنین در سطح بین‌المللی نیز فروشگاه‌های زنجیره‌یی معروفی وجود داشته که شعبات مختلفی در سراسر دنیا تاسیس کرده‌اند، از آن جمله می‌توان به

Walmart، Tesco و Carrefour اشاره نمود.

 به گفته هادی محمودی ایجاد این نوع فروشگاه‌ها در خارج از کشور به جامعه صادراتی کمک می‌کند تا با حفظ بازارهای صادراتی موجود، از حضور رقبا در مقصد‌های صادراتی، جلوگیری کرده و ضمن هماهنگی مستمرتولیدات با صادرات و انتقال نظرات مشتریان، موجبات ارتقاء کیفیت تولید نیز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مطرح شده فوق، ضرورت ملی ایجاب می‌کند، شرکت‌های تولیدی صادراتی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های صادراتی و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ضمن اعلام فراخوان با کمک و مشارکت فروشگاه‌های زنجیره‌یی بزرگ موجود در کشور، کنسرسیومی را تشکیل و ذیل برندی خاص اقدام به ایجاد یک شرکت خرده‌فروشی صادراتی نمایند تا بتوانند با سرمایه پذیره‌نویسی شده و حمایت‌های دولتی، فروشگاه‌های زنجیره‌یی بزرگ و مدرن عرصه کالا را، حداقل در کشورهای همسایه تاسیس کنند.   محمودی با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهور درهمایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مبنی بر اینکه« عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز را شامل می‌شود»، گفت: ضروری است از این نفوذ و عمق راهبردی روابط سیاسی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی نیز استفاده کرده و با ایجاد شرکت‌های خرده‌فروشی صادراتی و همچنین تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌یی بین‌المللی جهت فروش کالای ایرانی، گامی مهم در جهت بهره‌برداری اقتصادی از این شناخت و نفوذ منطقه‌یی برداشته شود.