خودروسازان به وزیر صنعت نامه نوشتند
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هجوم نقدینگی سرگردان مردم باعث به هم ریختن بازار خودرو شد، گفت: در نامهیی از وزیر صنعت خواستار شدیم تا با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر انحصاری بودن خودروی سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سودجویان و دلالان از بازار خودروی سواری کوتاه تا خریداران خودرو با باز شدن سایت فروش خودروسازان به راحتی موفق به خرید خودرو شوند.
احمد نعمت بخش با تاکید بر اینکه نابسامانی بازار خودرو ناشی از عملکرد خودروسازان نیست، گفت: شورای رقابت در سال جاری طبق روال چند سال اخیر مجوز افزایش 7.1 درصدی را برای خودروهای پایینتر از ۴۵ میلیون تومان صادر کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مجوز افزایش قیمت 9.6درصد را برای خودروهای بیش از ۴۵ میلیون تومان صادر کرد.
او با بیان اینکه افزایش قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومانی صرفاً در چارچوب فرمول قیمتگذاری سازمان حمایت صورت میگیرد، افزود: مجوز افزایش 7.1 درصد و 9.6درصد به خودروهای زیر ۴۵ میلیون و بالای ۴۵ میلیون تومان در سال جاری در حالی داده شد که در سالهای اخیر مواد اولیه تولید خودرو بهشدت افزایش یافته است. به گفته او، در ۳ سال گذشته در مجموع خودروسازان مجوز افزایش ۱۲ درصد قیمتها را برای خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان داشتهاند در حالیکه مواد اولیه آنها، گاهی تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. نعمتبخش با بیان اینکه طی نامهیی به وزیر صنعت در خردادماه سال جاری وضعیت تولید خودرو شرح داده شده است، گفت: خودروسازان سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، معادل ۴۰ درصد افزایش تولید و سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، برابر ۱۵ درصد افزایش تولید داشتهاند. همچنین در ۲ ماهه اول سال ۹۷ نسبت به دوماهه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش تولید داشتهاند. او با تاکید بر اینکه در اقتصاد، قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود، گفت: با توجه به میزان تولید، خودروسازان؛ از نظر عرضه کم نگذاشتهاند و حتی تولید را افزایش دادهاند. دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: اگرچه تولیدکنندگان خودرو تولید را افزایش دادهاند اما به دلیل وجود پولهای سرگردان در بازار تقاضا برای خودرو زیاد شده است.
نعمتبخش با اشاره به کاهش نرخ سود سپردههای بانکی گفت: این پولها پس از خروج از بانکها به بازارهای مختلفی از جمله سکه، ارز، مسکن، خودرو و امثال آن هجوم آوردهاند بهطوریکه بانک مرکزی پس از اعلام پیش فروش سکه هرچه سکه عرضه کرد توسط مردم خریداری شد تا جایی که دولت از فروش سکه عقبنشینی کرد. او با بیان اینکه پولهای سرگردان به سمت هر بازار پرسودی هجوم میبرد، گفت: به محض اینکه سایتی برای پیشفروش خودرو باز میشود دارندگان پولهای سرگردان متقاضی خرید میشوند. نعمت بخش همچنین با اشاره به پیشفروش مزدا ۳ توسط گروه خودروسازی بهمن، گفت: این شرکت ۱۰۰۰ برابر آنچه که عرضه کرده بود تقاضا داشت به همین دلیل همه متقاضیان موفق به خرید خودرو نشدند. وی با اشاره به تجربه دهه ۷۰ مبنیبر اینکه شورای اقتصاد بالاخره اصل اقتصادی قیمت بازار را اعمال و مصوب نمود تا خودرو به قیمت حاشیه بازار به فروش رود، گفت: اگر گروه خودروسازی بهمن این اجازه را داشت که خودروی مزدا ۳ را موقع تحویل به متقاضیان براساس قیمت حاشیه بازار تحویل دهد، قطعا تقاضاهای کاذب عقبنشینی میکردند و خریداران واقعی بیشتر موفق به خرید میشدند.
او گفت: اکنون دارندگان پولهای سرگردان، خودرو را با قیمتهایی که خودروسازان عرضه میکنند، خریداری میکنند و سپس این خریداران خودروهای خود را در جاهای مختلفی از جمله نمایندگیهایی که در آن ثبتنام کردهاند به قیمت روز به فروش میرسانند. دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره خودروهای انبارشده توسط خودروسازان گفت: به علت کمبود قطعات درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی ناقص بوده و اصطلاحا تجاری نشده و قابل تحویل به مشتریان نیست. به گفته او، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو به دلیل نقص قطعه در انبارهای خودروسازان موجود است. نعمت بخش با بیان اینکه انبار کردن خودرو برای خودروسازان بهشدت هزینهبر است، گفت: از طرفی نگهداری این تعداد بسیار سخت است. نعمتبخش با بیان اینکه خودروسازان اعلام کردند که با این اقدامات خطوط تولید در حال توقف است، گفت: بالاخره مجوزی برای ترخیص ۹۰ درصد قطعات وارداتی خودرو صادر شد به شرط اینکه ارز آن منشأ یورو نداشته باشد. دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه تصمیمات اخیر ارزی، تامین قطعات را برای قطعهسازان و خودروسازان با مشکل مواجه کرده است، گفت: همین موضوع منجر شده که خودروهایی با نقص قطعه تولید شوند که امکان عرضه آن فراهم نباشد.
نعمت بخش، با اشاره به اینکه پس از مصوبات اخیر ارزی دولت در اواخر اردیبهشت ماه، بانک مرکزی و گمرک اعلام کرد که ترخیص کالا بدون انتقال ارز ممنوع است، گفت: این امر باعث شد که قطعات و مواد اولیه تولید خودرو از گمرکات ترخیص نشود زیرا اکثر قطعهسازان در ابتدا کالای مورد نیاز خودرو را وارد میکردند و سپس حواله ارزی را برای فروشنده ارسال میکردند که با این اقدام دولت امکان ترخیص کالاها در گمرکات دیگر فراهم نبود. او این را هم گفت که خوشبختانه خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت در یک برنامه خبری اعلام کرد با توجه به مشکلات به وجود آمده برای شرکتهای تولیدی امکان ترخیص کالای بدون انتقال ارز فراهم شده است. او اظهار کرد: یعنی دولت با یک تصمیم نسنجیده به مدت ۲ ماه شرکتهای تولیدی را با مشکل مواجه نمود.