اخذ مجدد مالیات بر ارزش افزوده تخلف است
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیع سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اخذ مجدد مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان را تخلف دانست. به گزارش مهر، تقوی شوازی در مورد اخذ مالیات بر ارزش افزوده، بهطور مضاعف توسط واحدهای صنفی اظهار کرد: دریافت دوباره مالیات بر ارزش افزوده تخلف است و با وجود هشدار و اطلاعیههای صادره مبنی بر غیرقانونی بودن اخذ مالیات بر ارزش افزوده بهطور مضاعف، متاسفانه برخی واحدهای صنفی در راستای کسب سودهای نامشروع، اقدام به اخذ مجدد مالیات در ذیل صورتحساب صادره میکنند. او افزود: بر اساس گزارشات واصله، متاسفانه کماکان برخی از تالارهای پذیرایی، سفرهخانههای سنتی، رستورانها، واحدهای اقامتی و پذیرایی بابت عرضه و فروش برخی از اقلام نظیر انواع نوشیدنی (نوشابه و دلستر) و فرآوردههای لبنی (دوغ و ماست) که قبلاً توسط شرکتها و واحدهای تولیدی مالیات بر ارزش افزوده در قیمت نهایی مصرفکننده آنها لحاظ گردیده، اقدام به اخذ مجدد مالیات بر ارزش افزوده در ذیل صورتحساب صادره مینمایند.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با استناد به ماده ۵۷ قانون نظام صنفی و ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی و به واسطه افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار اینگونه اعمال را از مصادیق بارز تخلف گرانفروشی برشمرد و اضافه کرد: تمامی واحدهای صنفی در راستای اجرای صحیح و بهینه قانون مالیات بر ارزش افزوده و جلوگیری از اخذ مجدد مالیات مذکور در هنگام عرضه کالاهایی که قبلاً مالیات بر ارزش افزوده در قیمت نهایی آنها لحاظ گردیده است مکلف به درج قیمت مصرفکننده بدون در نظر گرفتن مالیات مربوطه (حاصل کسر میزان مالیات و عوارض ارزش افزوده مربوطه از قیمت مصرفکننده درج شده روی بستهبندی کالا) در فاکتور صادره هستند. تقوی شوازی خاطرنشان کرد: این سازمان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در راستای وظایف قانونی و نظارتی خویش و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مصرفکنندگان و سوءاستفادههای احتمالی، در صورت مشاهده یا دریافت گزارشی مبنی بر عدم رعایت موضوع فوق الاشاره از سوی واحدهای صنفی و دریافت هرگونه وجه اضافی از اینگونه اقلام کالایی که ارزش افزوده در قیمت مصرفکننده آنها لحاظ گردیده، با متخلفان وفق قوانین جاری برخورد خواهد نمود.
او تاکید کرد: مصرفکنندگان ضمن مطالبه صورتحساب در زمان استفاده از خدمات واحدهای صنفی مورداشاره، در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۲۴، با سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور اطلاع داده تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد و نتیجه به شاکی اعلام شود.