رشد بی‌سابقه در حجم روابط تجاری ایران

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۲۵:۰۱
کد خبر: ۱۲۷۲۳۷

رایزن ایران در عمان گفت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی 4ماهه نخست سال‌جاری حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶ درصد رشد داشته است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، عباس عبدالخانی، اظهار کرد: طبق آمار گمرک ایران، در 4ماهه ابتدایی سال‌جاری، حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان به میزان ۵۳۷ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 116 درصد رشد داشته است. او افزود: «توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل دریایی و هوایی، سهولت صدور ویزا برای اتباع ایرانی در فرودگاه مسقط، استقبال عمان از سرمایه‌گذاران ایرانی، افزایش جمعیت ایرانی‌های مقیم در کشور مذکور و تاکید رهبران عالی دو کشور جهت توسعه و ارتقای سطح روابط اقتصادی»، از مهم‌ترین دلایل رشد حجم روابط تجاری میان دو کشور به شمار می‌رود. از آن سو، رایزن بازرگانی ایران در اندونزی نیز با اشاره به افزایش صادرات غیر نفتی ایران به اندونزی، اظهار کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران، صادرات غیر نفتی کشور به اندونزی در 3 ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 86 درصد و از نظر وزنی 52 درصد افزایش نشان می‌دهد. انور کمری افزود: طبق آمارهای گمرک، صادرات ایران به اندونزی در 3 ماهه نخست سال جاری 250 میلیون دلار برآورد شده در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 134 میلیون دلار بوده است. او خاطرنشان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که صادرات در بیشتر گروه‌های کالایی از جمله «فلزات معمولی، صنایع شیمیایی، محصولات معدنی، مواد نسجی، محصولات غذایی و پلاستیک» رشد داشته است. بر اساس این آمارها بیشترین حجم صادرات به اندونزی مربوط به محصولات معدنی و سوختهای معدنی با 158 میلیون دلار و فلزات معمولی از جمله فولاد با 85 میلیون دلار اعلام شده است.

رایزن بازرگانی ایران در اندونزی با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و اندونزی، مثبت 190 میلیون دلار به سود ایران است، افزود: در متوسط قیمت هر تن محصولات صادراتی نیز بهبود وضعیت صادرات کشور مشاهده شده؛ به گونه‌ای که در 3ماهه نخست سال گذشته متوسط قیمت هر تن محصولات صادراتی به اندونزی 309 دلار بوده که در سال جاری به 379 دلار رسیده است. به گفته انور کمری، این موضوع نشان از متنوع شدن محصولات صادراتی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. این در حالی است که اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور و اقتصاد جنوب شرق آسیا ظرفیت‌های زیادی برای صادرات محصولات کشورمان دارد و نگاه ویژه شرکتهای ایرانی به این بازار و مشارکت فعال در نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث گسترش نفوذ کالاهای ایرانی در این بازار شود.