اخبار
خودروسازان داخلی عرضه خودرو را متوقف کردند
سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی خودرو داخلی در یک هفته گذشته افزود: هم اکنون اختلاف قیمت خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان در کارخانه و بازار به۵ تا ۸ میلیون تومان، خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان به ۱۵ تا ۲۰ و خودروهای ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان به۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان رسیده است. وی با اشاره به اینکه بازار خودرو به آرامش نسبی رسیده بود گفت: با اظهارنظر درخصوص آزاد سازی قیمت خودروها و حضور نداشتن شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، شرکتهای خودروسازی عرضه را متوقف کردند که این اقدام، قیمتها را افزایش داده است. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو، انحصار موجود در بازار خودرو را مانع قیمتگذاری مناسب آن دانست و ادامه داد: باید برعملکرد شرکتهای تولید کننده خودرو نظارت وجود داشته باشد اما در حال حاضر اینگونه نیست. موتمنی ادامه داد: قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۳۶میلیون و ۲۸۶ هزارتومان و در بازار ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزارتومان و در بازار ۶۰ میلیون و ۵۰۰تومان، پژو پارس lx کلاس ۱۳ در کارخانه ۴۲ میلیون و ۲۸۱ هزارتومان و در بازار ۶۷ میلیون، پژو پارس در کارخانه ۴۰میلیون و ۵۹۵ هزارتومان و در بازار ۵۵ میلیون تومان، سمند lx در کارخانه ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان و در بازار ۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان، دنا پلاس در کارخانه ۵۳ میلیون و ۲۶۸ هزارتومان و در بازار ۸۳ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ در کارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و در بازار ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، پراید ۱۳۱ در کارخانه ۲۲ میلیون و ۷۰۹ هزار و در بازار ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان عرضه شده است.
تخممرغ ارزان شد
ناصر نبیپور رییس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران تخمگذار استان تهران درباره آخرین وضعیت بازار تخممرغ، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخممرغ درب مرغداری 7 هزار و 400 و شانهای 14 هزار تومان است. به گفته وی، نرخ هر کیلو تخممرغ درب مرغداری به سبب افزایش جوجهریزی ناشی از ماههای قبل حدود 200 تومان نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. نبی پور در پاسخ به این سوال که آیا فروش هر شانه تخممرغ با نرخهای 17 تا 20 هزار تومان در خردهفروشیها منطقی است، بیان کرد: از زمانی که تخممرغ از درب مرغداری به مصرف کننده برسد، حداقل دست دو تا سه واسطه میچرخد که هر کدام درصدی سود برای خود در نظر میگیرند که با احتساب دیگر هزینهها از جمله حمل و نقل منطقی است و همواره مسوولان ذیربط با اعمال نظارت بیشتر بر بازار باید از گران فروشی برخی واحدهای متخلف جلوگیری کنند. یک مقام مسوول ادامه داد: افزایش چشمگیر قیمت گوشت و مرغ در هفتههای اخیر موجب شد تا هجوم مردم به سمت بازار تخممرغ افزایش یابد و در نهایت قیمت این کالا دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد، اما در هفته جاری قیمت هر کیلو تخممرغ ناشی از ازدیاد جوجهریزی در ماههای قبل 200 تومان کاهش یافت که اگر مشکلی در بحث شیوع بیماری پیش نیاید، اتفاق غیر مترقبهای در بازار رخ نخواهد داد. وی قیمت تمام شده هر کیلو تخممرغ درب مرغداری را 6 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب 10 تا 15 درصد سود برای مرغدار، قیمت واقعی هر کیلو تخممرغ 7 هزار و 500 تومان است. نبی پور درباره آخرین وضعیت واردات تخممرغ بیان کرد: اگرچه سیاست وزارتخانه برای تعادل قیمت تخممرغ در بازار بر آن است تا کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین میشود، اما با وجود آنکه قیمت تخممرغ وارداتی با اختصاص ارز 4200 تومانی از داخلی ارزانتر نخواهد بود، واردات به صلاح نیست.
مواد اولیه تولید قطعات خودرو در دست واسطههاست
نوسان نرخ ارز و ابهام در تخصیص ارز دولتی به قطعهسازان، این صنعت را با تلاطمهای فراوانی مواجه کرده است تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان با ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید میکنند. مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعهسازان خودرو با اشاره به مشکلات ارزی کشور اظهار کرد: تامین و قیمت گذاری ارز و ثبات در تهیه مواد اولیه سه مشکل عمده برای قطعهسازان خودرو است. دبیر انجمن قطعهسازان خودرو با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تصریح کرد: مواد اولیه بطور میانگین ۵۰ درصد افزایش داشته است که تاثیر مهمی در قیمت تمام شده خودروهای داخلی میگذارد و از طرفی به دلیل عدم ثبات در قیمت ارز، تولیدکنندگان مواد اولیه از فروش محصولات خودداری میکنند. به گفته وی؛ به دلیل کمبود نقدینگی بسیاری از تولیدکنندگان امکان خرید از بورس را ندارند و مواد اولیه را با نرخ بالاتر از واسطهها تامین میکنند. بیگلو با اشاره به کیفیت قطعات تولید داخل بیان کرد: نوسان نرخ ارز در کنار کمبود مواد اولیه و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری شورای رقابت، کاهش کیفیت قطعات را به دنبال خواهد داشت.وی با اشاره به واردات قطعات خودرو به کشور بیان کرد: به دلیل توانایی بالای قطعهسازان داخلی، این انجمن مخالف ورود قطعات خارجی به بازار کشور است این درحالی است که سهم تولیدکنندگان داخلی ۱۵ درصد از بازار است.دبیر انجمن قطعهسازان خودرو با اشاره به خروج خودروسازان خارجی بیان کرد: بسیاری از قطعهسازان در سالهای گذشته برای تهیه قطعات باکیفیت سرمایهگذاری گستردهای انجام دادند که خروج شرکتهای رنو و پژو به دلیل فشارهای امریکا، زیان هنگفتی را به آنها وارد کرده است.