توضیح نقش دیپلماسی در رژیم حقوقی دریای خزر

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۰:۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۲۷۹۷۰

نماینده تهران در مجلس با طرح سوال از وزیر خارجه، از او خواسته تا به شائبه‌ها درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پاسخ دهد. الیاس حضرتی در متن سوال خود، با اشاره به اهمیت رژیم حقوقی خزر، در 6 سوال از وزیر امور خارجه خواسته که به آنها پاسخ دهد. حضرتی با طرح این پرسش که نقش دیپلماسی ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر چه بوده، از ظریف خواسته تا به این پرسش پاسخ دهد که «سهم شائبه برانگیز ایران از 13 تا 50 درصد در پیش نویس مذکور به چه میزان تدوین شده است.» در متن سوال این نماینده اصلاح‌طلب مجلس از وزیر امور خارجه، اساس تقسیم‌بندی سهم کشور از رژیم حقوقی خزر مورد پرسش قرار گرفته و از او خواسته شده تا درباره چرایی مشخص شدن حدود مرزی قزاقستان و روسیه و مجهول ماندن محدوده ایران و دو کشور دیگر توضیح دهد. حضرتی همچنین با اشاره به اینکه آیا در حال حاضر که ایران تحت فشار است، مذاکره درباره رژیم حقوقی خزر منطقی بوده؛ این پرسش را مطرح کرده که «در تهیه پیش نویس و نتیجه کنوانسیون به اصل 78 قانون اساسی توجه شده است؟» بر اساس این اصل از قانون اساسی « هرگونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزیی با رعایت مصالح کشور، به شرط اینکه یک طرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزند و به تصویب چهار پنجم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.» با ارجاع این سوال حضرتی به کمیسیون تخصصی، کمیسیون موظف است حداکثر ظرف ١٥ روز پس از وصول سوال، جلسه‌ای با حضور وزیر امور خارجه تشکیل دهد و با استماع نظرات سوال کننده و وزیر و بررسی‌های لازم، به موضوع رسیدگی کند. چنانچه نماینده تهران از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشود، کمیسیون باید سوال را برای طرح در صحن علنی به هیات رییسه ارجاع ‌دهد.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در حالی میان 5 کشور ساحلی این دریا به امضا رسیده که برای تایید باید توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود.