امتیازات جدید برای فرهنگیان بهدنبال حذف سختی کار
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره حذف سختی کار معلمان توضیحاتی ارایه و عنوان کرد: چند سال قبل سختی کار در قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان معادل ۱۲۰ امتیاز در نظر گرفته شده بود. چندی بعد شورای توسعه مدیریت وقت مصوبهای برای تسری سختی کار به همه کارکنان داشت و فردی که ۱۲۰ امتیاز از قبل داشت ۱۲۰امتیاز دیگر گرفت و او که نداشت ۱۲۰ امتیاز گرفت. در سال ۹۱ دیوان محاسبات به این شیوه ایراد گرفت و این مصوبه در سال ۹۴ به محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات رفت و اعلام شد نحوه برقراری این سختی کار اشتباه بوده است.
علی الهیار ترکمن افزود: این امر متوقف و اجرای غیرقانونی آن در چند بخش تایید و حتی برای چند مدیرکل استانی حکم جلب صادر شد. ناچار شدیم برای حل این مشکل فکری کنیم و اکنون جایگزینی این ۱۲۰ امتیاز در دستور کار شورای توسعه مدیریت قرار گرفته تا از مواد دیگری، امتیازاتی برقرار شود.
او با بیان اینکه آموزش و پرورش با شرایط خاص خود نمیتواند با قوانین عام قانون خدمات کشوری اداره شود گفت: آموزش و پرورش ویژگیها و شرایط خاص خود را دارد. چندسال قبل عزمی جدی در وزارت علوم ایجاد شد و احیای قانون تشکیل هیئتهای امنا را انجام دادند و خود را از قوانین عام مستثنی کردند. ما باید از این تجربه وزارت علوم استفاده کنیم و با هیئت امنایی کردن مناطق آموزش و پرورش قانون خاصی ایجاد کنیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این امر را دنبال میکنیم تا دو زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی و نیروی انسانی به قانون خاص اداری مالی تبدیل شود. این یک مطالبه داخلی آموزش و پرورش است. الهیار با بیان اینکه استفاده از منابع عمومی و انجام فعالیتهای مالی شاخصهایی دارد، گفت: اگر کسی مثال زده در بخش خصوصی هزینههای تحصیل یک سوم بخش دولتی است، این به معنای ضرورت کاهش یک سومی هزینههای آموزش و پرورش نیست، بلکه زنگ هشداری است که چرا در برخی بخشها هزینه کرد بیشتر است و فقط یک ملاک است که خود را تحلیل کنیم کجا مشکل داریم.
او همچنین از تخصیص اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها خبر داد و گفت: سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص نیافت. برای سال ۹۷ هم ابلاغ اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته و در حال پیگیری هستیم. یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار شده و اگر تخصیص دریافت شود در کمتر از دو هفته انجام میشود.
وی با بیان اینکه معتقد به شناسایی و آسیب شناسی دقیق مشکلات قبل از برنامهریزی هستیم، گفت: اگر علل اصلی را نشناسیم نه در بودجهریزی و نه در تامین نیروی انسانی نمیتوانیم موفق باشیم. در سال گذشته تلاش کردیم عوامل مهم در شکلگیری وضع موجود را شناسایی و یک تعریف عملیاتی دقیق انجام دهیم. وی افزود: اولین عامل نداشتن یک الگوی توسعه کمی در دهه ۶۰ و ۷۰ بوده است و صرفا توسعه فیزیکی و حجم نیروی انسانی رخ داده و امروز در نحوه توزیع نیروی انسانی با اختلالاتی روبرو هستیم.
بی مهری فضای مجازی به مشکلات
آموزش و پرورش
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به معلول محوری به عنوان یکی دیگر از عوامل شکلدهنده مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: دخالتهای بیرونی نیز مجموعه سیاستگذاریهای داخلی را با مشکلاتی روبرو کرده و مسیر اجرایی آموزش و پرورش را منحرف کرده است. از بی مهری فضای مجازی به مشکلات آموزش و پرورش نیز نمیتوان گذشت. الهیار ادامه داد: مسائل آموزش و پرورش امروز ما نمود خود را در کارکردهای آموزش و پرورش نشان میدهد. آیا صرفا باید بر کارکردهای فعلی متمرکز شویم؟ آیا میتوان از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشت مشکلات ریشهدار دو دهه گذشته را او به تنهایی در مدتی کوتاه حل کند؟
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش سیاست مشخص مدرسه محوری را طراحی کرده است، گفت: نظامهای آموزشی موفق دنیا مدرسه محوری را اجرا کردهاند. انتصاب مدیران، سنجش صلاحیتهای حرفهای مدیران، تضمین و کنترل کیفیت مدارس و تفویض اختیارات چهار برنامه مشخص وزیر در راستای شعار مدرسه محوری هستند.
او تاکید کرد: ما در مقابل ۱۳.۵ میلیون دانشآموز مسوولیت داریم و باید به سمتی برویم که به صرفه و صلاح دانشآموزان و معلمان باشد. در آغاز دومین سال از دولت دوازدهم تلاش میکنیم وارد فاز اجرایی زیرنظامهای سند تحول شده و روند اجرا را ارتقاء دهیم.
دریافت مجوز برای افزایش ساعات تدریس بازنشستگان
الهیار با بیان اینکه برنامههای خود را در چهار محور مشخص تقسیم بندی کردهایم عنوان کرد: در یکسال گذشته آزمون استخدامی در نیمه اول امسال انجام شد و ۲۵ هزار مجوز برای دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری داشتیم. نقل و انتقالات به انجام رسیده و برای افزایش ساعات تدریس بازنشستگان مجوز دریافت کردیم و در حال رایزنی هستیم تا حق التدریس را برای معلمان رسمی وارد احکام حقوقی کنیم. ساماندهی مراکز رفاهی و اقامتی، بیمه تکمیلی و وامها دنبال میشود.
وی افزود: در سال ۹۷ فقط ۳۴۸ میلیارد تومان از معوقات سال ۹۶ که وارد سال ۹۷ شده بود به زودی تامین اعتبار میشود. هر چیزی در راستای استیفای حقوق فرهنگیان باشد فروگذار نکردیم و برای تحقق آن تلاش کردهایم. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها خبر داد و گفت: سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص نیافت. برای سال ۹۷ هم ابلاغ اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته و در حال پیگیری هستیم. یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار شده و اگر تخصیص دریافت شود در کمتر از دو هفته انجام میشود.
الهیار درباره قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان با توجه به اتمام قرارداد فعلی در آبان ماه جاری عنوان کرد: به دلیل محدودیتهای مالی سهم و بودجه رفاهی مان کم است. دو سه سالی است بیمه را به شکل صندوقی اجرا میکنیم. اختلاف جدی با آتیهسازان حافظ نداریم و تعاملات مان در سطح خوبی است.
وی افزود: آتیهسازان بخشی از مطالبات قبلی را به قرارداد فعلی منتقل کرده بودند که کمی در پرداخت خسارات تاخیر شد. اکنون یک ماه از خسارات پرداخت شده و پیگیر پرداخت دو ماه دیگر هستیم. برای قرارداد بیمه تکمیلی در سال جدید پیشنهادات مشخصی داریم که در آتیهسازان حافظ و بیمه مرکزی در حال طرح پیشنهادات هستیم تا آنچه رضایت نسبی معلمان را فراهم میکند در دستور کار قرار بگیرد. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۷۰۰ میلیارد تومان بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ را داشتیم که دو قسط آن تسویه و قسط سوم هم به زودی پرداخت میشود، درباره سیاست مدرسه محوری عنوان کرد: این هدف مهم با چهار برنامه مشخص محقق میشود که ایجاد صلاحیت کیفی مدارس و سنجش صلاحیت مدیران مدارس از جمله آنهاست.