ضرورت برندسازی در توسعه بازار دارو

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۲۹۰۴۴

دارو به لحاظ ارزشی، هشتمین گروه کالایی برتر دنیاست که بازاری در حدود 500 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است و از جمله صنایع استراتژیک و حیاتی به شمار می‌رود. معاون سازمان توسعه تجارت ایران در همایش ملی روز داروسازی، با اشاره به این مطلب افزود: «صادرات ایران در بخش دارو، سالانه در حدود 150 میلیون دلار است و این در حالی است که بازار منطقه‌ای و پیرامونی ایران، سالانه حدود 16 میلیارد دلار دارو وارد و مصرف می‌کند و بنابراین سهم ایران از این بازار بزرگ منطقه‌ای کمتر از یک درصد است.»

به گزارش شاتا، محمدرضا مودودی افزود: صادرات 4 ماهه امسال حدود 36.5 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدوداً رشد 5% داشته است. او یادآور شد: مهم‌ترین عامل کم بودن عدد صادراتی دارو، بازار بزرگ داخل است که همچنان با کمبود در برخی اقلام مواجه است و برای تولیدکنندگان داخلی جذابیت دارد. ضمن آنکه استانداردهای ثبت برند دارو و اخذ مجوزهای بهداشتی مرتبط تقریباً در تمام کشورها، فرآیندی پیچیده و زمانبر است. مودودی همچنین افزود: از عوامل دیگر کم بودن عدد صادرات داروی کشور، کوچک بودن مقیاس واحدهای تولیدی داخل است که بسیاری از این صنایع را غیر رقابتی کرده است. واحدهایی که عمدتاً با نگاه به داخل احداث شده‌اند و مقیاس صادراتی ندارند. به اعتقاد دبیر کمیسیون ملی برند، برندسازی نیز در این صنعت دانش بنیان جدی گرفته نشده و در حالی که بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان با قدرت برند خود و مقیاس‌های بزرگ صادراتی محصولات دارویی خود در حال رقابت با یکدیگر در عرصه بازارهای بین‌المللی هستند، در ایران توجه چندانی به این ابزار مهم توسعه بازار نشده است. مودودی کشورهای آسیب دیده منطقه را که در همسایگی ایران هستند به دلیل آشوب‌ها و جنگ‌های داخلی، بسیار محتاج به دارو دانسته و از این منظر این بازار را مستعد توسعه صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور برشمرد.