نسخه بانک جهانی برای کاهش آلودگی هوای تهران
گروه راه و شهرسازی|
روز گذشته محسن پور سیدآقایی معاون حمل و نقل شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران سه برنامه اصلی شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران را اعلام و تشریح کرد. اجرای فاز دوم طرح کاهش از آبان ماه، اجرای طرح کلید به کلید برای موتورسواران و نوسازی سامانه اتوبوسرانی از جمله برنامههای شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران به شمار میرود. همزمان محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از ارسال نامه اعضای شورای شهر به ریاستجمهوری با هدف اقدام برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران خبر داد.
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت مدتهاست که در دستور کار شهرداری قرار دارد اما به دلیل نداشتن منابع مالی، شهرداری به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و تاکنون دولتها از پرداخت سهم خود در این خصوص سرباز زدهاند. محسن هاشمی در اینباره گفت: دولت برای نوسازی ناوگان کامیونها و اتوبوسهای بین شهری اقداماتی را انجام داده و در حال پیگیری آنهاست. براساس مصوبهای که دولت دراین زمینه داشته نوسازی اتوبوسهای درون شهری نیز مدنظر قرار گرفته و منابعی برای این کار اختصاص پیدا کرده است. اعضای شورای شهر تهران اصرار میکنند که هنوز در این حوزه کار جدی انجام نشده است. از این رو، نامهای خطاب به رییسجمهور با امضای همه اعضا ارسال خواهد شد و برای اقدام جدی در این حوزه از رییسجمهوری درخواست کمک خواهد شد.
وی تاکید کرد: به پیشنهاد بنده موضوع پرداخت یارانه بلیت مترو و اتوبوس نیز به موضوع نامه اضافه شد چرا که هر سال این منبع توسط دولت پرداخت نمیشود و به عنوان بدهی شهرداری تهران محاسبه میشود. امسال نیز تا شهریور که در آن قرار گرفتهایم از محل یارانههای اتوبوس و مترو به شهرداری تهران پولی داده نشده است بنابراین به پیشنهاد بنده نیز این موضوع در نامه ارسالی به رییسجمهور اضافه شد.
بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر در نامهای با ۲۰ امضا خطاب به حسن روحانی رییسجمهور نوشتند: «همانطور که استحضار دارید برنامه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین، نقش راهبردی بر کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها دارد. بنا بر مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۳۸۸۴۵۰ مورخ 20 خرداد 97 مقرر شده است منابع حاصل از صرفهجویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس به تعداد ۱۹ هزار دستگاه و پس از تایید شهرداریهای ذیربط پرداخت شود. ضمن سپاس از تاکیدات جنابعالی بر اهمیت جایگزینی اتوبوسهای فرسوده، متاسفانه براساس آخرین اطلاعات دریافتی، عمده سفارشات صورت گرفته مربوط به ناوگان حمل و نقل جادهای است و بیم آن میرود که با توجه به محدودیتهای ارزی پیشرو، خرید اتوبوس برای کلانشهرها دچار تاخیر جدی شود. نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به نیاز مبرم شهر تهران به جایگزینی ۵ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در سال جاری، اختصاص منابع ارزی لازم برای نوسازی ناوگان اتوبوس شهری را خواستاریم.»
تصویب ساعت شناور ادارات در مهر ماه
در جلسه دیروز شورای شهر تهران، معاون حمل و نقل شهردار ابتدا به تشریح اقدامات معاونت حمل و نقل ترافیک در خصوص استقبال از مهر پرداخت و گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای کمیته حمل و نقل برای فراهم کردن شهر در راستای استقبال از مهر، تصویب طرح ساعت کاری شناور از 7 تا 8:30 صبح بود که این مهم در شورای اداری استانداری تصویب شد و توسط استاندار به دولت ارسال شد.
وی با بیان اینکه بر این اساس در دو هفته اول مهرماه ساعات کار ادارات از 7 صبح آغاز و تا ساعت 8:30 به صورت شناور خواهد بود، گفت: همچنین تمهیداتی اندیشیده شده است که اگر کارمندی دیرتر به محل کار خود آمد بتواند در عصر ساعت کاری خود را جبران کند. پورسیدآقایی با بیان اینکه بر این اساس مدارس ساعت 8 صبح و اصناف ساعت 9 صبح فعالیت خود را آغاز میکنند، گفت: همچنین با همکاری پلیس راهور، تردد ناوگان پخش کالا اعم از کامیونت، وانت و ... از ساعت 6 صبح تا 9 صبح تا 11 مهرماه ممنوع است و پلیس ضمن توقف و اعمال قانون، خودروی متوقف شده را به پارکینگ ارسال میکند.
وی با بیان اینکه ترافیک ساکن اطراف مدارس هم مدیریت میشود، گفت: اتوبوس، مترو و تاکسی بسیج شدهاند تا بتوانیم آغاز سال تحصیلی خوبی داشته باشیم.معاون شهردار تهران با بیان اینکه گرههای ترافیکی توسط مناطق شناسایی و راهحلی برای رفع آن اتخاذ شده است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم ترافیک کم حجمی را در مهر ماه شاهد باشیم.
تمرکز روی کاهش آلودگی از اول آبان
پورسیدآقایی در ادامه گزارشی از برنامهها و اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در خصوص کاهش آلودگی هوا ارایه کرد و گفت: سال گذشته 8 روز وضعیت هوای تهران ناسالم برای همه گروهها بود و تنها ۱۴ روز هوای پاک داشتیم.معمولا در نیمه دوم سال که غلظت آلودگی هوا بیشتر میشود که حدودا از آبان تا بهمنماه را در بر میگیرد، شاهد وضعیت ناسالم هوا در پایتخت هستیم، بر همین اساس باید از ابتدای آبان تا پایان سال برنامههای خود را بر کاهش آلودگی هوا متمرکز کنیم.
حذف گوگرد از هوای پایتخت
پورسیدآقایی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم میزان دی اکسید گوگرد را تقریبا از هوای شهر تهران حذف کنیم، گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی، خسارت آلودگی هوای تهران سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، شهرداری تهران به دولت طرحی ارایه کرد که معادل ۲ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است تا زیان 2 میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری را نبینیم.
همچنین طرحی داشتیم برای کاهش آلودگی هوا که سالانه به 7 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داشت. قرار بود دولت بخشی از آن را تامین کند و مابقی نیز از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی تامین شود، اما متاسفانه نشد.بانک جهانی در گزارش خود راهکارهایی را مشخصا برای تهران برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کرد که اعم از نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده، توسعه طرح کاهش و ... بود. اعتبار مورد نیاز ما برای حل آلودگی هوای تهران چیزی حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان بود که بخشی از آن باید توسط دولت تامین میشد که این اتفاق نیفتاد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه بدترین حالت در آلودگی هوا متعلق به سال ۹۴ بود که ۱۹ روز سکون کامل وارونگی را شاهد بودیم، گفت: اگر این برنامهها اجرا شود، دیگر شاخصهای قرمز نخواهیم داشت و شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه سال گذشته برنامهای را به دولت ارایه کردیم اما در بودجه محقق نشد، تصریح کرد: اما سه اتفاق رخ داد که یکی از آنها اجرایی شدن طرح کاهش در کل تهران بود و دیگر این بود که منابع ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی برای اولین در جهت توسعه حمل و نقل عمومی صرف شد که حدود ۱۷۳ میلیارد تومان ابلاغ شده است.همچنین دولت اجازه داد که برای اولین بار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی منتشر شود.
کنترل 24 ساعته معاینه فنی در تمام تهران
پورسیدآقایی با بیان اینکه در شهر تهران سه مصوبه برای رفع آلودگی هوا داریم که جدیدترین آنها تخفیف ۹۰ درصدی به خودروهای برقی و تخفیف ۲۰ درصدی به خودروهای دارای معاینه فنی برتر در طرح ترافیک جدید است، گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام خواهد شد، اجرای فاز دوم طرح «کاهش آلودگی» از آبانماه است که معاینه فنی در کل شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته و در 7 روز هفته کنترل میشود. البته معاینه فنی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تردد میکردند، کنترل میشد، اما اکنون با مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا میتوانیم در تمام سطح شهر کنترل را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه مبادی ورودی شهر به دوربین ثبت تخلف مجهز شده است، گفت: ۴۶ سامانه دوربینی طراحی شده و مناقصه خرید دوربین نیز در حال برگزاری است.یکی از مشکلات دوربینها، عدم رویت پلاک در شب بود، اما حالا تمام دوربینها به پرژکتور مجهز شدهاند، همچنین ۸۷۰ دوربین ثبت تخلف به کد جریمه معاینه فنی مجهز شدهاند.
پورسیدآقایی از تجهیز مراکز معاینه فنی به دستگاههای جدید و حساس برای کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین خبر داد و گفت: طرح ترافیک جدید نتایج خوبی داشته است که یکی از این نتایج این است که ۲۵۷ هزار خودرو معاینه فنی گرفتهاند و ۶۰ هزار خودروی زیر 4 سال که مشمول معاینه فنی نبودند نیز توانستند معاینه فنی برتر بگیرند، اما متاسفانه باید اعلام کنم که ۵۵ درصد این خودروها موفق به دریافت معاینه فنی برتر در مرحله اول نشدهاند. در بررسی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد میکنند دریافتیم که کمتر از ۵۰۰ خودروی تردد کننده در محدوده، معاینه فنی ندارند، خوشبختانه پلیس پذیرفته است که از ابتدای آبانماه ناوگان دیزلی سنگین فاقد معاینه فنی را متوقف و اعمال قانون کند و همچنین استانداری به تمام وزرا بخشنامهای را ارسال کرده است که اجازه ندارند با هیچ شرکت پیمانکاری که خودروهایش برگه معاینه فنی ندارد، کار کنند و به آنها پول پرداخت کنند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی نیز متعهد شده است که از اول مهرماه خودروهای بدون برگه معاینه فنی را اجازه تردد ندهد، گفت: نصب فیلتر دوده بر ۷۰۰ اتوبوس بی آر تی نیز در دستور کار قرار دارد و همچنین در نظر داریم اتوبوسهای بخش خصوصی را از طریق پرداخت پیمایشی تشویقی به نصب فیلتر دوده مجاب کنیم.
تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری
به گفته معاون حمل و نقل شهرداری یکی از طرحهای مهم در این خصوص طرح کلید به کلید موتورسیکلتهاست . او در اینباره توضیحات بیشتری ارایه کرد و گفت: بر این اساس، موتورسیکلتهای کاربراتوری با صرف هزینه یک میلیون تومان به انژکتوری تبدیل میشوند و اگر این اتفاق مهم رخ دهد، میزان آلودگی آنها از ۱۵ گرم بر کیلومتر به زیر ۵ گرم در کیلومتر میرسد که اتفاق خوبی است. نصب ۲هزار کاتالیست بر روی تاکسیها نیز جزو برنامههای این معاونت است. همچنین شهرداری تهران در نظر دارد ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت خریداری کند و به صورت قسطی آنها را به سامانههای حمل بار موتوری واگذار کند.
وی با بیان اینکه تاکسیهای فرسوده عملا بعد از ۱۰ سال نمیتوانستند معاینه فنی را پاس کنند و جریمه میشدند، گفت: با همکاری پلیس و استانداری اگر تاکسیها تا اول مهرماه معاینه فنی اخذ کنند، جرایم آنها در حوزه معاینه فنی بخشیده میشود.
کاهش آلودگی هوا نیازمند 2 میلیارد دلار
پورسیدآقایی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون برنامه جامعی ارایه نشده بود که همگان بدانند با چه هزینه و برنامهای میتوان آلودگی هوای تهران را کاهش داد، گفت: برای کاهش آلودگی هوا به 2 میلیارد دلار بودجه نیاز داریم که ظرف مدت 4 سال آلودگی کاهش یابد، اما از مجلس و سازمان برنامه و بودجه بپرسید که چرا این رقم اختصاص داده نشده است. نمیتوانم بگویم که چه میزان از آلودگی هوا کاهش مییابد، اما ۷۰ درصد آلودگی تهران ناشی از خودروهاست و با این برنامهها میتوانیم میزان آلودگی را کاهش دهیم.
اعضای شورای شهر پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار، محسن پورسیدآقایی در خصوص آلودگی هوا به این گزارش واکنش نشان دادند.
حجت نظری عضوکمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به اظهارات چندی پیش رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر گفت: چرا معاونت حمل و نقل و ترافیک درآمد حاصل از طرح ترافیک را به خزانه مرکزی واریز نمیکند؟ درست است که شما طرح دوچرخه اشتراکی را افتتاح کردید اما از دوچرخهسواران در سطح خیابان خبری نیست؟ ناهید خداکرمی نیز با اشاره به کسانی که از حمل و نقل درآمد کسب میکنند، گفت: باید از کسب و کارهایی که موجب ترافیک شده و یا خودروهای دودزا و گران عوارض بگیرید، آنها بیش از هر کس دیگری از مواهب این شهر بهره میبرند.
شهربانو امانی نیز با بیان اینکه 4500 شهروند تهرانی در سال به خاطر عوارض آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، افزود: از رییس شورا میخواهم وزیر صنعت را دعوت کنند تا از ایشان بپرسیم چرا حتی خودروهای نو هم نمیتوانند معاینه فنی برتر را پاس کنند. آقای پورسید آقایی گفتند که شهرداری بنا دارد 5 هزار دستگاه موتور سیکلت خریداری کرده و تحویل موتور سواران بدهد. من خواهش دارم که شهرداری تنها تسهیلگر باشد. در دوره گذشته نیز بنا بود شهرداری تسهیلگر باشد، اما چون مستقل وارد شد، مورد حمایت قرار نگرفت.
آرش میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز عنوان کرد که مطالعات صورت گرفته برای طرح جامع آلودگی هوا قدیمی بوده و لازم است مطالعات آن مورد بازنگری قرار گیرد.او با تاکید بر نوسازی خودروهای ون بیان کرد: خودروهای ون در حمل و نقل شهری نقش ویژهای دارند اما اکثر آنها فرسوده شدهاند و شرکتهایی که متعهد به نوسازی این ونها شدهاند، با توجه به شرایط ارزی عقبنشینی کردهاند. در این شرایط چه باید کرد؟گفتنی است اعضای شورای شهر تهران پس از هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران از خودرو دو توان برقی بنزینی رونمایی کردند.