هشدار ارزی درباره توقف فعالیت های ریلی
درحالی که نگرانی فعالان صنعت حمل و نقل به ویژه حوزه هوایی نسبت به عدم تخصیص ارز دولتی افزایش یافته است مسوولان بخش خصوصی صنعت ریلی نسبت به ادامه وضع موجود و توقف فعالیت های حمل ونقل ریلی هشدار دادند. رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: افزایش قیمت بلیت قطار برای اقشار مردم قابل قبول نیست، بنابراین باید در شرایط اقتصادی فعلی، حمایتهای دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد. به گزارش فارس، محمد رجبی افزایش در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل و نقل ریلی هزینه ناوگان ریلی پس از نوسان ارزی را از چالشها برشمرد و گفت: حدود 11 شرکت ریلی شامل 8 شرکت سفیرریل، رجا و فدک در حال حاضر هزینههای نگهداری ناوگان را از محل منابع خود انجام میدهند که این منابع فقط از محل تعرفه بلیت است. او با بیان اینکه وابستگی ارزی در بخش ناوگان ریلی زیاد است، بیان کرد: در برخی قطعات که در داخل تولید نمیشود، وابستگی ارزی داریم، از سوی دیگر در برخی قطعات تولید داخل هم بابت مواد اولیه یا قطعات کوچکتر، وابستگی ارزی وجود دارد. رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی بیان کرد: در دو سال گذشته برخی قطعات ترمز قطارها از کشور آلمان وارد شد، امروز به سمت سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت کردهایم و باید از نظر ایمنی همه استانداردها رعایت شود. رجبی افزود: پس از نوسانات ارزی نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشتهایم تا به فعالان صنعت ریلی کمک کند تا بیش از این دچار مشکل نشوند.
او اظهار کرد: سهم ارزبری واگنهای قدیمی 15 تا 25 درصد، خودکششها 45 درصد و واگنهای هایتک بیش از 45 درصد است و البته در واگنهای نو از نظر قطعات مصرفی و تعمیرات، وابستگی ارزی وجود دارد.
رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر وابستگی ارزی ناوگان ریلی مسافری در بخش آلات ناقله، پایینشاسی، ترمز، چرخها، موتور و گیربکس (در خودکششها) است، تعمیرات گیربکس خودکششها با احتساب هزینه رفت و برگشت به آلمان حدود 110 تا 150 هزار یورو است. رجبی با بیان اینکه در حوزه کیفیت سوخت هم مشکل داریم، اضافه کرد: متاسفانه گازوئیل در ایران استاندارد لازم را ندارد، میزان گوگرد در گازوئیل بالاست و همین امر موجب میشود، هزینه تعمیراتی موتور و سیلندر افزایش یابد. او با بیان اینکه نوسانات ارزی بر فیلتر، واشر و حتی روغن تولید داخل هم اثر گذاشته است، گفت: متاسفانه شرکتهای تولیدی لباس هم در مناقصه لباس فرم رییس قطار شرکت نکردند و اعلام کردند که قیمت نخ و پارچه دو برابر شده است و برای آنها صرفه ندارد.
رجبی ادامه داد: پیش از این ارز مبادلهای به قیمت دلار 3 هزار تومانی میگرفتیم، حتی امروز دلار 4200 تومانی هم برای شرکت های عضو انجمن گران است و باید برای نگه داشتن این صنعت فکری شود.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی تاکید کرد: برای سر پا نگه داشتن ناوگان مسافری ریلی و افزایش استقبال عمومی از حمل و نقل عمومی ریلی ضرورت دارد، ارز با قیمت 4200 تومان به ناوگان ریلی اختصاص یابد. او با بیان اینکه در ازای هر کیلومتر- صندلی 6 سنت ارزبری در ناوگان ریلی وجود دارد، اضافه کرد: مشتریهای قطار قشر متوسط جامعه، کارگران، دانشجویان و کارمندان هستند و افزایش قیمت بلیت برای اقشار مردم قابل قبول نیست، زیرا امکان تامین آن را ندارند، بنابراین باید حمایتهای دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد. رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: قیمت تمام شده سیر هر واحد واگن حومهای با احتساب ارز 4200 تومانی در هرکیلومتر 250 تومان و در 20 کیلومتر 5 هزار تومان است که امروز قیمت 600 تا 1000 تومان از هر مسافر دریافت میکنیم.دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی با تأکید بر اینکه سفر به عنوان کالای اساسی باید حفظ شود، چون برای کشور منافع دارد، گفت: اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی به بخش ریلی مسافری اختصاص نیابد، به ناچار برای رعایت ایمنی، سیر قطارها متوقف میشود. به گزارش فارس، مجید بابایی امروز در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل و نقل ریلی اظهار کرد: سرانه مسافرت با قطار در ایران بسیار پایین است، این رقم در کشوری مثل سوییس 2500 کیلومتر به ازای هر نفر در سال، در آلمان 1200 کیلومتر به ازای هر نفر در سال و در ایران 160 کیلومتر به ازای هر نفر در سال است. بابایی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد نرخ سوخت واقعی شود، تا حمل و نقل ریلی توجیه داشته باشد،گفت: به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، یک خانواده زمانی که تصمیم به سفر دارد، ترجیح میدهد با خودروی شخصی و حداکثر ۳ باک سوخت، به سفر برود و در مقصد هم با اقامت در چادر، چند روز سفر خود را ادامه داده و به شهر خود برگردد که تبعات این تصمیم، برای کشور خطرناک است.