تحول در توسعه راه های هوایی ایران
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفتوگو با فارس با اشاره به توسعه خطوط و شبکه هوایی در فضای کشور اظهار می کند: توسعه خطوط هوایی در ارتقای ایمنی پرواز، کاهش مصرف سوخت، موضوع قطعات تایمی هواپیما، راحتی خلبانان و غیره بسیار موثر است.
رحمتالله مه آبادی بیان می کند: تعداد نقاط ممنوعه در فضای کشور زیاد است، اما کشور ما کشوری خاص است، ما دشمنان زیادی داریم، در همین راستا باید موضوعات طبق مسائل امنیتی دنبال شود.
او بیان می کند: در موضوع نقاط ممنوعه استراتژی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بر این شد که ارتفاع بالاتر را استفاده کنیم، یعنی به جای کاهش نقاط ممنوعه که هنوز رخ نداده (که البته طبق قانون هم هست) از همکاران نظامی خواستیم که به شرکت فرودگاه هاکمک کنند؛ البته ارتفاعات بالای 28 هزار پا را روی نقاط ممنوعه اصلی نظیر نطنز، آب سنگین اراک و غیره طراحی نکردهایم.
مهآبادی اضافه می کند: طراحیها را در اینباره انجام دادیم و در اغلب شبکهها هم مجوز گرفتیم، بدین ترتیب تحول شگرفی در توسعه راههای هوایی انجام شده است.
او می افزاید: در این زمینه ستادکل نیروهای مسلح کمک زیادی به شرکت فرودگاه ها کرد، ضمن اینکه شورای عالی امنیت ملی و و معاونتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شورای عالی امنیت ملی هم کمک کردند، سپاه و ارتش هم همکاری کردند و این اتفاق خوب، رخ داد.
به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با ایجاد این شبکه هوایی گسترده، روزانه میلیاردها لیتر کاهش مصرف سوخت در هواپیماهای دنیا رخ داده است.
مهآبادی می گوید: یکی از خروجیهای این دستاورد، کوتاه سازی مسیرهای هوایی است، که همانطور که گفته شد موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش مصرف موتور و قطعات تایمی هواپیما شده و ارزش اقتصادی مطلوبی ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهارمی کند: کاهش مدت زمان استفاده از هواپیما با کوتاه شدن مسیر و صرفه اقتصادی آن برای ایرلاینها از دیگر مزایای اجرای این پروژه بود؛ از سوی دیگر اگر زمانهای صرفهجویی شده با کاهش مسیرها لحاظ شود، در واقع امکان استفاده بیشتر از هواپیما در مسیرهای بیشتر فراهم میشود.
او با اشاره به اینکه در فضای کشور راههای موازی زیادی ایجاد شده است، ادامه می دهد: پیش از این حتی یک راه هوایی موازی در کشور نبود، اما امروز در یکی از راههای اصلی نظیر مسیر خلیج فارس به اروپا، چهار راه موازی داریم که جزو پرترافیکترین فضاهای ما است.
مهآبادی می افزاید: راههای موازی هوایی چندین مزیت دارد که مهمترین آن ارتقای ایمنی است، مثال ساده این راه هوایی موازی نظیر همان مقایسه راه یک بانده با بزرگراه و آزادراه است، البته در راههای هوایی موازی، ارتفاعات متفاوت میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اضافه می کند: ارتقای ایمنی، رشد ظرفیت فضا و استفاده از استانداردهای بالای ناوبری، از مزایای این مسیرهای هوایی موازی است و از آن منظر که ایران چهارراه ترانزیتی دنیا محسوب میشود و موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد، با رشد خطوط هوایی و ایجاد خطوط موازی در فضای کشور شرایط مناسبی برای ایرلاینهای دنیا فراهم شد.