احراز نشدن هویت کاربران دلیل رد درخواست‌ تغییر اپراتور

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۱:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۰۰۴
احراز نشدن هویت کاربران دلیل رد درخواست‌ تغییر اپراتور

گروه دانش و فن|

 روند رو به رشد صنعت تلفن همراه در جهان، افزایش تولید گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های متنوع و جذاب، باعث گرایش شدید به استفاده از موبایل شده، بطوریکه امروزه تلفن همراه به جزء  جدایی‌ناپذیر زندگی مردم، به ویژه جوانان تبدیل شده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بیشترین علت رد درخواست ترابردپذیری شماره‌ها را مشکلات احراز هویت اعلام کرد.

 طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) از سال ۱۳۹۵ اجرایی شده که به موجب آن، شرایطی فراهم می‌شود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارایه‌دهنده خدمات خود را عوض کنند. در این مدت درخواست‌های ثبت‌شده برای ترابردپذیری حدود ۱.۵ میلیون بوده که از این عدد، نزدیک به ۸۰۰ هزار ترابرد موفق انجام شده است.

احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام‌شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر یعنی درخواست ترابرد سیم‌کارت دایمی به اعتباری و بالعکس، فعال نبودن سیم‌کارت، فعال‌بودن کمتر از سه ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به‌موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم‌کارت‌های دایمی، از دلایل رد درخواست ترابرد هستند.

در این راستا، سیدمحمد امامی - مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - درباره دلایل رد درخواست ترابرد به ایسنا گفت: یک از دلایلی که برای ریجشکن یا رد کدها وجود دارد، احراز هویت است. اینکه ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی، اطلاعات را درست وارد نکند. یعنی برای مثال کد ملی، شماره شناسنامه و اطلاعات شرکت و مشخصات حقیقی و حقوقی را اشتباه وارد کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد احراز هویت این است که اپراتور طرحی گذاشته و یک بسته‌ یا سرویسی به شما داده باشد، مثلا سیم‌کارت دانشجو به شما داده باشد و شما بخواهید ترابرد کنید. در آن صورت باید آن طرح‌ها را لغو و با اپراتورها تسویه کنید. دلیل احراز هویت که به اسم کد یک شناخته می‌شود، بیشترین درصد ریجکشن را دارد که برای هر اپراتور فرق می‌کند و بطور میانگین حدود ۴۰ درصد رد درخواست‌ها به این دلیل بوده است.

امامی با بیان اینکه کد دوی ریجکشن‌ ترابرد، علت نظیر به نظیر یعنی لزوم ترابرد اعتباری به اعتباری و دایمی به دایمی است، افزود: رعایت نکردن نظیر به نظیر به صورت میانگین شش درصد بوده است. اگر سیم‌کارت فردی در اپراتور مبدا دایمی بوده، باید در اپراتور مقصد هم به سیم‌کارت دایمی ترابرد کند. مثلا سیم‌کارتی از همراه اول به رایتل یا ایرانسل ترابرد می‌کند و این سیم‌کارت اعتباری است، وقتی ترابرد می‌کند، باید به اعتباری ایرانسل ترابرد کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری ادامه داد: مشترکینی که از همراه اول اعتباری هستند و به ایرانسل ترابرد می‌کنند و آنجا مشترک اعتباری خودش دایمی می‌شود، اگر مجددا بخواهد به همراه اول ترابرد کند، باید دوباره از دایمی به اعتباری برگردد و آنگاه به اعتباری همراه اول ترابرد کند. البته همراه اول کلا قاعده‌ای برای تبدیل دایمی به اعتباری و اعتباری به دایمی ندارد.

وی علت بعدی ریجکشن را کد چهار و منع قضایی دانست و گفت: برای مثال ممکن است اداره مالیات دستور قطع یک شماره را داده باشد یا قوه قضاییه گفته باشد که شماره‌ای منع قانونی دارد. همچنین علت دیگر این است که تعداد سیم‌کارت‌ها برای شخصی که درخواست ترابرد داده، در اپراتور مقصد از ۱۰ تا تجاوز کند و درواقع محدودیت ۱۰ سیم‌کارت رعایت نشده باشد.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره لزوم فعال بودن حداقل سه ماهه سیم‌کارت برای ترابردپذیری توضیح داد: کد پنج ریجکشنی است که وقتی سیم‌کارتی در اپراتوری می‌خرید، باید سه ماه از زمان خرید گذشته باشد تا اجازه ترابرد داشته باشید. اگر زودتر از این زمان درخواست بدهید، ریجکت می‌شود.

امامی همچنین درباره پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده در سیم‌کارت‌های دایمی خاطرنشان کرد: کد شش بدهی برای سیم‌کارت‌های دایمی است و مشترک باید حتما قبل از ترابرد قبض خود را تسویه کند. این کد عمدتا به اپراتور همراه اول مربوط می‌شود و درصد بالایی هم در این اپراتور دارد اما از آنجایی که در اپراتورهای دیگر سیم‌کارت دایمی کمتر است، میانگین آن کاهش می‌یابد. در همراه اول میانگین این ریجکشن از ابتدا تاکنون ۱۵ درصد است که در حال کاهش است. کدهای چهار و پنج و شش در مجموع کمتر از ۱۰ درصد ریجکشن را تشکیل می‌دهند.به گزارش ایسنا، امامی ادامه داد: اکنون برای اینکه در زمان صرفه‌جویی شود و اگر کسی واقعا قصد ترابرد ندارد، همان ابتدا تکلیفش مشخص شود و در سامانه نیاید، ما این فرآیند را به صورت کد OTP کردیم. در این روش آن زمان ۲۴ ساعته را برداشتیم و در حین همان فرآیند ترابرد، یک کد OTP ارسال می‌شود که اگر مشترک آن را برنگرداند، به منزله انصراف است.

وی با بیان اینکه تصحیح این فرآیند هم برای احراز هویت است، هم اینکه وقتی مشترک تصمیم قطعی نگرفته، بتواند درخواستش را پس بگیرد، افزود: در بحث احراز هویت، یعنی اگر سیم‌کارت دست خود شخص باشد یا خیر، با این کار مشخص می‌شود و زمان ۲۴ ساعت را هم حذف کردیم و اکنون در لحظه درخواست مشترک برای ادامه ترابرد را می‌سنجیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش آمار ترابردهای موفق در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در حال حاضر در فرآیند ترابردپذیری، اکنون درصد ترابرد موفق ۹۰ درصد شده است. بطور کلی، از ماه خرداد تاکنون، درخواست‌های ناموفق در ماه خرداد، ۲۰، در ماه تیر ۱۳، در ماه مرداد و شهریور نیز ۱۱ درصد بود که در مجموع طبق آخرین آمار، ۹۰ درصد درخواست‌های ما موفق بوده است.