قیمت گذاری خودرو به سود دلال‌ها تمام شد

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۵:۲۳
کد خبر: ۱۳۱۲۱۰

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است: دخالت شورای رقابت در پنج سال گذشته به زیان 20 هزار میلیارد تومانی خودروسازان انجامیده است. محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران اظهار کرد: در هفت سال گذشته موضوع عدم دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو بارها از سوی فعالان قطعه سازی و خودروسازی یادآور شده است. او افزود: به تازگی در اقدامی دولت تلاش کرده تا نقش شورا در قیمت گذاری را کمرنگ کند با این حال، هنوز شورای رقابت بطور کامل کنار رفتن از قیمت گذاری خودرو را قبول نکرده است. به گفته نجفی منش، در این خصوص نه در تمام اعضا، بلکه در بعضی از اعضای شورا رقابت مقاومت‌هایی وجود دارد تا جایی که یکی از اعضا تهدید کرده است که به دیوان عدالت شکایت خواهد کرد. این در حالی است که بطور معمول بخش خصوصی از دولت به دیوان شکایت می‌کند و بار اول است که درباره شکایت دولت از دولت در دیوان عدالت می‌شنویم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر این عقیده است که کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو تصمیم درستی است. او تصریح کرد: در شرایطی که قیمت در حاشیه بازار تعیین نشود، خودروساز، قطعه ساز و مشتری ضرر می‌کند و تنها بهره مند از این وضعیت دلال و واسطه‌گر است. زمانی که قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، سهم هر یک از بخش‌های موثر در زنجیره تولید و عرضه خودرو به تعادل می‌رسد. به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، اکنون از نقش ستاد تنظیم بازار در قیمت‌گذاری خودرو سخن به میان آمده است. ستاد هنوز در این زمینه شروع به کار نکرده تا به تحلیل درستی از عملکرد آن برسیم اما امیدواریم که ستاد تنظیم بازار رویه شورای رقابت را درباره تعیین قیمت خودرو ادامه ندهد. نجفی منش اظهار کرد: محاسبه زیانی که تصمیمات شورای رقابت به خودروسازی وارد کرده ساده است؛ برای مثال قطعه ساز برای تولید قطعه‌ای 10 تومان هزینه می‌کند اما باید آن را 8 تومان بفروشد و خودروساز خودرویی به ارزش 80 تومان تولید می‌کند که باید آن را 60 تومان بفروشد. او تاکید کرد: نرخ خودرو درحالی در حاشیه بازار تعیین نمی‌شود که نرخ انواع محصولات دیگر افزایش یافته است و قیمت گذاری شورای رقابت تنها به تضعیف اقتصادی خودروسازان داخلی می‌انجامد.