اخبار
تنزل ایران در شاخص رقابتپذیری جهانی
پایگاه خبری اتاق ایران|جدیدترین سنجش شاخص رقابتپذیری جهانی که توسط مجمع جهانی اقتصاد انجام شده، حاکی از آن است که ایران در این شاخص به رتبه ۸۹ در میان ۱۴۰ کشور دست یافته است. در گزارش رقابتپذیری سال جاری که با حضور ۱۴۰ کشور توسط مجمع جهانی اقتصاد انجام شده است، ایران با کسب امتیاز ۵۴.۹ (از مقیاس ۰ تا ۱۰۰) در رتبه ۸۹ رتبهبندیها جای گرفته است. گزارش رقابتپذیری جهانی، میزان پیچیدگی اقتصاد کشورها، موانع توسعه اقتصادی و نقاط ضعف و قوت اقتصاد هر کشور را در قالب ۱۲ رکن نشان میدهد اما در گزارش ۲۰۱۸ با تغییر در نحوه محاسبه امتیازدهی به کشورها مقیاس جدیدی برای سنجش رقابتپذیری جهانی و با لحاظ شدن توجه به معیارها و شرایط پویای ناشی از انقلاب صنعتی چهارم، شاخص رقابتپذیری جهانی برمبنای انقلاب صنعتی چهارم و پیشرفتهای متعاقب آن بازطراحی شده است.
مجمع جهانی اقتصاد در طول چهار دهه ای که به مطالعه و ارزیابی عوامل موثر در رقابتپذیری کشورها اشتغال داشته است، شرایط محیط پیرامون و الزامات پویایی کشورها با توجه به واقعیات بیرونی را همواره در نظر گرفته است. با وجود آنکه مجمع جهانی اقتصاد همچنان در قالب ۱۲ رکن، رقابتپذیری کشورها را میسنجد، اما بر اساس تغییرات صورت گرفته در نماگرها و نحوه محاسبه امتیازها، کشورها نمیتوانند رتبه و امتیاز رقابتپذیری و به طورکلی عملکرد سال جاری خود را با سالهای پیشین منطبق کنند. درواقع، ۱۱۴ متغیری که در گزارشهای پیشین رقابتپذیری، شاخص رقابتپذیری جهانی را تشکیل میدادند، به ۹۸ متغیر تقلیل یافتهاند که از این میان ۶۴ متغیر جدید هستند. همچنین، وزن اطلاعات حاصل از نظرسنجی از مدیران اجرایی بنگاههای اقتصادی از ۷۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است و ۷۰ درصد امتیازات بر اساس دادههای آماری کشورها اندازهگیری شدهاند. بر اساس برآورد مجمع جهانی اقتصاد چنانچه وضعیت رقابتپذیری سال جاری با سال گذشته برمبنای نماگرهای جدید محاسبه شود، کشور با ۰.۴ بهبود امتیاز، یک رتبه نسبت به سال پیش تنزل یافته است.
مدیرعامل سایپا تغییر کرد
مهر| با انتخاب هیاتمدیره گروه خودروسازی سایپا، محمدرضا سروش به عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی انتخاب و جایگزین محسن قاسم جهرودی شد. مراسم تودیع معارفه مدیرعامل جدید گروه سایپا روز گذشته برگزار شد. در این مراسم محمدرضا سروش گفت: با وجود اینکه در شرایط سختی به سر میبریم تلاش میکنیم از ظرفیتهای داخل سایپا استفاده کرده و موجب رشد آن شویم. او افزود: مشکل اصلی ما در نظام بنگاه داری است. ما بنگاه اقتصادی قوی در دنیا نداریم و حتی در کشورهای ژاپن و کره نیز دولتها بزرگ نیستند و بنگاهها هستند که بزرگ بوده و فعالیتهای اساسی را انجام میدهند. او گفت: صنعت خودرو ویژگیهای خاص خود را دارد. در بنگاه اقتصادی نمیتوانیم محصولی تولید کنیم که زیر قیمت تمام شده بفروشیم و باید نسبت به تغییر شرایط، نحوه مدیریت را نیز تغییر دهیم.