د‌انش‌آموزان ایران در المپیاد جهانی نجوم اول شدند

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۱۰

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از اول شدن ایران در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک خبر داد.  فاطمه مهاجرانی رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در استودیو الفبا اظهار کرد: در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک (IOAA 2018) که در کشور چین برگزار شد، دانش‌آموزان ایرانی به مقام اول دست یافتند و کشورهای روسیه و چین به مقام‌های دوم و سوم رسیدند. او ادامه داد: دانش‌‌آموزان در دو تیم «الف» با ۵ نفر و «ب» با ۴ نفر شرکت کردند که تیم اول ایران موفق به کسب ۴ مدال طلا و یک نقره و تیم دوم ایران نیز موفق به کسب ۲ مدال طلا و ۲ نقره شد و در مجموع توانستند ۶ مدال طلا و ۳ نقره کسب کنند که نتیجه شگفت‌‌آوری است. مهاجرانی با بیان اینکه امسال دوازدهمین دوره نجوم و اخترفیزیک برگزار شد، گفت: در گذشته این المپیاد با المپیاد فیزیک برگزار می‌شد که با پیشنهاد ایران مستقل شد و سال ۸۹ میزبانی المپیاد نجوم و اختر فیزیک را ایران بر عهده گرفت؛ البته امسال هم پیشنهاد شد که این المپیاد را ایران برگزار کند اما چون المپیاد زیست‌شناسی را در ایران داشتیم، نپذیرفتیم. او با بیان اینکه دانش‌آموزان در المپیادهای مختلف در مجموع طی سال‌های گذشته بیش از ۷۰۰ مدال کسب کردند و در المپیاد نجوم و اخترفیزیک بیش از ۹۰ مدال کسب شده است، اضافه کرد: دانش‌آموز هدی پور غلامی کاپ بهترین رصد را کسب کرد و نفر سوم جهان شد. رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: ۱۸ ماه روند المپیاد طول می‌کشد و دانش‌آموزان در سال پیش در آزمون المپیاد شرکت کردند و تعداد رصدها هم بالا بود چرا که از امکانات دانشگاه امیرکبیر در دوره تابستانی و اساتید خوب استفاده کردند؛ برخی اساتید، مدال‌آوران سال‌های قبل هستند. او اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فضایی کشور داریم که این سازمان ۵۰ رصدخانه دارد که قرار است در اختیار مدارس استعدادهای درخشان با رویکرد المپیاد قرار بگیرد. مهاجرانی با بیان اینکه از بین دانش‌آموزان عضو تیم المپیاد نجوم و اخترفیزیک، تعدادی از دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان و مدارس غیرانتفاعی هستند، افزود: مدیران مدارسی برای این کار برنامه‌ریزی ویژه می‌کنند. او به تمهیدات برای نگهداشت دانش‌‌آموزان المپیادی اشاره کرد و افزود: به همین منظور اندیشکده دانش‌پژوهان جوان ایجاد شد؛ ما آدم‌ها را پایبند نمی‌توانیم کنیم اما دلبسته می‌توانیم بکنیم. باید برنامه‌ریزی کرده و ظرفیت‌ها را ایجاد کنیم. باید روی هویت ملی دانش‌آموزان کار کنیم.