اولویتبندی نیازهای آماری دستگاههای اجرایی
برای حرکت به سمت پوشش هرچه بیشتر این نیازها در سال ٩٧ همه نیازهای آماری ارکان حاکمیت و دستگاههای اجرایی به ویژه حوزههای برنامهریزی را جمعآوری نموده و انتظار میرود با اولویتبندی آنها در شورای عالی آمار و تحت عنوان «فهرست آمارهای رسمی کشور» همه تمهیدات و امکانات لازم برای تولید آنها در سطح کشور و بر حسب تفکیکها و زیر بخشهای مورد نیاز از قبیل جنسیت وتقسیمات کشوری فراهم شود.
به گزارش «تعادل»، رییس مرکز آمار ایران با اشاره به تحولات گسترده در پاسخگویی به نیازهای نظام برنامهریزی توسعه گفت: نظام آماری کشور، دادهها و اطلاعات آماری پایهای جمعیت ومحاسبات ملی (عملکرد همه بخشهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور) و شاخصهای قیمت (انواع تورم تولیدکننده و مصرفکننده) و اشتغال و بیکاری و درآمد و هزینه را مطابق با استانداردهای بینالمللی هم از نظر فرآیندهای تولید و هم از نظر زمان ارایه نتایج، ارایه مینماید و در قالب سالنامههای آماری کشور و دستگاههای اجرایی به صورت سالانه حجم زیادی از دادهها و اطلاعات آماری تجمیع شده (aggregated) را بر حسب تفکیک طبقهبندیهای استاندارد بینالمللی فعالیتها را به صورت منظم ارایه مینماید. وی افزود: برای حرکت به سمت پوشش هرچه بیشتر این نیازها در سال ٩٧ همه نیازهای آماری ارکان حاکمیت و دستگاههای اجرایی به ویژه حوزههای برنامهریزی را جمعآوری نموده و انتظار میرود با اولویتبندی آنها در شورای عالی آمار و تحت عنوان «فهرست آمارهای رسمی کشور» همه تمهیدات و امکانات لازم برای تولید آنها در سطح کشور و بر حسب تفکیکها و زیر بخشهای مورد نیاز از قبیل جنسیت وتقسیمات کشوری فراهم شود.
همچنین برای تامین نیازهای آماری مقامات استانی و شهرستانی کشور طرح آمارگیری جامعی با مشارکت و همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها در سال ٩٧ تهیه شده است که با اجرای آزمایشی آن در سه استان در سال جاری، امیدواریم در سالهای بعد شاهد اجرای کامل آن در همه استانها باشیم و این نیاز بسیار مهم مقامات و برنامهریزان استانی و شهرستانی را تامین نماییم.
پارسا در رابطه با سطح دسترسی کاربران به دادهها و اطلاعات آماری گفت: یک نظام مدیریتی و برنامهریزی هوشمند قطعا باید کلیه نیازهای نظام آماری کشور اعم از قوانین و مقررات به روز، تشکیلات اداری متناسب، نیروی انسانی، بودجه و تجهیزات را به عنوان زیرساخت اصلی نظام برنامهریزی و مدیریت و حکمرانی شایسته به صورت کامل تامین نماید.
وی تاکید نمود: تامین این نیازها و الزامات بهترین و
پر بازدهترین سرمایهگذاری کشور در شرایط فعلی است که با ضریب تکاثری چند برابری موجب افزایش بازدهی امور حاکمیتی برنامهریزی، مدیریت و ارزیابی همه ابعاد توسعه و در نتیجه شتاب مضاعف توسعه کشور خواهد شد.پارسا در ادامه با اشاره به نیازهای آتی آماری توسعه کشور و نظام برنامهریزی کشور گفت: برنامهریزی توسعه کشور محدود به برنامهریزیهای کلان و بخشی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی نیست، بلکه فعالیتهای همه دستگاههای اجرایی، نهادها، بنگاهها و مردم را در بر میگیرد. بنابراین باید با استفاده از روشهای آماری ثبتی مبنا، همانند کشورهای پیشرو و موفق، همه نیازهای آماری کاربران فوق الاشاره بر حسب تفکیکهای بینالمللی، فعالیتهای اقتصادی ISIC و مشاغل ISCO و و ضع فعالیت ICSE و همچنین تفکیکهای جنسیتی، سن، سطوح درآمد و هزینه و مناطق جغرافیایی تا پایینترین سطوح تقسیمات کشوری، معلولیت و ... صورت پذیرد و این کار شدنی است و در قالب فرآیند مدرنسازی نظام آماری کشور طراحی گردیده و به تدریج در حال اجرا است.این مدرنسازی شامل تغییرات در نوع نگاه و بینش و نگرش به دادهها و اطلاعات آماری به عنوان سرمایه اجتماعی، قوانین و مقررات، تشکیلات اداری و ظرفیتسازیهای منابع انسانی، بودجهای و فرآیندهای مدیریت تولید و انتشار دادهها و اطلاعات آماری کشور است.