بورس کالا چهارچوب بازارها را معلوم کرد

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۷۳
بورس کالا  چهارچوب بازارها را معلوم کرد

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در تحریم‌ها و فضای اقتصادی کنونی، رقابت در بورس‌ها هم ممکن است با چالش مواجه شود. سیدحمید میرمعینی گفت: شفافیت قیمتی و کشف نرخ منصفانه نباید فراموش شود. به گزارش مهر، وی گفت: بورس‌های کالایی ماموریت‌های مختلف دارند، از جمله آنها می‌توان به دسترسی یکسان به محصولات، شفافیت قیمتی و کشف قیمت صحیح و منصفانه اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس کالا بستری است که در آن عرضه و تقاضا و کشف قیمت‌ها به‌طور شفاف و با نظارت شکل می‌گیرد و طرفین در یک ساختار امن و دارای قوانین مشخص با یکدیگر رقابت می‌کنند. وی ادامه داد: در حالت عادی معاملات در بورس کالای ایران به بهترین شکل پیگیری می‌شود، اما در برخی مواقع تحریم‌ها و فضای اقتصادی کشور منجر می‌شود تا فضای رقابتی به‌طور کامل شکل نگیرد و محیط کسب و کار به شکل منسجم فعالیت نکند. وی تصریح کرد: بورس کالا با هدف کشف قیمت درست محصولات و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکنندگان به وجود آمد تا محصولاتی که در این بورس معامله می‌شوند، از قیمت گذاری در امان باشند که امیدواریم این موضوع حتی در شرایط مختلف اقتصادی نیز رعایت شود تا از واقعیت‌های اقتصادی فاصله نگیریم و فعالان اقتصادی قدرت تصمیم‌گیری براساس واقعیت‌ها را داشته باشند. میرمعینی گفت: عملکرد بورس کالا طی یک دهه گذشته برای همه فعالان صنایع مشخص است، بازارهایی که بدون هیچ معیار و قاعده‌ای فعال بودند وارد یک چهار چوب مشخص، شفاف و قانونی شدند و دیگر خبری از ایجاد قیمت‌گذاری‌‌های غیرمنطقی و تشکیل بازار سیاه نشد. وی با اشاره به کارکرد ابزارهای متنوع بورس کالا تشریح کرد: بورس کالا ابزارهای کاربردی زیادی دارد که باید توسعه یابد؛ با توسعه این ابزارها و افزایش عمق و تعداد فعالان در این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه‌های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود.