تشییع بی‌پیکر

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۹۹
تشییع بی‌پیکر

  نیویورک تایمز:

این روزها بسیاری از خبرها پیرامون قتل روزنامه‌نگار عرب در استانبول منتشر می‌شود. این روزنامه نیز در صفحه اول خود، به گزارشی از تشییع نمادین خاشقجی پرداخته است. آنطور که گفته شده، بعد از نماز جمعه در استانبول و برخی شهرهای جهان برای جمال خاشقجی نماز میت غیابی خوانده شد. در مراسم نماز غیابی در استانبول علاوه بر مردم و روحانیون روزنامه‌نگارانی از کشورهای مختلف نیز شرکت کردند. یاسین اوکتای دستیار رییس‌جمهوری ترکیه در پیامی در ترکیه اعلام کرد که نه تنها در استانبول بلکه در آنکارا و چندین شهر دیگر نیز بعد از نماز جمعه، برای خاشقجی نماز میت غیابی خوانده شد. برگزاری آیین‌های اسلامی بدون پیدا شدن جسد آقای خاشقجی می‌تواند حکایت از این داشته باشد که بازماندگان او از پیدا شدن جسد برای تدفین رسمی آن ناامید شده‌اند.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر گذشته پس از آنکه وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد توسط افرادی که از عربستان به ترکیه سفر کرده بودند به قتل رسید. جسد او هنوز پیدا نشده و بنابر گفته مقام‌های عربستان و ترکیه قاتلان آقای خاشقجی جسد او را پس از قطعه‌قطعه کردن از ساختمان کنسولگری خارج کرده‌اند. طبق این گزارش, ترکیه همچنین می‌گوید از آنجا که این قتل در داخل خاک این کشور روی داده، متهمان باید در دادگاه‌های ترکیه محاکمه شوند.

  دالاس مورنینگ نیوز:

تشییع نمادین جمال خاشقجی در حالی برگزار شد که آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود را صادر کرده بود. طبق گزارشی که این روزنامه در صفحه اول خود منتشر کرده، سیا چندین منبع اطلاعاتی از جمله تماس تلفنی «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در امریکا با خاشقجی را بررسی کرده‌اند. خالد به خاشقچی گفته بود که او برای دریافت مدارکش باید به کنسولگری عربستان در استانبول برود. او به این روزنامه‌نگار تضمین داده بود که در آنجا در امان خواهد بود. به نوشته این روزنامه, ارزیابی سیا این است که بن سلمان به عنوان حاکم غیررسمی عربستان حتی بر کوچک‌ترین امور نیز نظارت دارد که این ارزیابی یکی دیگر از پایه‌های نتیجه‌گیری سیا در خصوص نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی است. یک مقام امریکایی آگاه از نتیجه‌گیری سیا اظهار کرد: این مساله‌ای پذیرفته شده است که هیچ دلیلی وجود ندارد که این اتفاق بدون اطلاع یا مداخله وی صورت گرفته باشد. گفته شده طی هفته‌های گذشته سعودی‌ها توضیحات ضدونقیضی در مورد قتل خاشقچی داده‌اند. هفته گذشته دادستان عمومی عربستان، گروهی از عوامل خودسر را که به استانبول رفته بودند، عامل این قتل معرفی کرد. او اتهاماتی را علیه یازده متهم در این پرونده مطرح کرد و گفت که برای پنج نفر از آنها تقاضای حکم اعدام می‌کند.

 

ارسال نظر