راهآهن مراغه- ارومیه با حضور رییسجمهور به بهرهبرداری میرسد
گروه بنگاهها|
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: راهآهن مراغه- ارومیه دوشنبه همزمان با سفر رییسجمهور به استان آذربایجان غربی به بهرهبرداری میرسد و بدینترتیب شهر ارومیه به عنوان سومین مرکز استان بعد از همدان و کرمانشاه در دولت یازدهم و دوازهم به شبکه ریلی متصل میشود.
به گزارش «تعادل» از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی خبر داد: راهآهن مراغه- ارومیه فردا، همزمان با سفر رییسجمهور به استان آذربایجان غربی به بهرهبرداری میرسد و با این اقدام، شهر ارومیه به عنوان سومین مرکز استان بعد از همدان و کرمانشاه در دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه ریلی متصل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی را یکی دیگر از دستاوردهای دولت دوازدهم دانست و گفت: اولویت اصلی ما در توسعه خطوط ریلی کشور، تکمیل و بهرهبرداری از 970 کیلومتر مسیر ریلی جدید در سال 96 و 97 بود و با اتصال همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی 440 کیلومتر آن محقق شد.
خادمی افزود: برنامهریزی شده است تا پایان سال جاری نیز دیگر مسیرهای ریلی منتخب در طرحهای اقتصاد مقاومتی را آماده بهرهبرداری و بخشی را نیز به بهرهبرداری برسانیم.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول راهآهن مراغه- مهاباد- ارومیه را 183 کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: راه آهن مراغه- مهاباد به طول 85 کیلومتر در سال 92 مورد بهرهبرداری قرار گرفت و هماکنون با بهرهبرداری از این خط ریلی حدفاصل مهاباد تا ارومیه یکی از تکمیلترین مسیرهای ریلی کشور در دسترس هموطنان در استان آذربایجان غربی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اهمیت استان آذربایجان غربی در توسعه حمل و نقل بینالمللی اعلام کرد: ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و هممرز بودن با کشورهای ترکیه و عراق و دسترسی به دو مرز مهم اشنویه و تمرچین، شهر ارومیه به عنوان شاهراه ارتباط ایران با اروپا مطرح است و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت.
معاون وزیر راه وشهرسازی از ایستگاه تشکیلاتی ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاههای راهآهن کشور یاد کرد و گفت: این ایستگاه در زمینی به مساحت 30 هکتار، در جنوب شرقی این شهرستان قرار داد که سطح زیربنای کل ساختمانهای آن
16 هزارو 635 متر مربع است.
آمادگی در برابر حوادث غیر مترقبه
او تاکید کرد: مقاومت ساختمانها در مقابل زلزله، انتقال حرارت و حوادث غیر مترقبه، استفاده از تکنولوژیهای نوین برای صرفهجویی در انرژی و کاهش آلودگیهای زیست محیطی از دیگر استاندادهایی است که در اجرای ساختمانهای ایستگاهها مورد توجه قرار گرفتهاند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طراحی ایستگاه نقده را بر اساس الگویهای معماری بومی با تکنولوژی نوین مهم ارزیابی کرد و افزود: این ایستگاه نیز در زمینی به مساحت 15 هکتار در حدفاصل بین ایستگاههای راهآهن ارومیه و مهاباد قرار گرفته است و مجموع مساحت زیربنای ساختمانهای ایستگاه 7331 متر مربع و ساختمان اصلی ایستگاه 1920 مترمربع است.
در پایان گفتنی است: خط ریلی مراغه- ارومیه از ایستگاه مراغه در محور راهآهن تهران- تبریز منشعب میشود و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور میکند. این مسیر ریلی بعد از گذشتن از ایستگاههای مسافری مهاباد و نقده و ایستگاههای بین راهی رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی خواهد شد.