هزینه بالای دوفرودگاهی بودن پایتخت
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به خلأ پنجساعته پروازهای داخلی در فرودگاه مهرآباد اشاره میکند و در این رابطه میگوید که در طول ساعاتی که فرودگاه مهرآباد مجوز پرواز شبانه صادر نمیکنند مسافرانی هستند که در آن ساعت نیازمند انجام پرواز هستند که با انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام میتوان به این نیاز مسافران پاسخ داد.
مقصود اسعدیسامانی موضوع انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) را نکته مثبتی ارزیابی میکند و میگوید: واقعیت قضیه این است که دو فرودگاهی بودن تهران هزینه بسیاری را به شرکتهای هواپیمایی تحمیل کرده است، از همین رو انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) میتواند تا حدودی در کاهش هزینه شرکتهای هواپیمایی موثر باشد.
او در ادامه مطلب فوق یکی از مشکلات پروازهای داخلی را تعطیلی چندساعته شبانه فرودگاه بینالمللی مهرآباد میداند و در این باره میگوید: بطور قطع ایرلاینها از هر پیشنهاد و اقدامی که در کاهش هزینه مسافران و شرکتهای هواپیمایی موثر باشد استقبال میکنند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به برقراری پرواز در ترمینال سلام اشاره میکند و ادامه میدهد: «طراحی اولیه ترمینال سلام در ابتدا برای انجام پروازهای حج عمره شکل گرفته بود اما به دلیل اینکه اکنون پروازهای حج عمره انجام نمیشود با راهاندازی ترمینال سلام میتوان از ظرفیت آن برای انجام پروازهای داخلی استفاده کرد.»
او در این باره تصریح میکند: به علت اینکه ما محدودیت پروازهای شبانه را در فرودگاه مهرآباد داریم فرودگاه امام میتواند به شرکتهای هواپیمایی برای استفاده از این ظرفیت کمک کند تا شرکتهای هواپیمایی بتوانند شبها هم بخشی از پروازهای خود را انجام دهند.
اسعدیسامانی با اظهار به این مساله که برقراری پروازهای داخلی در فرودگاه امام در کاهش هزینه شرکتهای هواپیمایی تأثیرگذار است، اظهار میکند: از سمتی دیگر عدم پیوستگی و دوربودن ترمینالهای فرودگاه امام از یکدیگر تا حدودی هزینه نیروی انسانی را افزایش میدهد ولی درنهایت ایرلاینها میتوانند از ظرفیت پرواز شبانه در فرودگاه امام خمینی(ره) استفاده و اقدام به برقراری پرواز داخلی کنند.
او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه فرودگاه امام خمینی(ره) برای انتقال مسافران از چند نقطه دور کشور که قصد انجام پرواز خارجی را دارند به نفع شرکتهای هواپیمایی خواهد بود، توضیح میدهد: طبیعتاً ظرفیت پروازهای خارجیمان آنچنان زیاد نیست که همه مسافران از شهرهای مختلف به تهران بیایند و بخواهند از پرواز کالکشنی برای خارج کشور استفاده کنند از همین رو بر اساس برآوردهایی که شده است اگر فرودگاه امام بتواند در شروع کار سالی یکمیلیون نفر مسافر جابهجا کند طبیعتاً نمیتواند صرفا برای ظرفیت مسافر ترانزیتی از پروازهای داخلی استفاده کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه مقرونبهصرفه بودن برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه امام نیازمند بحثهای اقتصادی است که باید در جلسات متمادی آنالیز شود، عنوان میکند: در این رابطه هنوز جلسه هماهنگی با شرکتهای هواپیمایی انجام نشده است.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان هواپیمایی کشوری از این موضوع استقبال میکند، توضیح میدهد: «به نظر میرسد این موضوع مورد موافقت سازمان هواپیمایی کشور برسد چراکه تقاضاهای بسیاری برای پروازهای شبانه وجود دارد که فرودگاه امام میتواند نسبت به آن پاسخگو باشد.