تثبیت صندلی حناچی در خیابان بهشت
گروه راه و شهرسازی|
پیروز حناچی که ۲۲ آبان ماه از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار انتخاب شده بود روز گذشته با حکم وزیر کشور رسما شهردار تهران شد. سامانی، سخنگوی وزارت کشور با اعلام این خبر گفت: نظر صریح وزارت اطلاعات مبنی بر تایید صلاحیت آقای پیروز حناچی به وزارت کشور واصل شد.بدین ترتیب با توجه به تکمیل مستندات قانونی لازم برای صدور حکم شهردار تهران، حکم انتصاب آقای حناچی امروز از سوی وزیر محترم کشور صادر شد.
سامانی تاکید کرد: در این حکم ضمن اشاره به مشکلات مبتلابه شهرداری تهران، انتظارات وزیر کشور از شهردار جدید از جمله در عرصه انضباط دقیق مالی، ایجاد محیط سالم شهری، تسریع در تصمیمگیریهای به موقع و کارشناسی شده و استفاده از توان افراد مجرب و شایسته تصریح شده است.
وزارت کشور بر اساس قانون باید طی ۱۰ روز این حکم را تایید میکرد اما این حکم بعد از گذشت 15 روز تایید شد.هر چند با تاخیر در تایید حکم حناچی از سوی وزارت کشور حرف و حدیثهای فراوانی در شبکههای مجازی عنوان شد اما به گفته سخنگوی وزارت کشور علت طولانی شدن صدور حکم، استعلامات وزارت اطلاعات بود که به وزارت کشور ارسال نشده بود.در روزهای اخیر نیز عدهای با حاشیهسازی به شایعات مبنی بر عدم تایید حکم حناچی دامن زده و هر روز اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر میشد. حتی دو روز پیش یکی از اعضای شورای شهر در توئیتی خبر تایید حکم حناچی توسط وزارت کشور را منتشر کرد اما چند ساعت بعد آن را ناشی از اشتباه ادمین صفحه توئیتر خود دانست.سرانجام روز گذشته وزارت کشور با تایید قطعی حکم حناچی به عنوان شهردار تهران بر همه این شایعات خط بطلان کشید و حناچی که پیش از این از سوی اعضای شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شده بود رسما شهردار تهران شد.
گفتنی است پیروز حناچی نیز بعد از تایید حکمش توسط وزارت کشور در توئیتی نوشت: مطلع خدمت به شهروندان عزیز تهران را با سوره مردم (ناس) شروع میکنم که در آن کار کردن برای «خلق» و به خاطر «خدا»را متذکر میشود. قدردان محبتهای مقام معظم رهبری، رییس محترم جمهور و اعضای محترم شورای شهر تهران هستم.
دو شهردار گذشته تهران پس از تایید رسمی، سوگندنامهای را در صحن قرائت کردند و به نظر میآید به زودی حناچی نیز در صحن سوگند یاد کند.
8پروژه اولویتدار شهردار
پیروز حناچی سومین شهردار تهران است که توسط شورای شهر پنجم انتخاب شده است. او در برنامهای که با عنوان «تهران شهری برای همه» به شورای شهر ارایه کرد، هشت پروژه را برای آینده شهر تهران پیشنهاد کرده است. احیای محدوده تاریخی شهرری و کارخانه سیمان ری، بازآفرینی محور تاریخیـفرهنگی لالهزار تا بازار تهران، اجرای تلهکابین از فرحزاد به امامزاده داوود (ع)، الکترونیکیکردن صدور پروانه ساختمانی با کاهش زمان به سه ماه، اجرای LRT در محورهای طولانی شهر، اجرای TOD حقانی، ثبت جهانی خیابان ولیعصر و طراحی و ساخت مجموعه تفریحی گردشگری جنوب دریاچه چیتگر که به پیشنهاد او، این پروژهها در کنار برنامههای مصوب و با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.
به اعتقاد حناچی، الزامات و پیشنیازهای تبدیل تهران به شهری برای همه، ایجاد شهری پایدار و زیستپذیر است. به این مفهوم که با کاهش انواع آلودگیهای فزاینده محیطی از قبیل آب، هوا و... از میان برداشتن عرصههای ناکارآمد شهری از قبیل بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی، برقراری عدالت در برخورداری از خدمات، کاهش ازدحام ترافیک و جابهجایی در شهر و حرکت بهسوی توسعه متوازن در سطح منطقه، ایجاد شهری پررونق و رقابتپذیر به معنای ایجاد سیستم درآمدی پایدار برای مدیریت شهری و کاهش نقاطضعف گردشگری شهری با وجود پتانسیلهای بینظیر در شهر و تقویت کسبوکار جدید، شهر را مکان مناسبتری برای زندگی کنیم.
بر اساس برنامهای که برای اداره پایتخت تدوین شده است، مهمترین چالشها در حوزه آلودگیهای زیستمحیطی، آلودگی هوا، آلودگی آب، عدم مدیریت بهینه پسماند و عدم پایبندی به پیمانهای زیستمحیطی است. برنامههای حناچی برای حل این چالشها، توسعه حملونقل عمومی، تکمیل شبکه فاضلاب تهران، هدایت و بهرهبرداری از آبهای سطحی در مقیاسهای مختلف، احیای شبکه قناتها، احیای روددرههای تهران استفاده از شیوهها و تکنولوژیهای نوین بازیافت است.
برنامههای ترافیکی شهردار
او مهمترین چالش حوزه ترافیک را سهم پایین حملونقل عمومی در سفرهای درونشهری و غلبه حرکت سواره در شهر و عدم استقرار نظام هوشمند بهرهبرداری از پارکینگهای عمومی و توقفگاههای کنارمعابر، پراکندگی فضایی نامتناسب مراکز تولید سفر عنوان میکند و در برنامههایش برای حل این مشکل، توسعه شبکه حملونقل عمومی، حرکت به سمت پیادهرومحوری و مناسبسازی شهر برای گروههای خاص، هوشمندسازی بهرهبرداری از پارکینگهای عمومی و توقفگاههای کنار معابر، ترویج نظام توسعه محلهای، استقرار نظام چندمرکزی بر اساس حوزههای توسعه شهری و توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی را پیشنهاد میدهد. برنامه عملیاتی او برای توسعه پیادهرویمحوری تبدیل پهنههای محدوده کن-فرحزاد و روددرهها به محدودههای ویژه پیادهروی است.
در همین زمینه قرار است در فاز نخست محور میدان انقلاب به چهارراه ولیعصر و در فاز دوم چهارراه ولیعصر تا هفتتیر را به پهنه ویژه پیادهروی و درعینحال احداث تراموا اختصاص دهد. تدارک زندگی شبانه در پهنههای ویژه پیادهراه و ایجاد مراکز خدماتی ویژه در این پهنهها از دیگر اولویتهای اجرای این سیاست عنوان شده است.
همچنین یکی از نقاط ضعف اصلی برای پایاندادن به غلبه سواره، فقر فضاهای گردشگری ذکر شده که شهردار جدید پایتخت عنوان کرده بنا دارد از طریق اکران بستههای تشویقی برای سرمایهگذاری این ضعف را کاهش دهد.
او درعینحال برای کاهش ازدحام ترافیک شهری بنا دارد نظام هوشمند پارک حاشیهای را ایجاد کند. همچنین در این حوزه سیاست اخذ عوارض مناسب از وسایل نقلیه را مدنظر دارد. مطابق با آمار ارایه شده در برنامه پیروز حناچی، روزانه ۴.۵ میلیون نفر و یکمیلیون خودرو از شهرهای همجوار به شهر تهران وارد و خارج میشوند که میتوان از طریق اخذ عوارض با هزینه واقعی حجم ورود خودرو به شهر تهران را کنترل کرد.
یکی دیگر از سیاستهای برنامه شهردار تهران، پرداخت بهای مناسب و واقعی خدمات از سوی بهرهبرداران از خدمات است. در این قالب به دنبال واقعیکردن نرخ عوارض شهری از یکسو عوارض نوسازی مالکان املاک مسکونی و از سوی دیگر عوارض کسب و پیشه است تا از این طریق هر شهروند بهتناسب میزان استفاده از فرصتهای شهر عوارض واقعی را پرداخت کند. او در حوزه توسعه اقتصاد شهری نیز به دنبال رسیدن به سازوکار مناسب برای استفاده از ظرفیت کسبوکارهای نوین و شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها است. شهردار منتخب در برنامههایش پیشنهاد داده بخشی از فضاهای متروک شهری را به این موضوع اختصاص دهیم.