رشد قارچی آموزشگاه‌ها و بی‌خبری آموزش و پرورش

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۷۱
رشد قارچی آموزشگاه‌ها و بی‌خبری آموزش و پرورش

از زمان ابلاغ قانون تأسیس اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در پایان سال ۱۳۹۵، تمام مراکز و آموزشگاه‌هایی که فعالیت‌هایی را بدون ارایه مدرک رسمی به افراد زیر ۲۰ سال ارئه می‌کنند مکلف به دریافت مجوز از آموزش و پرورش هستند و بخش عمده‌ای از نظارت بر آنها هم بر عهده این وزارتخانه است با این حال در شرایط فعلی، فعالیت زیرزمینی موسسات آموزشی فاقد مجوز به ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران، به یکی از معضلات نظام آموزشی تبدیل شده است، موسساتی که گاه از سوی برخی دستگاه‌های دولتی تاسیس شده اما آموزش و پرورش که تنها نهاد نظارتی بر عملکرد این موسسات است، آمار دقیقی از تعداد آنها ندارد. مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بر این باور است که فعالیت موسسات بدون مجوز در شهرستان‌ها و مناطق کوچک کمتر رخ داده و این تخلفات عمدتا در مراکز استان‌ها و به ویژه در تهران انجام می‌شود و بعضا شکل زیرزمینی و خانگی پیدا کرده‌اند. محمد محسن بیگی درباره این موضوع بیان کرد: » بخش‌های زیادی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها مجوزهایی را صادر کرده‌اند و حتی برخی افراد هم بدون دریافت مجوز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند. خانواده‌ها در هنگام مراجعه به این موسسات و ثبت نام فرزندان خود باید حساسیت لازم را داشته باشند که مجوز آموزشگاه و موسسه از کجا صادر شده و تحت نظارت کدام مجموعه قرار دارد. مجوزهایی که در طول سال‌های گذشته از ابتدای راه‌اندازی این مجموعه‌ها در آموزش و پرورش صادر شده نزدیک به ۱۴ هزار مجموعه در سطح کشور را در بر می‌گیرد که تحت عنوان آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان فعالیت می‌کنند.»او افزود: «آمار دقیقی از موسسات آموزشی فاقد مجوز نداریم. ما صدور مجوز را به شهرستان‌ها و مناطق مان در سراسر کشور تفویض کرده‌ایم بنابراین هر مرکزی برای دریافت مجوز فعالیت علمی و آموزش زبان خود نیازی به مراجعه به وزارتخانه ندارد، بلکه باید به مرکز موجود در شهرستان خود مراجعه کند و فرآیند صدور مجوز برای موسسات واجد شرایط طی خواهد شد.»محسن بیگی بیان کرد: «تبلیغات وسیعی که افراد برای آموزش به صورت شخصی و خانگی اراده می‌کنند عوارضی را برای خانواده‌ها و فرزندان آنها به دنبال دارد. تنها در صورتی می‌توان از اینگونه تخلفات جلوگیری کرد که خانواده‌ها همکاری کنند. در این راستا سامانه و طرح جامعی را آغاز کرده‌ایم که به ارزیابی تمام مراکزی که از ما مجوز گرفته‌اند می‌پردازد و از این طریق شناسنامه این موسسات قابل ارایه به مردم است و خانواده‌ها در آینده نزدیک متوجه مجوز‌دار بودن یا نبودن موسسات آموزشی خواهند شد.»

اظهارات مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، در حالی است که نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه فعالیت آموزشگاه‌های غیرمجاز را زمینه‌ساز آسیب جدی به نظام آموزشی کشور می‌داند اما با وجود این او بر این باور است که در موارد بسیاری آموزشگاه‌های آزاد گوی رقابت را از نهادهای رسمی آموزش ربوده‌اند و موفق‌تر عمل کرده‌اند. فاطمه ذوالقدر درباره این موضوع به خانه ملت گفت: « قابل کتمان نیست که آموزشگاه‌های آزاد به خصوص در آموزش زبان و مهارت‌های کامپیوتری نقش موثری در ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی نسبت به گذشته داشته‌اند، بطوری که در برخی مواقع نقش آموزش ‌آزاد بر آموزش رسمی غلبه می‌کند. یکی از دلایل موفقیت آموزشگاه‌های آزاد این است که در آموزش آزاد افراد داوطلبانه به سوی یادگیری می‌روند و از تنوع بیشتری نیز در حوزه آموزش برخوردار هستند و متناسب با زمان‌های خالی خود می‌توانند برنامه آموزشی داشته باشند.»او افزود: «اما در کنار نقش مثبت و موثر آموزشگاه‌های مجاز نمی‌توان از آموزشگاه‌های غیرمجاز و بی‌کیفیت نیز غافل شد، آموزشگاه‌هایی که در سال‌های اخیر به خصوص در برگزاری کلاس‌های کنکور فعالیت داشته و باعث اسیب جدی به نظام آموزشی کشور شده‌اند. با توجه این به اینکه مجوز آموزشگاه‌های مذکور توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود و نظارت بر عملکرد آنها برعهده آموزش و پرورش است بنابراین باید نظارت قوی و مستمری توسط این وزارتخانه‌ها انجام شود که خوشبختانه اقدامات خوبی توسط این وزارتخانه برای بررسی وضعیت آموزشگاه‌ها و پلمب آموزشگاه‌های غیرمجاز صورت گرفته است واین در حالی است که باید این نقش نظارتی قوی‌تر و پررنگ‌تر از همیشه صورت پذیرد.»نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «خانواده‌ها به هنگام مراجعه به آموزشگاه‌ها باید از داشتن مجوز آموزشگاه مربوطه اطمینان حاصل کنند و آموزشگاه‌ها نیز موظف هستند پروانه دریافتی از آموزش و پرورش را در مقابل دید مردم قرار دهند.»