اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۹۶

هیات اتاق ایران به ازبکستان سفر می‌کند

غلامحسین شافعی در رأس هیاتی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور شرکت در بیست و پنجمین نشست کمیته اجرایی و کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو (ECO-CCI) به ازبکستان سفر می‌کند. بیست و پنجمین نشست کمیته اجرایی و کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو شامل کمیته‌های داوری، بانوان کارآفرین، تسهیل تجارت، حمل‌ونقل، گردشگری، صنعت و سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های کوچک و متوسط از 21 لغایت 23 آذرماه برابر با 12 لغایت 14 دسامبر 2018 در تاشکند پایتخت جمهوری ازبکستان، برگزار می‌شود. در این نشست که با حضور روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و همچنین موسسات و نهادهای وابسته به اکو از جمله بانک توسعه و تجارت و دبیرخانه اکو برگزار خواهد شد، موضوعاتی همچون گزارش فعالیت‌های اتاق اکو، گزارش عملکرد کمیته‌های تخصصی، آخرین وضعیت و اقدامات بانک توسعه و تجارت اکو و اساسنامه اتاق اکو نیز بررسی می‌شود.

در حاشیه این نشست‌ها امضای چند موافقت‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی اکو و شورای بازرگانی ترکیه، بانک توسعه و تجارت اکو و موسسات مرتبط در ازبکستان، انجمن بانوان بازرگان ازبکستان و شورای بانوان کارآفرین ایران، قزاقستان، پاکستان و ترکیه انجام خواهد شد. همچنین میزگردی درباره توسعه ظرفیت اتاق‌های ملی عضو اکو در سال 2019 نیز با مشارکت اتاق‌های بازرگانی عضو برگزار می‌شود.

محموله‌های جدید برنج هفته آینده وارد می‌شود

مسیح کشاورز دبیر انجمن برنج کشور از رفع ممنوعیت واردات برنج طی یک هفته اخیر خبر داد و گفت: با توجه به آنکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، ثبت سفارش برای واردات برنج در حال انجام است. وی افزود: برای تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از کمبود، افزایش قیمت و گران فروشی باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شود.

کشاورز درباره آخرین وضعیت بازار برنج خارجی بیان کرد: با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات بعید است که نوسان خاصی در سطح عرضه اتفاق بیفتد چرا که قیمت‌های جهانی تغییر چندانی نداشته است.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این سوال که دلیل نوسان قیمت برنج در هفته‌های اخیر در سطح خرده فروشی چیست، گفت: قبل از آزاد شدن ثبت سفارش برنج و کمبود در انبارها، برخی خرده فروشان به بهانه کمبود اقدام به افزایش قیمت در سطح بازار کردند که پیش بینی می‌شود ورود محموله‌های برنج از هفته آینده بر سطح قیمت‌ها تاثیر بسزایی دارد. وی در پایان قیمت مصوب هر کیلو برنج خارجی در خرده فروشی‌ها را ۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های بالاتر تخلف به شمار می‌رود.

تدوین نقشه راه زیتون نیازمند حمایت

عضو هیات‌مدیره شورای ملی زیتون می‌گوید: در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، زیتون به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه قرار گرفته و در پایان این سند باید 20 درصد روغن مصرفی مردم از طریق زیتون داخلی تأمین شود، بر همین اساس تدوین نقشه راه زیتون یکی از الزاماتی است که باید توسط دولت و با همکاری بخش خصوصی و مجلس مورد توجه قرار گیرد. عضو هیات‌مدیره شورای ملی زیتون گفت: برنامه‌هایی که دولت برای طرح زیتون در نظر دارد از جنس همان برنامه‌هایی است که برای سایر محصولات کشاورزی دارد و قادر نیست زیتون را به سرمنزل مقصود برساند. علی فلاح، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: در سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، زیتون تنها محصولی است که استراتژیک محسوب شده و در افق 1404 باید 20 درصد روغن مصرفی مردم از این محل تأمین شود بر این اساس انتظار می‌رود دولت با همکاری بخش خصوصی برنامه جامعی را برای صفر تا صد طرح توسعه زیتون در کشور تعریف کند که دورنمای این محصول در چند سال آینده مشخص شود. فلاح با اشاره به اینکه به‌تازگی فراکسیون زیتون نیز در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است، گفت: درخواست ما این است که نمایندگان مجلس با بخش خصوصی و دولت همراهی کنند تا لایحه‌ای برای توسعه زیتون تهیه شود و پس از تبدیل شدن به قانون همه نیروها برای محقق کردن هدف‌گذاری‌های انجام شده در سند چشم‌انداز 20 ساله صرف شود. رییس انجمن زیتون قزوین با اشاره به اینکه میانگین مصرف سالانه روغن‌زیتون در ایران حدود 20 هزار تن است، گفت: از این میزان حدود 4 تا 6 هزار تن تولید داخل داریم و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود درحالی که ایران ظرفیت خودکفایی زیتون و حتی صادرات آن را نیز دارد و فقط باید نقشه راه توسعه آن ترسیم شود و موردحمایت قرار گیرد. به گفته فلاح تا سه سال پیش تعرفه واردات روغن‌زیتون فقط 6 درصد بود که حالا با رایزنی‌های انجام شده به 26 درصد افزایش یافته است اما انتظار می‌رود دولت توجهی که به این واردات دارد را به‌تدریج به سمت تولید سوق دهد. او با اشاره به اینکه میانگین برداشت زیتون ایران 4 تن هکتار است، ادامه داد: ما با فراهم کردن امکانات و آموزش زیتون‌کاران توانسته‌ایم رکورد برداشت 25تن در هکتار را به ثبت برسانیم که از میانگین جهانی نیز بسیار بالاتر است اما رساندن همه مزارع به این رکورد، نیازمند عزم و همکاری دولت و مجلس است.

 

ارسال نظر