فروشندگان تمایلی برای کاهش قیمت ندارند

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۵۱
فروشندگان تمایلی برای کاهش قیمت ندارند

گروه دانش و فن| مرجان محمدی |

قیمت دلار طی دو هفته اخیر نه تنها روندی صعودی نداشته است بلکه در یک سراشیبی روز به روز پایین‌تر می‌آید، ‌ولی بسیاری از فعالان و فروشندگان بازار حاضر نیستند قیمت‌های خود را کاهش دهند، ‌این در حالی است که با بالارفتن لحظه‌ای قیمت دلار نیز این فروشندگان بودند که قیمت را بالا می‌بردند و در پاسخ به این سوال مشتریان که مگر شما با دلار 17 هزار تومانی کالا وارد کرده‌اید، ‌پاسخ می‌دادند که: “درست است این اجناس با دلار 17 یا 18 هزار تومانی وارد نشده است ولی باید مطابق با قیمت دلار اجناس را قیمت‌گذاری کرد، ‌اما حالا که قیمت دلار روند کاهشی گرفته است، ‌فروشندگان تمایلی برای پایین آوردن قیمت‌ها ندارند، ‌این مساله در بازار تلفن همراه و لوازم جانبی به وضوح نمایان است و فعالان بازار تلفن همراه همچنان قیمت‌ها را برمبنای دلار 17 هزار تومانی نگه داشته‌اند و تمایلی برای کاهش قیمت‌ها ندارند، ‌در این بین فروشگاه‌های اینترنتی نیز از این تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها برای سود بیشتر غافل نماندند و محصولات خود را با قیمت‌های بالا عرضه کردند، ‌قیمت‌هایی که اعتراض کاربران را به همراه داشت ولی به دلیل نبود نظارت راه به جایی نبرد تا جایی که در حال حاضر با کاهش قیمت دلار این فروشگاه‌ها نیز قیمت‌ها را تغییر نداده‌اند، ‌در این خصوص سعید محمدی مدیرعامل یک  فروشگاه اینترنتی در پاسخ به اینکه چرا با افزایش نرخ دلار قیمت اجناس لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند اما با کاهش نرخ دلار کالاها ارزان نمی‌شود، گفت: فروشگاه اینترنتی یک خرده فروش و حلقه آخر فروش است و برای هر گروه‌ کالایی حاشیه سود مشخص و مجازی توسط دستگاه‌های نظارتی تعیین شده است.  وی با بیان اینکه بحران اقتصادی امسال مانند بحران سال 91 بود، گفت: درباره قیمت کالاها نکات و شرایط متفاوتی وجود دارد؛ نخست اینکه در بسیاری از کالاها مانند لوازم خانگی تولیدکننده یا واردکننده با ارز پایین‌تر از ارز آزاد و با ارز نیمایی حدود ۷ تا ۸ هزار تومانی کالا را وارد می‌کند؛ در این شرایط با وجود کاهش قیمت دلار از حدود ۱۶ هزار تومان به 10 هزار تومان ارز تخصیص یافته به کالا تفاوتی نکرده است. وی ادامه داد: دسته دیگر از کالاها تخصیص ارز نداشته‌اند اما قیمت‌گذاری آنها دست‌خوش مسائل دیگری مانند ناهمخوانی عرضه و تقاضا است؛ کالایی که 6 ماه وارد نشده، تامین‌کننده چون با محدودیت روبرو است کالا را با قیمت رقابتی عرضه نمی‌کند. در این زمان 2 انتخاب داریم؛ اینکه کالا را با قیمت بالاتر عرضه کنیم یا عرضه نکنیم مانند آیفون که در برهه‌ای قیمت آن به ۲۰ میلیون تومان رسید و تصمیم گرفتیم دیگر کالا را عرضه نکنیم. وی تصریح کرد: در حالت کلی نیز بسیاری از کالاها طی یک تا دوماه پیش تا حدی کاهش قیمت داشته‌اند.

این فعال بازار همچنین در پاسخ به انتقاد دیگری مبنی بر اینکه در گلایه از گران‌فروشی در فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاه اعلام می‌کند که فقط عرضه‌کننده کالا است و قیمت‌گذاری توسط تامین‌کننده کالا انجام می‌شود، اکنون با طرح مارکت پلیس که فروشگاه به صورت رسمی ویترین و پنل مستقلی برای عرضه محصول در اختیار تامین‌کنندگان قرار می‌دهد، تکلیف نظارت بر قیمت و کیفیت کالای فروخته شده به مشتریان چیست؟ گفت: متوجه هستیم که مدل مارکت پلیس که در بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان استفاده می‌شود مدلی با رشد سریع و البته خطرناک در صورت نبود نظارت است. وی گفت: قیمت‌گذاری توسط تامین کالا انجام می‌شود اما برای نظارت بر فعالیت تامین‌کنندگان کالا ابزار نظارتی داریم؛ در بحث قیمت‌گذاری با چند دسته کالا مواجهیم؛ نخست کالاهایی که دارای قیمت مصوب و چاپ شده هستند مانند آب معدنی که لیست قیمت‌های آنها را داریم و فروشنده نمی‌تواند بیش از این قیمت‌ها را درج کند؛ دوم کالایی که قیمت مصوب دارند اما قیمت پرینت شده ندارند که قیمت‌ آنها در تعزیرات و اصناف وجود دارد و اجازه گرانفروشی نمی‌دهیم و سوم کالاهایی که قیمت رسمی ندارند و در شرایط عادی بازار رقابتی تعیین‌کننده قیمت آنها است که برای این کالاها مکانیزم رقابت بین فروشندگان متعدد یک کالای یکسان و الگوریتم تشخیص قیمت نامتعارف شامل کمترین و بیشترین قیمت را برای اطلاع کاربر داریم. در هر صورت به نظر می‌رسد چسبندگی قیمت‌ها همچنان در بازار ادامه دارد و کاربران و خریداران گوشی موبایل و دیگر اقلام ترجیح می‌دهند تا پایین آمدن قیمت‌ها منتظر بمانند، ‌اما با وجود پایین آمدن قیمت دلار هنوز فروشندگان تمایلی برای کاهش قیمت ندارند.