سودجویی از یکسانسازی تعرفههای موبایل
گروه دانش و فن|
این روزها بازار سودجویی و دریافت هزینههای مازاد بر خدمات داغ شده است و هر یک از سودجویان از راهی برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده میکنند.
اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه از ابتدای مهرماه سال جاری به یکسانسازی تعرفههای خود اقدام کردند تا بدینترتیب هر دقیقه مکالمه درون و برون شبکه، در هر یک از اپراتورها بهصورت تک نرخی محاسبه شود؛ به گفته آنها، این روش جدید قیمتگذاری موجب سهولت و شفافیت بیشتر در محاسبه هزینه مکالمات مشترکین میشود. درواقع در حالی که تا پیش از این، تماسهای اپراتورهای همراه با سایر اپراتورها، هزینه متفاوت و بعضا بیشتری در مقایسه با تماس با شمارههای همان اپراتور داشت، اما با یکسانسازی تعرفه، این تفاوت حذف شد.
اگرچه همان زمان هم یکسانسازی تعرفهها موجب افزایش قیمت در برخی از تماسهای درونشبکه یا برونشبکه برای اپراتورهای اول و دوم شده بود، اما نفس یکسانسازی تعرفهها به خودی خود، اتفاق مثبتی بود که رخ داد. این موضوع هم توسط هر یک از اپراتورها از طریق پیامک و انتشار اطلاعیه در رسانههای خبری یا اطلاعرسانی در وبسایت اپراتورها انجام شد.
درحالی که یکسانسازی تعرفهها و تکنرخی شدن تماسهای درونشبکه یا برونشبکه برای اپراتورهای اول و دوم، هزینهای برای مشترکان ندارد و جزو خدماتی است که توسط اپراتورها ارایه شده، اما به نظر میرسد برخی اقدام به سودجویی از این موضوع کرده و به گفته برخی کاربران، تماسهایی با آنها گرفته و بابت یکسانسازی تعرفهها درخواست هزینه کردهاند. البته اپراتورها نیز به ایسنا اعلام کردند که این درخواستها کلاهبرداری بوده و نباید هزینهای بابت این خدمات پرداخت شود.
با وجود این، با توجه به اینکه این روزها بازار سودجویی و دریافت هزینههای مازاد بر خدمات داغ شده است و هر یک از سودجویان از راهی برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده میکنند، کاربران باید دقت داشته باشند که هنگام رویارویی با موارد اینچنینی، در مرحله ابتدایی هزینهای را برای این افراد واریز نکنند و پس از آن، موضوع را با اپراتور و مسوولان مربوطه در میان بگذارند.
اخیرا هم وزیر ارتباطات در پستی در یکی از شبکههای اجتماعی، در راستای آگاهسازی کاربران اعلام کرد که نرمافزارها یا پیامهایی که در فضای مجازی، با عنوان شارژ یا اینترنت رایگان، تبلیغ میکنند، دروغ و فریب است. همچنین تماسهایی که با عنوان برنده شدن در قرعهکشی از شما درخواست اطلاعات بانکی میکنند، نیز کلاهبرداری است و باید مراقب باشیم.
گفتنی است از ایتدای مهرماه سال جاری قیمت هر دقیقه مکالمه داخل شبکه سیمکارتهای دایمی همراه اول و ایرانسل به 599 ریال افزایش یافت و قیمت هر دقیقه مکالمه خارج شبکه سیمکارتهای اعتباری به 899 ریال تغییر کرد.
پیش از این، تعرفه هر دقیقه مکالمه از طریق سیمکارت دایمی همراه اول به تلفن ثابت و همراه اول، ۵۷ تومان و تماس با ایرانسل یا رایتل ۶۲.۵ تومان بود.
تعرفه هر دقیقه مکالمه از طریق سیمکارت اعتباری همراه اول به تلفن ثابت و همراه اول، ۶۷ تومان و تماس با ایرانسل یا رایتل ۹۳.۷ تومان بود.
همچنین در گذشته، هر دقیقه تماس داخل شبکه و خارج شبکه ایرانسل برای سیمکارتهای دایمی ۳۳.۳ تومان بود.
همچنین هر دقیقه تماس داخل شبکه ایرانسل برای سیمکارتهای اعتباری ۶۶.۹ تومان بود و خارج شبکه با همراه اول ۹۲.۹ تومان و با خط ثابت ۷۹.۹ تومان بود.
بنابراین هر 2 اپراتور در بخش تماس داخل شبکه و تماس با تلفن ثابت افزایش قیمت داشتهاند و در بخش خارج شبکه همراه اول کاهش و ایرانسل در بخشی افزایش و در بخشی کاهش داشته است.
این در حالی است که معاون رگولاتوری در پیگیری از مبنای قانونی افزایش تعرفه بستههای اینترنت همراه و افزایش نرخ مکالمه موبایل، گفت: اپراتورها هنوز از حد مجاز تعرفه خارج نشدهاند اما تعرفههای فعلی تقریبا در سقف است و نمیتواند بیشتر گران شود.
مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی پیش به فارس درباره افزایش تعرفه بستههای اینترنت موبایل و اخیراً افزایش نرخ مکالمه اپراتورهای اول و دوم که آیا در چارچوب قانون است، گفت: در شرایط فعلی اپراتورهای موبایل هنوز در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عمل میکنند و از حدود مقررات خارج نشدهاند.
وی در پاسخ به این سوال که مشترکان تلفن همراه از بالابودن تعرفه بستههای اینترنت موبایل و شرکتهای ارایهدهنده اینترنت ثابت از پایین بودن تعرفه اینترنت اپراتورهای موبایل انتقاد دارند، گفت: تعرفهها کف و سقف دارد و اپراتورها در بازه مجاز میتوانند تعرفه تعریف کنند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که برخی اپراتورهای اینترنت ثابت معتقدند که اپراتورهای موبایل کف تعرفه را رعایت نمیکنند و به اصطلاح زیرفروشی میکنند که این کار بازار اینترنت ثابت را به هم زده است، گفت: اپراتورها موظفاند در چارچوب مقررات تعرفه تعریف کنند و در صورت خروج از سقف یا کف تعرفه تذکر میدهیم و با آنها برخورد میکنیم؛ اما در مواردی نیز شاهد بودیم که اپراتورهای موبایل کف را رعایت نکردند که به آنها تذکر دادیم.
حقی در پاسخ به این سوال که مشترکان از افزایش چندباره تعرفهها از جمله تعرفه بستههای اینترنت موبایل گلایه دارند و میپرسند تا کی قرار است تعرفهها همچنان افزایش یابد، گفت: تعرفههای فعلی حدود سقف تعرفهها است و دیگر بیشتر از این نمیتواند شود.