انتظار از اروپا برای رفع مانع خرید ایرباس‌های برجامی

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۲۸:۳۹
کد خبر: ۱۳۵۷۴۳

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که طی ماه‌های اخیر جهش نرخ ارز و اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، به بدنه صنعت هوانوردی کشور شوک وارد کردند، اما مسوولان این صنعت همچنان به آینده حمل و نقل هوایی کشور امیدوارند، در همین رابطه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اتکا به توان داخلی و مدیرعامل ایران ایر، همکاری اروپایی‌ها با ایران و دریافت مجوز اوفک را به عنوان راهکارهایی برای عبور از این شرایط معرفی کردند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مشکل سوخت رسانی به پروازهای ایرانی گفت: علاوه بر ترکیه و لبنان، اکثر کشورهای اروپایی هم از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند.به گزارش مهر، علی عابدزاده در نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل افزود: اتفاقات مهمی در صنعت هوانوردی در ماه‌های اخیر رخ داده است، یکی تغییر نرخ ارز به صورت پله‌ای و دو برابر شدن نرخ ارز مصرفی شرکت‌های هواپیمایی و دومین اتفاق، تشدید تحریم‌ها توسط دولت امریکا است که این مولفه‌ها همه مسائل صنعت هوانوردی را تحت تاثیر قرار داده است.او افزود: در سازمان هواپیمایی کشوری تلاش داریم اولاً شرایط کنونی را حفظ کنیم و دوم اینکه به توسعه این صنعت بپردازیم البته پیش از این هم در شرایط خاص تحریمی بوده‌ایم اما در این مرحله توان و دانش بیشتری نسبت به گذشته در میان کارشناسان صنعت هوانوردی وجود دارد.رییس سازمان هوانوردی کشوری ادامه داد: برای نشست و برخاست هواپیماهای کشورهای خارجی از جمله هواپیماهای امریکایی هیچ محدودیتی نداریم و از نظر سازمان هواپیمایی کشوری همه هواپیماها می‌توانند در فرودگاه‌های ایران نشست و برخاست داشته باشند و تنها محدودیت برای هواپیماهای متعلق به رژیم صهیونیستی است.

عابدزاده درباره اجرای دستورالعمل‌های صنعت هوانوردی، گفت: اگرچه در دستورالعمل صدور مجوز تاسیس شرکت هواپیمایی داشتن حداقل ۵ فروند هواپیما تاکید شده، اما در دستورالعمل دیگری برای جذب سرمایه‌های کوچک‌تر این مجوز را صادر کرده‌ایم که متقاضی تاسیس ایرلاین می‌تواند با تعداد هواپیمای کمتر و سرمایه کمتر اقدام به تاسیس شرکت هواپیمایی کند تا فرودگاه‌های کوچک فعال شوند.

او ادامه داد: به تازگی به چند ایرلاین جدید مجوز تاسیس داده‌ایم و بطور کلی دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی شفاف هستند و قبل از ابلاغ، در سایت سازمان منتشر شده تا نظرات کارشناسان را اخذ و اعمال کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سن ناوگان هوایی هم گفت: بر اساس مصوبه مجلس حداکثر سن هواپیما باید ۱۵ سال باشد اما با توجه به اینکه ۳۵ تا ۳۶ سال صنعت هوایی بد اداره می‌شد و قیمت‌گذاری‌ها موجب شده بود تا به این صنعت فشار بیاید، این مصوبه فعلاً اجرا نشده است.

عابدزاده درباره تخصیص سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های خارجی افزود: درحال حاضر اکثر کشورهای اروپایی، ترکیه و لبنان به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند اما شرکت‌های هواپیمایی در حال مدیریت هستند تا با همین ناوگان موجود، پروازها را ادامه دهند.

او درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما هم گفت: افزایش 2.5 برابری ارز در ماه‌های گذشته از یک سو و با توجه به بالا بودن هزینه ارزی اداره شرکت‌های هواپیمایی که تا ۵۵ درصد هزینه این شرکت‌ها را شامل می‌شود، قیمت بلیت هواپیما افزایش یافت اما در چند ماه آتی شاهد تعادل در نرخ بلیت‌ها خواهیم بود.عابدزاده درباره خرید و فروش مجوز شرکت هواپیمایی گفت: قبلاً مجوز ایرلاین را با قیمت بالایی می‌فروختند و پس از اخذ موافقتنامه اصولی تاسیس شرکت هواپیمایی، این مجوز را ۳ تا ۴ میلیارد تومان به فروش رسانده و بعد هم شرکت هواپیمایی احداث نمی‌شد، اما در حال حاضر موافقت اصولی را زمانی می‌دهیم که سرمایه‌گذار اول هواپیما را خریداری کند و بعد از خرید هواپیما موافقت اصولی خواهیم داد.

 عدم حذف پروازهای چارتری

درحالی که طی ماه‌های گذشته فشارهای زیادی برای حذف پروازهای چارتری از سوی دادستانی و برخی نمایندگان مجلس وارد شده است، معاون وزیر راه درباره فروش چارتری بلیت هواپیما از عدم حذف این پروازها خبرداد و گفت: در سال‌های گذشته بخش زیادی از فروش بلیت ایرلاین‌ها به صورت چارتری بود اما در دو سه سال اخیر تلاش داشتیم میزان فروش چارتری را به حداقل برسانیم.او ادامه داد: بطور کلی فروش چارتری بلیت هواپیما حذف نخواهد شد چرا که بلیت چارتری به صنعت گردشگری کمک می‌کند، سازمان هم از خرید و فروش چارتری بلیت در راستای توسعه صنعت گردشگری حمایت خواهد کرد.

 درخواست تمدید مجوز اوفک برای ایرباس‌

پس از دستور ترامپ برای خروج امریکا ازبرجام، در گام اول بویینگ و سپس ایرباس عدم تمایل خود برای فروش هواپیما به ایران از دست دادند و در این میان تنها شرکت ATR، تا زمان آغاز تحریم‌ها به قراردادهای خود پایبند بود در این میان مدیرعامل ایران ایر، خواهان درخواست تمدید مجوز اوفک برای خرید بقیه ایرباس‌های برجامی بود. فرزانه شرفبافی گفت: در هیچ یک از قراردادهای خرید هواپیما کوتاه نیامده‌ایم و انتظار داریم اتحادیه اروپا برای خرید بقیه ایرباس‌ها، تمدید مجوز اوفک را دریافت کند.

شرفبافی افزود: سه قرارداد بزرگ خرید هواپیما در طول برجام امضا کرده‌ایم که در نتیجه این قراردادها ۱۶ فروند هواپیما شامل دو فروند ایرباس ۳۲۰، یک فروند ایرباس ۳۲۱ و ۱۳ فروند ATR وارد کشور شده است، ضمن اینکه ۵ فروند از این ۱۳ فروند ATR را توانستیم بعد از تاریخ ۸ آگوست وارد کشور کنیم.

او ادامه داد: انتظار داریم اتحادیه اروپا برای ایرباس مانند ATR‌ها تمدید مجوز اوفک را دریافت کند و از بوئینگ می‌خواهیم با هما مذاکرات خود را ادامه دهد.مدیرعامل ایران ایر با اشاره به تحریم هواپیماهای این شرکت تصریح کرد: دولت امریکا حتی هواپیماهای زمینگیر هما را هم تحریم کرده است، حتی هواپیمایی را که فروخته‌ایم و برای استفاده در دانشگاه‌های هوانوردی متلاشی کرده‌ایم هم در لیست تحریم قرار داده است، با این حال هیچ یک از پروازهای خارجی هما لغو نشده است. شرفبافی درباره تأخیرات پروازی گفت: ۷ درصد پروازهای داخلی هما و ۱۳ درصد پروازهای خارجی این شرکت با کاهش تأخیرات روبرو بوده است، هر چند که مسائل دیگری نیز مانند بدی آب و هوا در تأخیرات پروازی موثر هستند. به گفته او، برای کاهش تأخیرات پروازی تفاهم نامه تأمین هواپیمای

بک آپ با سایر ایرلاین‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی به امضا رسانده‌ایم تا در صورت داشتن تأخیر به دلیل نقص فنی هواپیما، از هواپیماهای دیگر شرکت‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل ایران ایر درباره استقراض از سازمان بنادر افزود: در اول دی ماه سال گذشته قرار بود حقوق کارکنان را پرداخت کنیم که مجبور شدیم ۲۰ میلیارد تومان با مجوز وزیر سابق راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کنیم که این مبلغ پیش از پایان سال گذشته تسویه شد، پس از آن دیگر هما از هیچ دستگاهی استقراض نداشت.او درباره گزارش‌هایی مبنی بر جابه‌جایی سوخت در هواپیماهای هما در پروازهای خارجی در کابین مسافران گفت: من از منظر یک طراح هواپیما می‌گویم که امکان ذخیره‌سازی سوخت در کابین مسافران هواپیما وجود ندارد. از نظر قوانین ایمنی هوانوردی، حتی جابه‌جایی ۴ لیتر سوخت هم احتمال خطر دارد چه رسد به آنکه بخواهیم ۲ تُن سوخت را در کابین مسافران حمل کنیم.

 احداث فرودگاه جدید ممنوع است

اگرچه پیش از این مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از صدور مجوز برای ساخت فرودگاه جدید خبرداده بود اما مدتی است که رحمت‌الله مه آبادی در اظهاراتش اعلام می‌کند که احداث فرودگاه جدید ممنوع است، مه آبادی در نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه در بهترین شرایط ناوبری هوایی و صنعت فرودگاهی کشور در طول چهار دهه اخیر قرار داریم، گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، احداث فرودگاه‌های جدید در کشور ممنوع اعلام شده است.

رحمت‌الله مه آبادی افزود: براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل دسترسی مردم بطور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر به یک فرودگاه، نیازمند احداث فرودگاه جدید نیستیم. او ادامه داد: امروز از اولین سامانه بومی SSR بهره‌برداری آزمایشی خواهد شد. این سامانه راداری در فرودگاه مهرآباد نصب می‌شود همچنین به زودی بهره‌برداری از اولین سامانه سیمیلیتور (شبیه‌سازی)

سه بعدی برج مراقبت پرواز که توسط کارشناسان داخلی ساخته شده است، آغاز خواهد شد.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: عملیات نصب رادار آسمان ایران هم به زودی انجام می‌شود که به امنیت آسمان پایتخت کمک شایانی خواهد کرد.مه آبادی گفت: فرودگاه‌های نسل سوم یا کوچک طرحی است که از سوی شرکت فرودگاه‌ها ارایه شده و ناظر بر این است که به دنبال اجرای عدالت جغرافیایی در زمینه توسعه فرودگاهی در کشور باشیم. این عدالت اجتماعی با احداث فرودگاه‌های نسل سوم که فرودگاه‌های ارزان قیمت با هزینه‌های پایین، فعالیت هواپیماهای کوچک و امکان تغییر تایم پروازها نسبت به میزان پروازها هستند، توسعه خواهد یافت.