ایرانشهر
انتخاب رییس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران
پس از کش و قوسهای فراوان و بلاتکلیفی بیش از دو ماهه، اعضای هیاتمدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشکیل جلسه داد و محمد طاهری را به عنوان رییس جدید این سازمان انتخاب کردند.
به گزارش فارس، اولین جلسه هیاتمدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران روز سه شنبه در دوره هشتم برگزار شد که طی آن محمد طاهری به سمت رییس سازمان، بهمن مومنی نایبرییس اول، سیدعلیرضا میرجعفری نایبرییس دوم، علی اکبر نبیئی دبیر هیاتمدیره و علی کریمی به سمت خزانهدار سازمان انتخاب شدند.
هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران روز ۱۲ مهرماه برگزار شده بود، با این حال انتخاب رییس به دلیل آبستراکسیون متعدد جلسات توسط برخی اعضا به تعویق افتاده بود، تا اینکه روز گذشته سرانجام اولین جلسه هیاتمدیره دوره جدید برگزار و اعضای هیات رییسه انتخاب شدند.
پیش از این احمد خرم، وزیر سابق راه و ترابری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را بر عهده داشت، او هماکنون عضو هیاتمدیره سازمان نظام مهندسی تهران است.
صندوق توسعه حمل و نقل تاسیس شد
وزیر راه و شهرسازی درباره تصمیمات اخیر در حوزه راه گفت: صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه 19 هزار میلیارد تومان تاسیس شد.
به گزارش فارس، محمد اسلامی در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل و سرمایه وابسته، اظهار کرد: اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل حدود دو هفته پیش در دولت مصوب و مقرر شد که منابع از سرفصلهایی که قانونگذار پیشبینی کرده است، حدود 19 هزار میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: نبودن این صندوق کاستی بزرگی در صنعت حمل و نقل محسوب میشد و از افرادی که این فرصت را برای صنعت حمل و نقل فراهم کردند، قدردانی میکنیم. اسلامی با اشاره به تحریمهای ظالمانه استکبار گفت: هدف تحریمها مقابله شدید با استقلال کشور است. باید از فرصت برای افزایش ظرفیتهای حمل و نقل با استفاده از توان داخل استفاده کنیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: میتوان با برقراری ارتباط بین تولیدکننده و مصرفکننده ظرفیتهای صنعت حمل و نقل را افزایش و بتوانیم زیرساختهای حمل و نقلی را توسعه دهیم.او یادآور شد: بودجه دولت محدود است و قابلیت تامین منابع مالی این حجم از سرمایهگذاری بر احداث پروژههای نیمهتمام را ندارد و سیاست دولت خصوصیسازی پروژههای نیمه تمام است.
اسلامی افزود: پروژههای نیمهتمام این قابلیت را دارند که به کسب و کار بخش خصوصی رونق دهند، باید جذابیت ورود به پروژههای نیمهتمام برای بخش خصوصی افزایش یابد.
ضرورتی برای اختصاص ارز 4200 تومانی وجود ندارد
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه ضرورت دارد شرایط رقابت ریل و جاده عادلانه شود، گفت: اعتقادی به اینکه راهآهن ارز 4200 تومانی بگیرد، ندارم اما شرایط عادلانه ضروری است.
به گزارش فارس، سعید محمدزاده، اظهار کرد: حملونقل دومین مصرفکننده انرژی در کشور است و میتوان با فعالسازی حملونقل ریلی در هدفمند کردن یارانهها قدم برداشت.
او اظهار کرد: 98 درصد انرژی که در بخش حملونقل مصرف میشود توسط سیستم جادهای صرف میشود این در حالی است که حملونقل ریلی ظرفیت بسیار بالایی برای جذب بار و مسافر دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ریلی از جابهجایی بار حدود 13 تن کیلومتر در سال است، ادامه داد: طبق اهداف برنامه باید این رقم به 27 درصد سهم بار کشور برسد که با انتقال بخشی از بار از جاده به ریل مصرف در سوخت صرفهجویی میشود.محمدزاده گفت: طبق آمارهای معاونت حملونقل وزارت راه 12 درصد تلفات سوانح رانندگی توسط ناوگان باری رخ میدهد، در حالی که بسیاری از اینبارها، ریلپسند است و میتوان آنها را از طریق قطار جابهجا کرد.او افزود: پیش از افزایش نرخ ارز شرکتهای ریلی درخواست افزایش 40 درصدی قیمت بلیت قطار را داشتند که آن را به 10 درصد کاهش دادیم، اما برخی نهادها فشار آوردند که این 10 درصد هم لغو شود. محمدزاده ادامه داد: اعتقاد نداریم که به راهآهن ارز 4200 تومانی اختصاص یابد، اما رقابت هم باید عادلانه باشد و باید برای توسعه این بخش، هزینههای آن را بپردازیم که معتقدم مدل خرید خدمت را میتوان برای حملونقل ریلی اجرا کرد.
او با بیان اینکه راهآهن ریسک سرمایهگذاری در این حوزه را میپذیرد، افزود: سال گذشته نسبت به انتشار اوراق صکوک اجاره اقدام کردیم، به این معنا که بخشی از ریسک سرمایهگذاری در این حوزه برطرف شود. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سال 92 تا سال 96 میزان 22.5 میلیارد تن بار در شبکه راهآهن جابهجا شد که این رقم امروز به 30.5 میلیارد تن کیلومتر رسیده است و رشد صد درصدی این رقم تا سال آینده قابل تحقق است.