طرح ارزیابی استانداردهای 85 گانه کلید خورد
رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه طرح ارزیابی استانداردهای 85 گانه خودرو از ابتدای دی ماه سال 1397 آغاز میشود، گفت: ارزیابی خودروهای غیراستاندارد یکسال به طول خواهد انجامید.
نیروه پیروز بخت در گفتوگو با خبرگزاری فارس در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85 گانه، گفت: آغاز این طرح از امروز کلید میخورد و پس از آغاز طرح، به مدت یکسال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود. رییس سازمان ملی استاندارد، افزود: قبل از آغاز ارزیابیها نمیتوان مشخص کرد که تولید کدام خودروی غیراستاندارد متوقف میشود و کار ارزیابیها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید. او با تاکید بر اینکه هیچ گونه تغییری در زمان اجرا و لیست استانداردهای 85 گانه ایجاد نشده است، گفت: در مجموع ارزیابیها از ابتدای هفته آینده آغاز میشود. رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به اینکه آیا در صورت انجام بازرسیها و شناسایی خودروهای غیراستاندارد، این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است، گفت: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام میشود که یک کالایی غیراستاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما بایدگواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد و در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولید آن متوقف میشود.
پیروزبخت با بیان اینکه درباره خودرو هم همین روش حاکم است، اظهار کرد: تاکنون بارها به علت غیراستاندارد بودن برخی کالاها بعضی از خطوط تولید کارخانهها متوقف شده، اما به اینگونه توقفها توجه چندانی نمیشود. او افزود: اما از آنجا که خودرو به یک مبحث سیاسی و استراتژیک تبدیل شده، بنابراین در صورتیکه توقفی در خط تولید یک کارخانه خودروسازی ایجاد شود، قطعا موضوع حساستر خواهد بود. پیروز بخت بیان کرد: اگر پس از ارزیابیها مشخص شود که در تولید خودرویی استانداردهای لازم رعایت نشده مانع تولید آن خودرو شود و خط تولید آن را متوقف کند. او با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد نمیخواهد از قوه قهریه استفاده کند، بیان کرد: روحیه ما پلیسی نیست و میخواهیم همراه و در کنار واحدهای صنعتی باشیم. پیروز بخت بیان کرد: بنابراین امیدواریم که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن خودرو نمایند یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند. حمیدی مرندی مقدم معاون سازمان ملی استاندارد هم در این رابطه با بیان اینکه توقف تولید یک خودرو غیر استاندارد بسیار راحتتر از توقف تولید یک کالای غیر استاندارد است، گفت: برای توقف تولید خودرو نیاز به پلمب کردن واحد خودروسازی نیست، بلکه با هماهنگی با پلیس به راحتی میتوان از شمارهگذاری خودرو غیر استاندارد جلوگیری کرد.
اسفندماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: براساس تفاهمنامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است. موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستور کار قرار گرفت. براساس زمانبندی باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی میشد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به ۸۵ مورد افزایش مییابد.