اقدام حقوقی برای رفع تحریمهای هوانوردی
قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه موقعیت ایران موجب میشود تحریمهای هوانوردی بر کشور تاثیرگذار نباشد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات حقوقی زیادی را برای رفع تحریمها انجام داده و از منظر حقوقی دست بالا را داریم.
آرش خدایی، در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تحریمهای آمریکا علیه صنعت هوانوردی کشور را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: ابعاد اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری محدود به پذیرش تحریم و اقدامات جبرانی نیست، بلکه این سازمان تحریم را نمیپذیرد و برای حذف آن اقدام میکند.
او ادامه داد: از منظر تخصصی این کار غیرقانونی و یکجانبه است و با مقررات بینالمللی، حقوق بینالملل و کنوانسیونهای جهانی هوانوردی در تعارض است و هیچ کشوری هم به جز ایالات متحده آمریکا این اقدام را به رسمیت نشناخته است.خدایی با اشاره به اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری برای حذف تحریمها، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در این حوزه اقدامات وسیعی انجام داده است که شامل اعلام موضع رسمی کشور در خصوص این تحریمها، مکاتبه و مذاکره با سران هواپیمایی کشوری تعداد زیادی از کشورهای دنیا و قالب کشورهای عضو پیمان شیکاگو، مقامات کمیسیون حملونقل اروپا و دبیرکل و رییس شورای ایکائو میشود.به گفته قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری، اقدامات صورت گرفته از سوی ایران موجب شده تا بازخوردهای خوبی داشته باشیم و از نظر قواعد حقوق بینالمللی همه موضع سازمان هواپیمایی کشوری را تایید کردهاند.او سپس به رای دادگاه لاهه به نفع ایران و محکومیت تحریم هوانوردی ایران در این دادگاه اشاره کرد و افزود: قطعا رای دادگاه لاهه بر حل این مشکل اثرگذار است و موضع ایران را در مجامع حقوقی بینالمللی هوانوردی بسیار تقویت میکند.خدایی ادامه داد: کمترین تغییر رفتاری که این رای در ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده این است که آمریکا این مساله را حاشا کرده است؛ یعنی اعلام کرده در حوزه ایمنی، هوایی، دارو و غذا تحریم اعمال نکرده است. این یعنی آنها هم این موضوع را جدی میدانند، به هر حال دشمنی آمریکا با ایران شناخته شده است،. این رای یک رای حقوقی بوده و در حوزه حقوق بینالملل اثرگذار و کمک کننده است.
صنعت هوایی ایران، تحریمپذیر نیست
قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به اقدامات انجام شده برای تابآوری در مقابل تحریمها اشاره کرد و گفت: این اقدامات در حوزههای مختلفی امکان اثرگذاری دارند و سازمان هواپیمایی کشوری یک روش برای شناسایی و اندازهگیری مساله و اتخاذ تدابیر لازم تدوین کردهاست که به هر حال باید تحریمها را حذف کنیم یا پیامدهای آن را حداقلی کنیم.او اضافه کرد: بخشی از این اقدامات در حوزه بازار شرکتهای ایرانی، بخشی در حوزه دسترسی به هواپیما و محصولات، و برخی در حوزه خدمات و سرویسهایی که فرودگاهها و بخش ناوبری هوایی ارائه میدهند، بوده است و اکنون میتوان گفت تحریمها آنطور که فکر میکردند اثرگذار نبوده و در سایر حوزهها هم این اتفاق افتاد.
خدایی، موقعیت ژئوپلتیک ایران را در کاهش اثربخشی تحریمها تاثیرگذار دانست و گفت: مهمترین نکتهای که در مقابله با تحریمها اثر دارد، ویژگیها و فرصتهای ذاتی حملونقلی کشور ماست و بازار داخلی ایران امکان اثربخشی تحریمهای هوانوردی را کاهش میدهد.
این مقام مسئول به تحریم قطر توسط کشورهای عربی اشاره کرد و افزود: یکی از کشورهای همسایه ایران را سایر همسایه ها تحریم کردند و این کشور با مشکل مواجه شد؛ چه بسا اگر تدبیر جمهوری اسلامی در کمک به این کشور نبود، ابعاد این مشکل بسیار بزرگتر میشد اما ایران به خاطر مولفههای ذاتی کمتر با این دست مشکلات مواجه است.
او اظهارکرد: ایران یک سرزمین وسیع با جمعیت زیاد است بنابراین تحریمهای هوانوردی روی تقاضای سفر داخلی و حتی بینالمللی ایران چندان تاثیرگذار نیست.خدایی با اشاره به کاهش اخیر تقاضای سفر هوایی در کشور گفت: آنچه اخیرا شاهد آن بودیم، بیشتر متاثر از وضعیت اقتصادی مردم بوده است، مولفه اصلی در مورد کاهش تقاضای سفر، مربوط به وضعیت اقتصادی مردم بوده است و تحریم صنعت هوانوردی همچنان نتوانسته آنچنان اثرگذار باشد.
رایزنی برای رفع مشکل سوخترسانی
قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری استفاده از توان داخلی برای گذر از تحریم را مهم توصیف کرد و گفت: در این شرایط استفاده از توان داخلی بسیار مهم است، هم درباره مسائل عملیاتی و بهرهبرداری، هم در خصوص دانش فنیومهندسی هواپیما باید توان داخلی را افزایش داد.خدایی در ادامه به مساله توقف سوخترسانی به ایرلاینهای ایرانی در برخی کشورها اشاره کرد و افزود: قطع سوخترسانی تاکنون مشکلی را برای مسیرهای پروازی ایران پیش نیاورده است، به این معنی که موجب توقف مسیری شود، در واقع شرکتهای هواپیمایی توانستهاند این موضوع را مدیریت کنند.
او ادامه داد: فشار آنچه تاکنون رخ داده از دفعات پیش کمتر است، در دور قبلی تحریمها بسیاری از مقاصد شرکتهای هواپیمایی با مشکل روبرو شد، به هر حال هر قدر آنها بیشتر در زمینه تحریم تجربه کسب کردند، ایران هم بیشتر در مقابله با تحریم و پایداری در زمان تحریم تجربه کسب کرد.این مقام مسئول به اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری برای رفع این قبیل مشکلات اشاره کرد و گفت: وضعیت اینگونه نمیماند، به هر حال یک شوک خبری رخ میدهد و فضاسازی رخ میدهد، اما به مرور فضا تلطیف میشود.
منعی برای فعالیت هواپیماهای شرقی وجود ندارد
قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیماهای شرقی منعی برای فعالیت در ایرلاینهای ایرانی ندارند، گفت: در ادبیات هوانوردی هواپیماها به شرقی و غربی تقسیم نمیشوند، بلکه بر اساس تواناییها و ویژگیهای فنی دسته بندی میشوند.
خدایی به تمایل برخی شرکتها برای خرید هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ از روسیه اشاره کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری به خرید شرکتهای هواپیمایی سمت و سو نمیدهد و وقتی شرکتهای هواپیمایی یک هواپیما را مناسب ببینند، مذاکرات خود را برای خرید انجام میدهند.او ادامه داد: اگر آن هواپیما قرار است برای نخستین بار در کشور پرواز کند، باید برخی مجوزها را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند و نقش سازمان هواپیمایی کشوری از همان جا آغاز میشود؛ سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد که آیا آن هواپیما حداقلهای لازم را در حوزه ایمنی پرواز و عملیات در فضای کشور را دارد و بهرهبردار هم میتواند به پشتیبانی قابل قبولی برای ادامه پرواز دسترسی پیدا کند.
قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هر هواپیمایی که در ناوگان شرکتهای ایرانی به کار گرفته شود، قطعا توانسته استانداردهای لازم را دریافت کند، گفت: در مجموع این شرکتهای هواپیمایی هستند که در مورد نوع هواپیما تصمیمگیری میکنند و سازمان هواپیمایی کشوری از منظر نوع سیاستهای کلان تصمیم میگیرد؛ سازمان هواپیمایی کشوری راه هیچ انتخابی را به شرط آنکه آن انتخاب امن، ایمن و پایدار باشد، برای شرکتهای هواپیمایی نمیبندد.