زنانی با چشمان درشت که مشکلات را فریاد میزنند
سی اثر نقاشی شامل تابلوهایی با موضوع حضرت مسیح(ع)، امام زمان(عج) و آثاری الهام گرفته از مینیاتور ایرانی با فضای مدرن در قالب نمایشگاه «بازیچه خیال» در معرض دید عموم قرار گرفتند. «بازیچه خیال» شانزدهمین نمایشگاه از آثار الهام مقتدایی است. آثار او آخرین بار در یک نمایشگاه گروهی در ایتالیا به نمایش گذاشته شدند که موفق به گرفتن certificate از یک گالری در این کشور نیز شده است. مخاطب در بدو ورود به نمایشگاه، متوجه حجم انبوه آثار آنهم در فضایی کوچک میشود. شاید کم کردن تعداد آثار نمایشگاه یا به نمایش درآوردن آنها در فضایی بزرگتر، مجال بیشتری برای تفکر میداد. اینها اظهاراتی است که از لابهلای صحبتهای بازدیدکنندگان به گوش میرسد. برخی از آنها هم معتقدند که نوعی ناهماهنگی در چیدمان آثار کنار هم دیده میشود؛ چرا که اگرچه در بخشی از نمایشگاه، آثار دارای تم مشترک هستند اما در بخشی دیگر این تفاوتها به وضوح دیده میشوند. البته گویا هنرمند قصد دارد با ایجاد این ناهماهنگی، نوعی تضاد را برای مخاطب ایجاد کند؛ خود او هم از این تضاد و ناهماهنگی راضی است؛ چراکه در برخی از آثار، دو یا شاید هم سه نقاشی ظاهرا بیربط، روی هم چیده شده بود. استفاده از رنگهای گرم و خطوطی که معرف سبک اکسپرسیونیسم هستند، از ویژگیهای بارز آثار الهام مقتدایی است. در اغلب آثار او، چهرههای زنان به وضوح دیده میشود؛ هر کدام از این آثار داستانی را برای مخاطبش روایت میکند و البته قهرمان هر کدام از آنها، زنی است که مقتدایی تصویر کرده است. نگاه اعتراضی هنرمند «بازیچه خیال» به مشکلات زنان ویژگی دیگر این نمایشگاه است که خود مقتدایی هم آن را تایید میکند. چشمها در هر اثر توجه مخاطب را به خود جلب میکند؛ چشمهای زنان در آثار او بزرگ و لبریز از اندوه کشیده شدهاند؛ اندوهی مشترک که گویی اغلب زنان دنیا هر کدام به نوعی از آن رنج میبرند. این ویژگیها در دو نقاشی مربوط به مسیح(ع) و امام زمان(عج) نیز به چشم میخورند. در نقاشی مربوط به امام زمان(عج)، یک سوار که شمشیر به همراه دارد، آنهم بدون چهره دیده میشود. هنرمند قصد داشته با پرهیز از کلیشهها و نکشیدن سر این پیکر، اثر مذهبی متفاوتی را خلق کند.