عرضه بنزین مازاد در بورس انرژی برای صادرات

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۹۶

ایرنا| معاون وزیر نفت گفت: با توجه به راه‌اندازی فاز 3 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح‌های صادرات و ذخیره‌سازی بنزین مازاد را در دستور کار داریم و می‌توان از ظرفیت بورس انرژی استفاده کرد. علیرضا صادق آباد  روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: کمیته‌ای برای بررسی قیمت فرآورده‌های صادراتی از جمله بنزین در بازارهای هدف تشکیل شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سال 1396 میانگین تولید بنزین کشور روزانه 67 میلیون و 200 هزار لیتر در روز بود اما این میزان از ابتدای امسال تا 18 آبان به روزانه 87 میلیون و 900 هزار لیتر افزایش یافت، البته ظرفیت تولید بنزین تا پیش از راه‌اندازی فاز سوم خلیج فارس حدود 95 میلیون لیتر بود. وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین کشور با راه‌اندازی فاز سه به بیش از 105 میلیون لیتر افزایش می‌یابد. به گفته وی، حدود ۷۰ درصد بخش‌های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استفاده از توان داخل ساخته شده است. این مسوول یادآوری کرد به دلیل افزایش تولید داخلی، واردات بنزین از مهرماه امسال متوقف شد اما هشدار داد: اکنون در حاشیه امن مصرف قرار گرفته‌ایم اما در صورت اصلاح نشدن الگوی مصرف در تابستان دوباره میزان مصرف بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد و فاصله تولید و مصرف از بین رفته و ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شود. او با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف بنزین امری ضروری است، افزود: راهکارهایی مانند گسترش حمل و نقل عمومی و گسترش خودروهای هیبریدی و گازسو برای مصرف بهینه سوخت لازم است. صادق آبادی گفت: در افق سال ۱۴۱۲ در صورتی که ظرفیت کنونی تولید روزانه 105 میلیون لیتر بنزین حفظ شود اما مصرف به‌طور میانگین سالانه هفت درصد بالا برود، شکاف بین تولید و مصرف بنزین به روزانه ۱۹۰ میلیون لیتر می‌رسد. وی ادامه داد: برای تامین این میزان بنزین باید ۵۷ میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری یا اینکه روزانه یکصد میلیون لیتر وارد کنیم. «منابع مالی موجود کشور ظرفیت این حجم سرمایه‌گذاری در بخش پالایشی را ندارد؛ زیرا علاوه بر ساخت پالایشگاه باید برای ایجاد زیرساخت‌ها، انبار و خطوط لوله انتقال نفت نیز سرمایه‌گذاری شود. همچنین در صورت ساخت این میزان پالایشگاه، باید صادرات نفت خام برای تولید بنزین متوقف شود.» او یادآوری کرد: در سال 13۹۶ حدود ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل در روز تولید شد که ۲۱ میلیون لیتر مربوط به گازوئیل یورو ۴ بود. صادق آبادی افزود: میانگین تولید امسال تا هجدهم آبان به روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر رسید که ۲۸ میلیون لیتر از آن به گازوئیل یورو ۴ مربوط می‌شد. به گفته وی، در پالایشگاه‌های کشور از جمله بندرعباس و اصفهان واحدهای جدید تولید گازوئیل یورو۴ راه‌اندازی شده است. او ادامه داد: تا پایان امسال واحد جدید تولید گازوئیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی می‌شود و سال آینده نیز ۱۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید پالایشگاه اصفهان افزوده می‌شود. او گفت: با راه‌اندازی طرح‌های جدید، تولید گازوئیل یورو۴ به روزانه ۵۲ میلیون لیتر افزایش می‌یابد. وی به افزایش کیفیت گازوئیل تولید اشاره کرد و افزود: میزان گوگرد گازوئیل از ۱۰۰ هزار ppm به ۵۰ ppm افزایش یافته که نشان‌دهنده ارتقای کیفیت این فرآورده است. اوافزود: بین تولید و مصرف گازوئیل حدود ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون لیتر فاصله است که با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای با مصرف کمتر باید این فاصله را کاهش داد. او درباره ظرفیت پالایشی کشور گفت: ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور حدود 2 میلیون و یکصد هزار بشکه در روز است. او افزود: آمارهای دقیقی نمی‌توان از میزان قاچاق ارایه کرد اما کارگروه مقابله با قاچاق سوخت شامل نهادها و سازمان‌های مختلف تشکیل شده است. او درباره بهترین راهکار محاسبه میزان قاچاق سوخت گفت: در سال ۱۳۹۵ قیمت بنزین فوب خلیج فارس و قیمت تکلیفی در ایران بطور تقریبی برابر شد که این موضوع انگیزه قاچاق سوخت را تا اندازه بسیار زیادی کاهش داد. «بر این اساس می‌توان سال ۹۵ را به عنوان سال مبنا برای محاسبه میزان دقیق مصرف سوخت در کشور دانست که در آن روزانه بطور میانگین ۷۴ میلیون لیتر بنزین مصرف شد و اگر ما رشد هفت درصدی را برای افزایش مصرف سوخت در کشور در نظر بگیریم میزان مصرف امسال به ۸۵ میلیون لیتر می‌رسد که نشان‌دهنده احتمال قاچاق روزانه ۲ میلیون تا سه میلیون لیتری است و شاید بخشی از آن مربوط به افزایش مصرف داخل باشد». معاون وزیر نفت درباره ادعای مشارکت هند در یک طرح پالایشی با ایران گفت: هندی‌ها تاکنون درخواستی را ارایه نکرده‌اند. وی یادآوری کرد: حدود ۲۰ میلیون خودرو فعال در کشور وجود دارد اما مصرف بنزین روزانه آنها بیش از 85 میلیون لیتر است. او افزود: خودروهای هیبریدی و نسل جدید روزانه ۲ لیتر برای هر یکصد کیلومتر استفاده می‌کنند اما نسبت مصرف سوخت برخی خودروهای داخلی 14 لیتر به ازای یکصد کیلومتر است. صادق آبادی به مشارکت با شرکت‌های چینی برای توسعه پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: این پروژه در حال اجراست و برخی واحدهای آن تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود. او درباره زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت گفت: کارت سوخت زمانی معنا می‌یابد که بنزین سهمیه‌بندی و دونرخی شود. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده است استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد.