اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای توسعه اینترنت اشیا
چاینادیلی |
شرکت چینی شیائومی قصد دارد که در پنج سال آینده مبلغی معادل ۱.۵ میلیارد دلار در زمینه تولید و توسعه گجت و خانههای هوشمند و اینترنت اشیا سرمایهگذاری کند. اینترنت اشیا و شهر هوشمند عباراتی هستند که این روزها در فضای مجازی زیاد به گوش کاربران میخورد. باید گفت که اینترنت اشیا به کاربران ساکن در شهرهای هوشمند این امکان را میدهد که با استفاده از دستگاههای الکترونیکی و هوشمند خود به کارها و فعالیتهای روزمره خود بپردازند و این امر در زمینههایی همچون انرژی، حمل و نقل، صنعت، بهداشت و درمان، ساخت و ساز، خانه و شهر هوشمند نقش پررنگ و بسزایی ایفا خواهد کرد.
اینترنت اشیاء (IoT) به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط و متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشدهای با یکدیگر در ارتباطند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیاء و دستگاهها، امروزه در کشورهای توسعهیافتهای همچون کره جنوبی در سیستمهای اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
حالا به تازگی شرکت چینی شیائومی که در سالهای اخیر تبدیل به یکی از بزرگترین غولهای تکنولوژی فعال در حوزه فناوری و گجتهای هوشمند شده است، اعلام کرده است که به منظور توسعه پلتفرمهای مربوط به اینترنت اشیا و خانه هوشمند، قصد دارد سرمایهگذاریهای کلانی را اختصاص دهد و به بزرگترین شرکت توسعهدهنده محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا و خانه هوشمند در جهان تبدیل شود.
لی جون، مدیرعامل شیائومی به تازگی در این خصوص خاطرنشان کرده است که این شرکت تصمیم گرفته است در عرض مدت پنج سال آینده معادل ۱.۵ میلیارد دلار را در بخش اینترنت اشیا و خانه هوشمند سرمایهگذاری کند تا به کاربران و علاقهمندان این امکان را بدهد بدون نیاز به انجام کارها به صورت دستی، از راه دور دستگاههای موردنیاز خود در خانه همچون چراغ روشنایی، تلویزیون، وسائل سرمایشی و گرمایشی، اسپیکرهای هوشمند و غیره را کنترل کرده و کار و فعالیتهای مدنظر خود را با استفاده از آنها به راحتی انجام دهند. وی در ادامه سخنانش افزود: ما آیندهای را برای کاربرانمان ترسیم میکنیم که در آن تمام دستگاههای خانگی تنها با ارسال یک دستور صوتی از راه دور کنترل میشوند و سهولت و آسایش بیشتری را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.
پیشتر نیز گزارشهای دیگری از همکاری شیائومی با شرکت سوئدی IKEA فعال در حوزه تجارت و خرده فروشی لوازم خانگی و مبلمان منتشر شده بود که نشان از عزم جدی این غول تکنولوژی چینی در توسعه اینترنت اشیا و خانههای هوشمند دارد تا بدینترتیب بتواند محصولات جدید و باکیفیت هوشمندی را وارد بازارهای جهانی کند و به کاربران و علاقهمندان گجتهای هوشمند این امکان را بدهد که از جدیدترین فناوریهای روز در خانههای خود بهرهگیری کنند.
این طور که به نظر میرسد شیائومی با آنکه یک برند تقریبا نوظهور و نوپا به شمار میرود، نمیخواهد تنها در عرصه گوشیهای هوشمند پیشرفت کند بلکه برنامه و اهداف بسیار گستردهتری برای ورود به سایر حوزهها نظیر گجتهای هوشمند، خانه هوشمند و اینترنت اشیا دارد.